تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۰ 4 رمضان 1442 Thursday, 15 April , 2021
0

اثرات مخرب انتشار فیلم‌های تدریس آنلاین در شبکه های مجازی

  • کد خبر : 166670
  • 01 آبان 1399 - 11:57

اصفهان-کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به پیامدهای مخرب انتشار صوت کلاس‌های دانش آموزان در شبکه های مجازی گفت:سوژه قرار دادن معلمان و دانش آموزان، تأثیرات مخربی برای آنها خواهد داشت.

تکتم اکبری در گفت و گو با خبرنگار مهر با طرح موضوع آسیب شناسی پخش کلیپ‌های تدریس آنلاین در فضای مجازی اظهار داشت: در شرایط کنونی، تغییر وضعیت آموزشی از حضوری به مجازی در بسیاری از مناطق کشور پیامدهایی را به همراه داشته است.

وی افزود: حفظ سلامت جسمانی دانش آموزان مهم‌ترین و اصلی ترین پیامد مثبت آن است که قطعاً توجه به این موضوع در این وضعیت حیاتی است و بنابراین تداوم این روش آموزش را می‌طلبد.

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که تدریس و آموزش و یادگیری به شیوه آنلاین مشکلاتی را نیز به همراه داشته است، تصریح کرد: نامناسب بودن زیرساخت‌های لازم و پایین بودن سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق کشور شاید مهم‌ترین عاملی است که این نوع شیوه آموزش را متأثر ساخته است. با این وجود معلمان، با وجود سختی‌ها و دشواری‌هایی که متحمل می‌شوند، سعی می‌کنند تا حداکثر استفاده را از امکانات موجود و در دسترس داشته باشند و اهداف آموزشی را به شیوه مطلوب پیش ببرند. از سوی دیگر، بسیاری از والدین نیز در تلاشند تا شرایطی بهینه برای سازگاری فرزندانشان با شیوه آموزشی جدید بکار گیرند.

اشتباهات سهوی دانش‌آموز و معلم سوژه‌ای برای خنده کشور! 

وی با اشاره به اینکه در مورد کلاس‌های آنلاین اخیراً با مسأله‌ای قابل تأمل در فضای مجازی روبرو شده ایم و آن انتشار برخی صوت‌ها یا فیلم‌های مربوط به این کلاس‌ها در شبکه‌های اجتماعی است، گفت: در این فیلم‌ها خطاهایی که سهواً از جانب معلم یا دانش آموزان رخ می‌دهد متأسفانه به سوژه‌ای برای خنده تبدیل شده است.

اکبری با اشاره به اینکه کسانی که اقدام به انتشار فایل‌های صوتی در شبکه‌های مجازی می‌پردازند، معمولاً از پیامدهای مخربی که این اقدام آنها می‌تواند به همراه داشته باشد غافل هستند، اظهارداشت: با اینکه خطا و اشتباه بخش جدایی ناپذیرزندگی انسانهاست و تقریباً اکثریت افراد می‌توانند این بعد از وجود خود را بپذیرند، اما زمانی که افراد در شرایطی قرار می‌گیرند که نقصان یا خطایی جزئی از مرز و حریم شخصی آنها فراتر رفته و در معرض تمسخر یا قضاوت افراد بیشماری قرار می‌گیرد، کنار آمدن با این موضوع برای آنها کار آسانی نیست و پیامدهایی از جمله احساس شرم و خجالت، از دست رفتن اعتماد به نفس، افسردگی و انزوای اجتماعی اختلال جدی در عملکرد شغلی و یا تحصیلی به همراه خواهد داشت.

 وی در توضیح اینکه چرا برخی افراد جامعه از به اشتراک گذاشتن تصاویر و یا فیلم‌های دیگران (بدون رضایت آنها) استقبال می‌کنند، گفت: بی توجهی و نادیده گرفتن عواقب نقص حریم شخصی بر زندگی آن افراد، عدم آگاهی به مسئولیت اجتماعی هر فرد در این شرایط، در نظر نگرفتن سرعت بالای انتشار پیام‌ها در فضای مجازی، بزرگنمایی خطاهای سهوی و نه چندان جدی جهت موجه جلوه دادن انتشار و اشتراک گذاری فیلم‌ها، تک بعدی نگاه کردن به ماجرا و اهمیت ویژه قائل شدن به بعد سرگرمی و تفریح به موجب این عمل را می‌توان اشاره کرد.

روی آوردن به شوخی و طنز نوعی مکانیزم دفاعی است

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه یکی از کاربردهای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده جهت سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت برای برخی کاربران است، تصریح کرد: رد و بدل شدن انواع پیام‌های نوشتاری و صوتی و تصویری که جنبه طنز دارندبا استقبال بالایی روبرو می‌شود چراکه نیاز به تفریح و سرگرمی یکی از نیازهای اساسی بشر است و روی آوردن به شوخی و طنز نیز یکی از راههای مؤثر برآوردن این نیاز است و اگر عمیق‌تر به مقوله شوخی بپردازیم، در واقع نوعی مکانیزم دفاعی است که افراد جهت تحمل تنش‌ها و کاهش اضطراب و مقابله با کشمکش‌های درونی و نیز فشار محیطی بکار می‌گیرند، اما لازم است این موضوع را در نظر گرفت که اگر به جای اینکه موقعیت‌ها و عملکردها هدف شوخی قرار بگیرند، افراد مورد مضحکه واقع شوند. در این شرایط در واقع با شوخی پرخاشگرانه مواجه هستیم که بر خلاف شوخی‌های خود ارزنده ساز و پیوند دهنده نه تنها مؤثر نیست بلکه پیامدهای مخرب به همراه دارد.

سوژه قرار دادن معلمان و دانش آموزان و تاثیرات مخرب آن

وی با تاکید بر اینکه هر آنچه موجبات سرگرمی و خنده را فراهم آورد لزوماً مطلوب نیست، اظهار داشت: سوژه قرار دادن معلمان و دانش آموزان، علاوه بر تأثیرات مخرب برای آنها، می‌تواند بر سایرین نیز پیامد منفی به همراه داشته باشد احساس امنیت روانی معلمان و دانش آموزان در فضای کلاس‌های مجازی و نیاز به حفظ حریم شخصی کلاس‌ها اهمیت فراوانی دارد.

اکبری تاکید کرد: در این شرایط که برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان نیاز قطعی به تداوم این نوع شیوه آموزشی وجود دارد، آگاهی و مسئولیت پذیری اجتماعی تک تک افراد جامعه برای رسیدن به شرایط مطلوب ضروری به نظر می‌رسد.

خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : https://sayeb.ir/?p=166670

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

برچسب ها