تاریخ : چهارشنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۰ 1 شوال 1442 Wednesday, 12 May , 2021

راه آهن «چابهار- زاهدان» یک پروژه بزرگ و راهبردی برای کشور است

  • 22 آبان 1399 - 11:20

زاهدان – استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی راه آهن «چابهار- زاهدان» تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب فراهم می شود.

احمدعلی موهبتی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری با عنایت ویژه و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه ای دادند و این توجهات منجر به آماده سازی زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن، توسعه بندر شهید بهشتی و گازرسانی شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافت و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که مبین توجه خاص نظام و مسئولین به این استان است.

موهبتی با بیان اینکه راه آهن یک مزیت بسیار مؤثر در حوزه تجارت و ترانزیت استان است که با اختصاص این اعتبار با شتاب فزاینده ای در حال اجراست، افزود: با راه اندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می‌آورد و عملاً به شبکه داخلی یک کشور یک بندر بسیار مهم استراتژیک و راهبردی اتصال پیدا می‌کند.

استادار سیستان و بلوچستان افزود: راه راه آهن چابهار- زاهدان- میلک به طول ۷۳۰ کیلومتر در ۸ قطعه و در دولت تدبیر و امید آغاز شد و در حال حاضر با صرف اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال با ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.

وی اضافه کرد: پروژه راه آهن زاهدان- زابل- میلک به طول ۲۶۷ کیلومتر در سال ۹۷ آغاز شد و عملیات قطعه ۴ آن در حال انجام می‌باشد.

نماینده عالی دولت در استان افزود: برای اجرای این طرح بزرگ حدود ۶۲۸ کیلومتر مسیر حد فاصل زاهدان تا چابهار ریل گذاری می‌شود و عملیات زیر سازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و مابقی عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در مجموع برای احداث این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده نیاز است که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

وی ادامه داد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور انجام شود که این کار نیز با روند خوبی در حال اجراست.

موهبتی گفت: هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این خط در مرحله ریل گذاری قرار دارد.

استاندار همچنین افزود: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروی مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه‌ی بزرگ مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیش‌بینی شده حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر ۷ میلیون تن است که با بهره برداری از این طرح اثرات آن را در حوزه‌های مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.

خبرگزاری مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

*

code

برچسب ها