تاریخ : دوشنبه, ۱۸ اسفند , ۱۳۹۹ 25 رجب 1442 Monday, 8 March , 2021
0

راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در پایتخت/عدم کمک دولت به حمل و نقل عمومی

  • کد خبر : 158380
  • 28 مهر 1399 - 13:18


معاون شهردار تهران با اشاره به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در پایتخت، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد و دولت از سال 89 کمکی در این راستا در تهران انجام نداده است.


به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح ورودی ایستگاه مترو نواب، اظهار داشت:‌از سال 89 تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس برای کلانشهر تهران توسط دولت اختصاص داده نشده و حمایت‌های لازم جهت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت انجام نگرفته است و حتی قوانین مجلس و مصوبات بالادستی اجرا نشده و یا مورد توجه نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مترو تهران به محدوده سه‌راه آذری نرسیده است،‌گفت: نه تنها در این محدوده بلکه در بسیاری از نقاط دیگر تهران دسترسی به مترو وجود ندارد در حال حاضر حدود 240 کیلومتر شبکه مترو در پایتخت داریم و معادل همین میزان موجود باید شبکه مترو توسعه یابد و خطوط قبلی هم تکمیل شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: خطوط 8، 9، 10 و 11 باید در پایتخت ساخته شود که البته این موضوع علاوه بر اختصاص زمان به هزینه نیاز دارد و اگر حمایت‌های دولتی انجام نگیرد تا 1420 این 4 خط افتتاح و تکمیل نخواهد شد.

هاشمی درباره ورودی جدید ایستگاه مترو نواب گفت: این ورودی در خط 7 راه‌اندازی شده و در واقع بهره‌برداری از ورودی ایستگاه نواب در خط 2 در سال 97 انجام گرفته بود و مروز ورودی مستقل و جدیدی با 10 دستگاه پله برقی و سالن فروش بلیت راه‌اندازی شد.

وی گفت:‌این ایستگاه 14 هزار مترمربع وسعت دارد و 150 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است همچنین این ایستگاه از زیر خط 2 رد می‌شود و از عمیق‌ترین ایستگاه‌ها با عمق 47 متر است.

معاون شهردار تهران درباره نیاز به تجهیزات در مترو تهران گفت: هر چند که در تأمین پله‌برقی و آسانسور با مشکل مواجه هستیم ولی تلاش شده با استفاده از تولید داخل نیازها برطرف شود ولی مشکل تحریم‌ها 40 سال است که وجود دارد و ما یاد گرفته‌ایم که آنها را دور بزنیم هر چند که گاهی در افزایش هزینه‌ها تأثیر گذار است.

هاشمی درباره معضل آلودگی هوا در پایتخت گفت:‌هر ساله در فصل سرد در تهران شاهد بروز آلودگی هوا هستیم بدون اینکه اتفاق مؤثری جهت مقابله با آن ایجاد شود.

وی بیان داشت: البته اکنون در شرایط کرونایی به سر می‌بریم و از طرفی کارشناسان و مسؤولان بهداشتی در جهان معتقدند استفاده از حمل و نقل عمومی سبب افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شود. پس از طرفی نمی‌توان مردم را در این شرایط تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کرد و فعلا شرایط متفاوت است.

معاون شهردار تهران گفت:‌معضل آلودگی هوا مشکلی درازمدت بوده و از جمله راه‌حل‌های آن توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است همچنین باید هزینه‌های تردد با خودروهای شخصی افزایش یابد به طوری که فرد در مقایسه استفاده از خودروی شخصی و عمومی، ناوگان حمل و نقل عمومی را انتخاب کند.

هاشمی گفت:‌ وقتی قیمت سوخت پایین باشد و در بزرگراه‌ها هم عوارضی دریافت نشود قطعا هزینه‌های تردد با خودروی شخصی بالا نیست و باید شرایط به صورتی باشد که شهروندان چندان ترجیح ندهند از خودروی شخصی استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: همزمان نیز باید شبکه حمل و نقل عمومی تکمیل و توسعه یابد و طرح جامع حمل و نقل ریلی نیز مورد توجه قرار گیرد  به طوری که هر شهروند با 800 متر پیاده‌روی بتواند خود را به اتوبوس و مترو برساند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

لینک کوتاه : https://sayeb.ir/?p=158380

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code