تاریخ : دوشنبه, ۲۴ خرداد , ۱۴۰۰ 5 ذو القعدة 1442 Monday, 14 June , 2021

ایجاد خطوط ریلی در سال گذشته ۶.۵ برابر توسعه ریلی تاریخ راه‌آهن

  • 28 اردیبهشت 1400 - 18:36

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن، بر تقویت تولید محصولات ریلی داخلی و جایگزینی صادرات بر واردات در حوزه محصولات ریلی، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی امروز ۲۸ اردیبهشت در هفتمین کنفرانس بین‌الملی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن در دانشگاه علم و صنعت، ایجاد خطوط راه‌آهن در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را در مدت زمان کمتر از یک سال ۶.۵ برابر توسعه ریلی در طول تاریخ راه‌آهن ایران، برشمرد و با تاکید بر تقویت تولید داخلی محصولات ریلی، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم صادرات در حوزه محصولات ریلی جایگزین واردات شود و این رویکرد در وزارت راه و شهرسازی، پیگیری می‌شود.

اسلامی بر ارتباط و پیوستگی علم و دانش با فناوری و صنعت و زندگی مردم تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم بین همه بخش‌های تأثیرگذار علم و صنعت با زندگی مردم پیوند برقرار کنیم زیرا اگر چنین رویکردی حاکم نشود عملاً در دانشگاه و پژوهش کار مؤثر و ماندگاری را انجام ندادیم.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از برخی از جریان‌های موازی که به جای حمایت از تولید داخلی افتخارشان نگه داشتن ایران در سطح اپراتوری و بستن قراردادهای خارجی بود بر تلاش برای جایگزین کردن صادرات محصولات ریلی به جای واردات آن تاکید کرد و افزود: باید مسیر رشد و تعالی کشور را بشناسیم و از آن حمایت کنیم تا بتوانیم کشور را به تراز اصلی آن برسانیم.

وی بر تلاش ایران و وزارت راه و شهرسازی در این دوره از مسئولیت برای جایگزین کردن صادرات محصولات ریلی به جای واردات آن تاکید کرد و گفت: همه باید متعهد و اهتمام ویژه داشته باشیم تا صنعت حمل و نقل را به شکل اعم آن در کشور توسعه دهیم و در راستای mobility و connectivity کشور را مجهز به سیستم‌های پیشرفته بکنیم به آن گونه که در شأن مردم است.

اسلامی توضیح داد: اهتمام به توسعه و نگاه به حمل و نقل در تمامی حوزه‌های آن اعم از ریل و دیگر حوزه به عنوان کِشنده علم و فناوری، قدرت جابه جایی تراز کشور را دارد که باید تلاش کنیم تا تراز کشور را ارتقا بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در توسعه زیرساخت‌ها، فرآیندها و ناوگان نیازمند تحول فکری و رفتاری هستیم. با اهتمام ویژه نسبت به این موضوع اقدام خواهیم کرد. بخشی از نتایج این رویکرد در سال‌های ۹۸، ۹۹ همه از نزدیک شاهد بودند. در آینده نزدیک مردم نتایج آن را از نزدیک مشاهده خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه علم و صنعت و همه دانشگاهیانی که به شکل محتوایی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران کمک کردند بر مداومت پژوهش‌ها تاکید کرد.

اسلامی همچنین از تلاش‌های ذوب آهن اصفهان برای توسعه پروژه‌های ریلی تقدیر کرد.

وی گفت: ایجاد خطوط راه آهن در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ در یک پروسه کمتر از یکسال ۶.۵ برابر معدل ایجاد خط راه آهن در طول تاریخ ایران بود. افتخار می‌کنیم در این دوره مدیریتی اتفاق افتاده است.

پروژه‌های ریلی جدیدی که در هفته‌های آتی افتتاح می‌شوند را ثمره تلاش همه کسانی می‌دانیم که زحمت کشیدند و یک معدل ۱۵۰ کیلومتر در سال را امسال به ۹۰۰ کیلومتر در سال رساندیم.

خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

*

code

برچسب ها