تویوتا تاندرا ۲۰۲۲ معرفی شد؛ رقیب جان‌سخت‌ فورد F150

  • 29 شهریور 1400 - 20:35

پس از انتشار چندین تیزر، تویوتا بالاخره از نسل سوم تاندرا (Tundra) رونمایی کرد. این پیکاپ فول‌سایز کلیه مراحل طراحی و توسعه را در مراکز تحقیقاتی تویوتا در آمریکا سپری کرده و با چهره‌ای متمایز، پلتفرم جدید و کابین مدرن آمده تا حرف‌های بیشتری برای گفتن در برابر رقبایی مثل فورد F-150 و رم ۱۵۰۰ داشته باشد.

خشونت، ابهت و قدرت واژه‌هایی هستند که در مواجه با طراحی بیرونی تویوتا تاندرای ۲۰۲۲ به ذهن خطور می‌کنند. این نسل از پیکاپ فول‌سایز ژاپنی‌ها، با جلوپنجره غول‌پیکر، خطوط و زوایای شکسته در جای جای بدنه، گلگیرهای متورم و کابین مکعبی‌شکل شخصیتی متمایز پیدا کرده و جذاب‌تر از نسل قبلی که ۱۴ سال روی خط تولید بود، دیده می‌شود.

در تریم ۱۷۹۴ Edition جلوپنجره و سپر جنسی از کروم دارند

تاندرای ۲۰۲۲ در دو اتاق Double Cab و CrewMax تولید خواهد شد. در اتاق Double Cab بر فضای حمل بار بیشتر تمرکز شده و قسمت بار آن در حالت استاندارد طولی برابر با ۱.۹۸ متر دارد، برای این اتاق امکان سفارش کفی بار ۲.۴ متری به عنوان آپشن فراهم شده است. در اتاق CrewMax قسمت بار در حالت استاندارد ۱.۶۷ متر طول دارد، ولی مشتریان می‌توانند در صورت نیاز کفی ۱.۹۸ متری را برای آن سفارش دهند.

با دیدن کابین نسل جدید تاندرا، به احتمال زیاد تمامی مشتریان به تحسین تویوتا خواهند پرداخت، چرا که این پیکاپ درشت‌جثه از داشبوردی مدرن و کم‌ارتفاع سود برده و تعداد تکنولوژی‌های بکار رفته در آن واقعا زیاد است. در تریم‌های پایین‌رده، از یک نمایشگر ۸ اینچی برای کنترل و مدیریت سیستم اینفوتینمنت استفاده شده، اما در تریم‌های رده‌بالا نمایشگر بزرگ ۱۴ اینچی ایستاده در قسمت میانی داشبورد نصب می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینکه تویوتا با این نسل از تاندرا از نسخه جدید سیستم اینفوتینمنت اختصاصی خود نیز پرده‌برداری کرده است.  این نسخه مدرن‌تر، راحت‌تر و زیباتر بوده و در تمامی تریم‌ها از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند، ضمن اینکه سرویس‌هایی آمازون موزیک و اپل Podcasts نیز در دسترس قرار دارند.

مهندسین و طراحان تویوتا هنگام خلق تاندرا توجه ویژه‌ای به فضاسازی و تعبیه محفظه‌های مختلف در داخل کابین آن کرده‌اند. این امر سبب شده تاندرا فضای کافی برای سرنشینان و لوازم آنها را داشته باشد. برای مثال فقط کنسول میانی عمیق و بزرگ این پیکاپ تنومند می‌تواند یک لپتاپ، کیف دستی و چند وسیله روزمره دیگر را در خود جای دهد!

تویوتا تاندرا ۲۰۲۲ مثل لندکروزر سری ۳۰۰ با موتور V8 خداحافظی کرده و فقط با موتور V6 توربو و یک پیشرانه هیبریدی که قلب اصلی آن همین موتور است، به فروش خواهد رسید. این موتور ۳.۵ لیتری ۳۸۹ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد. در نسخه هیبریدی که پیشرانه آن با نام i-Force Max شناخته می‌شود، مجموع خروجی ۴۳۷ اسب بخار و ۷۹۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شده است. در هر دوی این نسخه‌ها یک گیربکس ۱۰ سرعته خودکار وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

به لطف شاسی پیشرفته، تعلیق مولتی لینک در عقب و کمک‌فنرهای میله پیچشی تویوتا تاندرای ۲۰۲۲ قادر است ۸۸۰ کیلوگرم بار را در پشت خود حمل کند، ظرفیت بکسل کردن آن نیز نزدیک به ۵.۵ تن است. این ارقام اگرچه مناسب به نظر می‌رسند، اما در مقایسه با رقبای مستقیم یعنی فورد F-150، شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ و رم ۱۵۰۰ کمتر هستند. البته تویوتا اعتقاد دارد مشتریان این کمپانی بیشتر به فاکتورهایی مثل کاربردهای روزمره، میزان قابل اعتماد بودن و توانمندی‌های آفرود بهتر اهمیت می‌دهند تا اعداد و ارقام!

در کنار نسخه استاندارد، تویوتا از نسخه TRD Pro تاندرا ۲۰۲۲ نیز رونمایی کرده است. این نسخه برای طرفداران آفرود توسعه یافته و از سیستم تعلیقی بهتر بهره‌ می‌برد، ضمن اینکه ارتفاع آن نیز بیشتر بوده و کف خودرو از طریق سینی حفاظت می‌شود. نورافکن‌های LED، سیستم کنترل خزش و حالت‌های مخصوص رانندگی در مسیرهای آفرود از دیگر مشخصات این نسخه به شمار می‌روند.

نیروبخش تاندرا TRD Pro همان پیشرانه هیبریدی i-Force Max است که در بالا اشاره کردیم. با توجه به اینکه گشتاور این پیشرانه از دورهای آغازین ارائه می‌شود، می‌توان حساب ویژه‌ای روی قابلیت‌های آفرود این نسخه از تاندرا باز کرد. گفتنی است این پیشرانه در تریم‌های Limited، Platinum و ۱۷۹۴ Edition به کار گرفته می‌شود و تریم‌های پایه و میانی SR و SR5 فقط با موتور V6 عرضه خواهند شد. تویوتا اعلام کرده امکان سفارش پکیج TRD Off-Road برای تمامی تریم‌ها وجود دارد. این پکیج دربردارنده مواردی مثل کمک‌فنرهای Bilstein، سیستم کنترل خزش و حالت‌های مختلف رانندگی در مسیرهای آفرود است.

تویوتا تاندرا ۲۰۲۲ به طور استاندارد با سامانه Safety Sense 2.5 راهی بازار خواهد شد. سیستم‌های زیرمجموعه این سامانه عبارتند از: ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، دستیار گردش در تقاطع، سیستم کنترل نقاط کور، اخطار وجود ترافیک در پشت، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر و سیستم حفظ خودرو در بین خطوط. نکته جالب اینکه این سامانه حتی در تریم پایه SR نیز موجود است، در حالیکه در اکثر رقبای مستقیم تجهیزات مشابه یا در تریم‌های بالایی ارائه شده و یا باید به عنوان آپشن آنها را سفارش داد. از بین این رقبا نیسان تایتان از نظر تجهیزات ایمنی فاصله کمتری با تاندرا دارد.

انتظار می‌رود پیکاپ قلدر ژاپنی‌ها تا پایان سال وارد بازار شود. در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، ولی خیلی بعید است که در مقایسه با نسل پیشین قیمت آن افزایش چشمگیری داشته باشد. از این رو پیش‌بینی می‌شود تریم SR 4×2 یا همان مدل پایه تویوتا تاندرا ۲۰۲۲ با پرداخت مبلغی در حدود ۳۶ هزار دلار قابل خرید خواهد بود. برای تریم میانی SR5 CrewMax 4×4 قیمتی برابر با ۴۵ هزار دلار تخمین زده می‌شود و تریم‌های فول TRD Pro و ۱۷۹۴ Edition احتمالا در محدوده ۶۰ هزار دلار قیمتگذاری خواهند شد.

با توجه به مشخصات و وعده‌هایی که تویوتا داده باید منتظر ماند و دید که نسل جدید تاندرا در عمل چگونه ظاهر شده و آیا خواهد توانست برای پیکاپ‌های محبوب آمریکایی دردسرساز شود یا خیر. شاید بدانید سال‌های سال است که فورد F-150 در کلاس پیکاپ‌های فول‌سایز حکمرانی بلامنازعی دارد و پایین کشیدن آن از تخت سلطنت، امری خارج از توان رقبا – از جمله تاندرا ۲۰۲۲ – تصور می‌شود. به همین خاطر حفظ مشتریان فعلی و همراه کردن درصدی از خریداران جدید را می‌توان ماموریت اصلی این نسل از تاندرا دانست.

دیجیاتو

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0