تاریخ : دوشنبه, ۳۱ خرداد , ۱۴۰۰ 12 ذو القعدة 1442 Monday, 21 June , 2021

راه ابریشم نوین مسیر رسیدن کالاهای ایرانی به آسیا، اروپا و آفریقا

  • 15 آبان 1399 - 15:02

رشت- راه ابریشم نوین که با عنوان «یک کمربند یک جاده» احیا شده است علاوه بر مزایای اقتصادی برای گیلان مسیری برای رسیدن کالاهای ایرانی به آسیا، اروپا و آفریقا است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: راه ابریشم نوین که از آن با عنوان «یک کمربند- یک جاده» نیز یاد می‌شود طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می‌شوند. کشورهای اطراف این راه با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح‌های زیربنایی مانند جاده و پل، احداث خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند.

ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و بالعکس است که بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد به شمار می‌رود. به باور کارشناسان اجرایی شدن کامل این طرح، می‌تواند تغییرات شگرفی را در ساختار تجاری دنیا به وجود آورد لذا برخی از آن به عنوان پروژه قرن یاد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از منابع مختلف انرژی و همچنین قرار داشتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک، از مزیت راهبردی مهمی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی برخوردار است.

این موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سبب شده است ایران از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و همچنین گذرگاه کلیدی راه ابریشم به شمار بیاید که نقش مهمی را در اجرایی کردن طرح «یک کمربند – یک جاده» بازی کند.

از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون که طرح یک جاده-یک کمربند توسط «جین پینگ» رئیس جمهوری چین مطرح شد، ایران حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است. این طرح ارتباط دهنده قاره‌ها و نقاط مختلف جهان است و همچنین زمینه پیشرفت اقتصادی کشورها و مناطق مختلف را در حوزه راه ابریشم فراهم می‌آورد. از دیگر سو ایران به سبب برخورداری از کریدورهای شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی، نقش مهمی در پیشبرد برنامه راه ابریشم ایفا می‌کند.

اهمیت مسیر یک کمربند یک جاده و احیای راه ابریشم نوین توسط چینی‌ها به گونه‌ای است که این مسیر و جاده می‌تواند با کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا به گیلان، علاوه بر به صرفه بودن استفاده از این مسیر برای بازرگانان منافع اقتصادی برای ایران و خصوصاً گیلان به دنبال داشته باشد.

نقش مهم بنادر گیلان در واردات کالاهای اساسی به کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اشاره به اهمیت مسیر «یک کمربند یک جاده» برای ایران و خصوصاً گیلان به خبرنگار مهر گفت: از دو منظر باید به این موضوع پرداخت، اول اینکه استان گیلان در مسیر این کمربند قرار دارد و طبعاً به عنوان مسیر ترافیکی حمل و نقل، جابجایی کالا و خدماتی که باید در این مسیر ارائه گردد منتفع می‌شود اما مهمترین منافع آن این است که کالاهای صادراتی استان را از این مسیر جدید عبور داده و مسیر نوینی برای صادرات کالاها باز شود که انجام این کار منافع بلند مدتی برای گیلان به همراه دارد.

آرش فرزام صفت با اشاره به ضرورت استمرار واردات کالاهای اساسی به کشور از طریق بنادر گیلان، افزود: معمولاً مقوله واردات را امری منفی می‌دانند اما باید توجه داشت که مجبوریم کالاهای اساسی همچون نهادهای دامی، روغن خوراکی، کالاهای مصرفی و برخی لوازم اولیه صنایع را وارد کنیم و این مسیر و جاده می‌تواند با کاهش هزینه و زمان حمل و نقل کالا به گیلان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی علاوه بر به صرفه بودن استفاده از این مسیر برای بازرگانان منافع اقتصادی برای گیلان نیز به دنبال داشته باشد.

فرزام صفت به نقش پررنگ بنادر کاسپین، انزلی و آستارا به عنوان حلقه اتصال «یک کمربند یک جاده» اشاره و تاکید کرد: بندر کاسپین پس از فعال شدن در حوزه صادرات و تخلیه بارگیری کالا و واردات کالاهای اساسی نقش مؤثری در تحقق این امر داشته و ترانزیت کالا، حمل و نقل کالا و استفاده از زیرساخت‌های ذخیره سازی ایجاد شده همچون سیلوها و انبارهای روغن از جمله موارد موجود در مجتمع بندری کاسپین است که گیلان نیازمند آن بود.

ضرورت ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری

فرزام صفت با اشاره به محدودیت عرصه در سطح استان گیلان برای ایجاد سردخانه و سیلو و انبارهای ذخیره سازی برای بازرگانان به عنوان یکی از مشکلات اساسی، ادامه داد: در گیلان به دلیل محدودیت عرصه، زمین کافی برای احداث زیرساخت‌های ذخیره سازی وجود ندارد و باید عرصه‌هایی را در اختیار داشته باشیم تا بتوان برای ایجاد زیرساخت‌هایی همچون سیلو، انبار و سردخانه در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی به لزوم فراهم سازی زمینه‌های لازم برای جذب و ماندگاری سرمایه گذاران بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: دولت وظیفه فراهم سازی بسترهای لازم برای سرمایه گذاران را دارد تا با فراهم سازی این عرصه‌ها و تسهیل شرایط کمک حال سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد. دولت وظیفه فراهم سازی بسترهای لازم برای سرمایه گذاران را دارد تا با فراهم سازی این عرصه‌ها و تسهیل شرایط کمک حال سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه سرمایه گذاران باید به امنیت و فضای خوب و تعامل مثبتی که در استان وجود دارد اعتماد و فعالیت خود را ساماندهی کنند، تاکید کرد: تجربه نشان داده سرمایه گذاری ها در گیلان بازگشت اقتصادی خوبی داشته اما بخش خصوصی نیز انتظار دارد دولت دخالت غیر مؤثر خود را از سرمایه گذاری کاهش دهد.

فرزام صفت با تاکید بر ضرورت تکمیل حمل و نقل چند وجهی گیلان و اتصال بنادر به راه آهن سراسری، افزود: حمل و نقل ترکیبی یکی از روش‌ها و مسیرهای کاهش دهنده هزینه در تجارت خارجی است و متأسفانه تنها حلقه مفقوده اقتصاد گیلان، اتصال این بنادر به راه آهن سراسری است تا کالاهایی که قابلیت صادرات دارند از مسیری با هزینه کمتر به بنادر گیلان منتقل و کالاهای اساسی وارداتی نیز با هزینه کمتر از بنادر به واحدهای تولیدی برسد.

توسعه روابط اقتصادی و افزایش صادرات به روسیه از اهداف اتاق بازرگانی گیلان است

رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز با مهم شمردن مسیر «یک کمربند یک جاده» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توسعه روابط اقتصادی و افزایش صادرات به کشورهای حاشیه خزر خصوصاً روسیه از اهداف و برنامه‌های در دستور کار اتاق بازرگانی گیلان است.

هادی تیزهوش تابان اضافه کرد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا با ایجاد راه‌های ارتباطی و اتصال ایران به کشورهای هدف اقتصادی سهم صادرات کالاهای گیلان به این کشوها را ارتقا دهیم.

وی توسعه روابط اقتصادی و افزایش صادرات به روسیه را از اهداف و برنامه‌های در دستور کار اتاق بازرگانی گیلان برشمرد و افزود: دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم و به صورت منسجم و با هدف مشخص کار کند دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم و به صورت منسجم و با هدف مشخص کار کند و با ایجاد پنجره واحد از سوی دولت، آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی دولت سد راه بازرگانان و تجار نشود.

تیزهوشان تابان با اشاره به اهمیت اتصال گیلان به «یک کمربند یک جاده»، اظهار کرد: هر مسیری که در راستای کاهش هزینه و زمان کالا ایجاد شود برای بازرگانان و تجار صرفه اقتصادی تولید می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از حمل و نقل ترکیبی و لزوم اتصال بنادر گیلان به راه آهن سراسری بیش از پیش ضرورت دارد.

خبرگزاری مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

*

code

برچسب ها