تاریخ : پنج شنبه, ۶ آذر , ۱۳۹۹ 11 ربيع ثاني 1442 Thursday, 26 November , 2020

اخبار ویژه

سرپرست پنتاگون به خاورمیانه سفر می‌کند «صادق المهدی» نخست‌وزیر سابق سودان درگذشت واکنش‌های مجازی به درگذشت مارادونا: ناکام در آخرین دریبل/ «دست خدا» به همراهت طاهری: استقلال هفته به هفته بهتر می‌شود/ دیاباته عصای دست فکری خواهد بود فشار دموکرات‌ها به بایدن برای کاهش بودجه نظامی آمریکا مسکو: غرب برای سرنگونی سوریه پول هنگفتی هزینه می‌کند ترامپ مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را عفو کرد ۵۰ درصد نمونه‌گیری‌های کرونا در شهرستان گناوه مثبت اعلام شد گزارش سازمان ملل؛ بیش از ۱ میلیون ساکن غزه زیر خط فقر زندگی می‌کنند انباشت زباله در ناحیه ۸۰ هزار نفری« نایسر» سنندج مقام آمریکایی: افزایش گرسنگی، نشانه شکست در سیاستگذاری است شگفتی سازی والیبالیست های کردستانی در لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا| برتری رئال مادرید مقابل اینتر و شکست لیورپول/ بایرن مونیخ صعود کرد، اینتر در آستانه حذف موافقت نتانیاهو با رأی‌گیری برای قانونی‌کردن شهرک‌های پراکنده در کرانه باختری موافقت نتانیاهو با رأی‌گیری برای قانونی‌کردن شهرک‌ها در کرانه باختری لیگ قهرمانان اروپا| پیروزی بایرن، رئال و پورتو با طارمی/شکست لیورپول و اینتر مردم کوهدشت در انتظار تکمیل بیمارستان «رازی» تلاش حامیان کنترل تسلیحات برای ترغیب بایدن به تمدید «استارت نو» مرزبان مجاهد ناجا در مرز مریوان به شهادت رسید تخت روانچی: نیروهای آمریکایی مشغول غارت نفت و ثروت مردم سوریه هستند تلاش حامیان کنترل تسلیحات برای اقناع بایدن جهت تمدید «استارت نو» احتمال تغییر نام ورزشگاه خانگی ناپولی به مارادونا/ گرامیداشت یاد اسطوره ناپل در خیابان‌های این شهر + تصاویر برافراشتن پرچم عزا بر فراز گنبدحضرت معصومه(س) و تشییع ۷ شهیدگمنام ترامپ، مشاور امنیت ملی پیشین خود را عفو کرد نحوه سهامداری عدالت در روش غیرمستقیم / امکان فروش سهام سرمایه‌گذاری استانی فراهم شد ترامپ:بعد از ۱۰ شب اتفاقات عجیبی در انتخابات افتاد/می‌ترسند انتخابات را باطل کنند برافراشتن پرچم عزا بر فراز گنبد حضرت معصومه(س)وتشیع هفت شهید گنام ترامپ: روز سوم نوامبر بعد از ۱۰ شب اتفاقات عجیبی افتاد/نگاه همه دنیا به ما است محدودیت تردد شبانه در سطح شهر قزوین آمریکا مشغول غارت نفت و ثروت مردم سوریه است ادعاهای جدید ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا فیلم/گل قرن فوتبال جهان؛ دریبل زنی مارادونا و طی مسافت ۶۸ متر شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشت وعده‌های پوچ دولت و بازار بی‌رونق پوشاک/ درب کارگاه‌ها تخته شد انتخابات آمریکا| ترامپ: دوربین‌ها را خاموش کردند و مقام‌های انتخاباتی را تهدید کردند پیشنهاد حذف ۲ ماده کانو اسپرینت از المپیک پاریس لیگ برتر فوتبال| پرسپولیس بدون سرمربی در اندیشه صعود/ دوئل منصوریان و نویدکیا دیه‌گو مارادونا درگذشت گل‌محمدی – حسینی حساستر از پرسپولیس- نفت/ تراکتور دنبال اولین برد طاهری: استقلال مقابل فولاد روان تر بازی کرد/ باید به بازیکنان جدید فرصت داد ترتیل صفحه ۵۵۵ قرآن کریم+فیلم و متن آیات زلزله ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر مراوه تپه را لرزاند ترامپ: دوربین‌ها را خاموش کردند و مقام‌های انتخاباتی را تهدید کردند هزار بسته معیشتی و ۵ سری جهیزیه بین نیازمندان پیشوا توزیع شد هلند ۱۵۰ نظامی به عراق اعزام می‌‌کند لوشامپیونه| تقابل لانس و نانت برنده نداشت ترکیه: اقدامات لازم را در برابر عملیات «ایرینی» انجام می‌دهیم یکهزار بسته معیشتی و ۵ سری جهیزیه بین نیازمندان پیشوا توزیع شد هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین به رام‌الله درباره همکاری با تل‌آویو انهدام باند بزرگ فرار مالیاتی در شیراز

0

فروش خودرو در بورس کالا، راه‌ رهایی از قیمت‌سازی سوداگران؟

  • کد خبر : 157733
  • 28 مهر 1399 - 10:53

بازار خودرو یکی از ایام پرچالش خود در چند سال اخیر را سپری می‌کند و تعدادی از نمایندگان مجلس برای حل این چالش‌ها طرحی را تدوین کرده اند؛ اما ایا این طرح می‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند؟

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی است که آشفتگی بازار خودرو تشدید شده است و به دلیل هیجانات کاذب ناشی از سوءمدیریت مسئولین و همچنین متوازن نبودن عرضه و تقاضا، ضمن افزایش تقاضای سرمایه‌ای برای این کالا، قیمت آن نیز به صورتی غیرمنطقی بالا رفته‌است. از طرفی اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت و قیمت بازار آزاد سبب ایجاد انگیزه برای دلالان و واسطه‌گران برای گرفتن سودهای کلان از این بازار شده است. به تازگی طرحی برای اصلاح شرایط موجود بازار خودرو در مجلس مطرح شده است که طراحان آن می‌گویند با اجرایش می‌توان به متعادل شدن قیمت‌ها و حذف رانت و واسطه‌گری امیدوار بود.

تعیین قیمت خودرو صفر در ایران به عهده شورای رقابت است. شفاف نبودن نحوه محاسبه و تأخیر در انتشار قیمت‌ها، موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده است. تأخیر در به‌روز رسانی قیمت‌ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است. در این میان کاهش نقدینگی موجب کاهش میزان تولید و تأخیر در تحویل خودروها شده است.

مقایسه دارایی و بدهی ایران خودرو

در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک  که هم اکنون در مجلس در حال بررسی است، پیشنهاد شده است تا فرمول قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به صورت شفاف منتشر گردد تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه نمایند و شورای رقابت برحسن اجرای این فرآیند نظارت کند.

با اجرای این پیشنهاد قیمت گذاری خودرو شفاف می‌شود و زیان انباشته خودروساز کنترل می‌گردد که نتیجه آن افزایش میزان تولید خودرو است. افزایش عرضه خودرو، کاهش قیمت خودرو در بازار را در پی خواهد داشت.

 علی سعدوندی کارشناس اقتصادی نیز به خبرنگار مهر  گفت: هر کاری که سبب حذف دلال شود و رابطه مستقیمی بین مشتری و کارخانه شکل دهد، خصوصاً در شرایط فعلی، به نفع اقتصاد کشور است، خصوصاً در موضوع خودرو که در حال حاضر اولویت بالایی نیز در جامعه دارد.

زیان انباشته ایران خودرو

افزایش کیفیت خودرو با ایجاد انگیزه در خودروسازان و تقویت استانداردهای ایمنی

ایمنی و میزان مصرف سوخت از جمله شاخص‌های کلیدی کیفیت خودرو هستند. خودروهای تولیدی توسط شرکت‌های مطرح دنیا (از جمله خودروسازان مطرح چینی)، در اکثر موارد دارای ۴ الی ۵ ستاره ایمنی در آزمایش ایمنی تصادف (یورو ان کپ) هستند، این در حالی است که خودروهای پر تیراژ داخلی به زحمت قادر به کسب یک یا ۲ ستاره ایمنی در آزمایش مذکور می‌باشند.

فقدان کیفیت کافی در خودروهای داخلی، سبب بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت و مجروحیت در کشور شده‌است. بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۹۸، بیش از ۱۵ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰۷ هزار نفر نیز مصدوم شدند. میزان تلفات رانندگی در اروپا حدود ۹ کشته در ۱۰۰هزار نفر است درحالی‌که این میزان در ایران حدود ۲۰ کشته در هر ۱۰۰ هزار نفر است، که نشان دهنده آمار بیش از دو برابری فوتی‌های ایران نسبت به قاره اروپا است.

در خصوص مصرف سوخت، میزان مصرف سوخت ترکیبی(شهر و جاده) خودرو دنا ۷.۷۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. در حالی که مصرف سوخت خودروهای چینی همچون برلیانس که در داخل کشور مونتاژ می‌شوند، ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، این مقایسه نشان می‌دهد این دو خودرو در مصرف سوخت، ۲۰درصد اختلاف مصرف دارند.

درباره خودروهای قدیمی‌تر مانند پژو ۴۰۵ نیز مصرف سوخت بالا قابل مشاهده‌ است، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۳۸ لیتر سوخت مصرف می‌کند که در مقایسه با خودرو برلیانس، ۳۰ درصد مصرف سوخت بیشتر را نشان می‌دهد.در این میان اگر  میزان مصرف سوخت خودروهای کشور ۲۰ درصد کاهش یابد، میزان درآمد حاصل از صادرات بنزین صرفه جویی شده برابر با ۲.۴ میلیارد دلار می‌گردد که معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

در حال حاضر سود خودروساز به ازای هر خودرو، ۵ درصد محاسبه می‌شود و کیفیت خودرو اثر چندانی در محاسبه سود ندارد. طراحان طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک می گویند که در این طرح به منظور ایجاد انگیزه برای خودروسازان، مشوق‌هایی برای افزایش سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت در خودروهای داخلی پیشنهاد شده است، به این صورت که به ازای افزایش ایمنی یا کاهش مصرف سوخت خودرو، تسهیلاتی برای خودروساز در نظر گرفته شود.به عنوان نمونه در صورت کسب ۲ الی ۵ ستاره ایمنی ۲ الی ۵ واحد درصد به سود مصوب خودرو اضافه شود. همچنین پیشنهاد شده است استانداردهای ایمنی خودرو به صورت پلکانی طی سه مرحله افزایش یابد تا ایمنی خودروهای ساخت داخل به حدود خودروهای روز اروپایی و آمریکایی برسد.

خودروهای دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای

صنعت خودروهای دست‌ساز و خاص در دنیا جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از شرکت‌ها مانند لامبورگینی، پورشه و فراری دارای تولیدات با تیراژ پایین ولی ارزش بالا هستند؛ به عنوان نمونه قیمت متوسط تولیدات فراری حدود ۴۰۰ هزار دلار است که ۲۰ برابر قیمت خودروهای متداول است. 

در کشورهای مطرح در حوزه خودروسازی مانند آمریکا مسیر ویژه‌ای به منظور دریافت پلاک و مجوز تردد برای خودروهای دست ساز ایجاده شده‌است تا سازندگان این خودروها با هزینه مالی و زمانی قابل قبول، قادر به دریافت پلاک و مجوز تردد گردند.

در داخل کشور نیز تعدادی خودرو دست ساز توسط مبتکرین داخلی ساخته شده‌است اما هیچ یک از سازندگان، موفق به دریافت پلاک نشده‌اند. دلیل اصلی عدم دریافت پلاک و مجوز تردد، هزینه بالای مالی و زمانی دریافت مجوزها است.

لامبورگینی دست ساز ایرانی

به منظور توسعه فناوری و ایجاد اشتغال برای نیروی تحصیل کرده و متخصصین حوزه صنعت، در این طرح پیشنهاد شده است مسیر ویژه‌ای برای صدور مجوز تردد و دریافت پلاک برای خودروهای دست‌ساز ایجاد گردد.

با اجرای این پیشنهاد علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات این نوع خودروها و ارز آورری برای کشور فراهم می شود.

کاهش آلودگی هوا با توسعه اسقاط خودروهای فرسوده

آلودگی هوای کلانشهرها به خصوص شهر تهران سالیان متمادی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های محیط زیستی کشور محسوب می‌شود. منشأیابی آلودگی هوای تهران حاکی از سهم ۶۵ درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوا می‌باشد که ۵۰ درصد این آلودگی به‌واسطه تردد وسایل نقلیه فرسوده در شهر است؛ درحالی‌که صرفاً ۱۰ درصد وسایل نقلیه جزء ناوگان فرسوده هستند.

ازطرفی ارزیابی هزینه و فایده‌ راهکارهای کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد که اسقاط ناوگان فرسوده، کارآمدترین روش برای کنترل آلودگی هوا است.

این راهکار در پیچ و خم‌های قانونی با رکود چندین ساله مواجه شده و قریب به ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط در پایان سال ۹۸ در مراکز اسقاط انباشته شده و منجر به تعطیلی ۹۵ درصد مراکز و بیکاری حدود ۲۳ هزار نفر شده است.

ناپایدار بودن بازار تقاضای گواهی‌های اسقاط اصلی‌ترین عامل رکود اسقاط ناوگان فرسوده است؛ به‌طوری‌که گره زدن تقاضای گواهی‌ها صرفاً به واردات خودرو از یک‌سو و اعمال ممنوعیت واردات در سال‌های اخیر از سویی دیگر منجر به کاهش ۷۵ درصدی اسقاط ناوگان فرسوده شده است، لذا ایجاد بازارهای تقاضای جدید و پایدار، کاراترین راه‌حل به ‌منظور توسعه اسقاط ناوگان فرسوده و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها است.

در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک،  واردات هر ۲۰ هزار دلار قطعات و تولید هر ۵ خودرو منوط به ارائه یک گواهی اسقاط خودرو شده است.

مطابق بررسی‌های کارشناسی، واردات قطعات خودرو و تولید خودرو ازجمله مهم‌ترین بازارهای پایدار برای افزایش تقاضای این گواهی‌ها محسوب می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که الحاق و تصویب ماده و تبصره‌های پیشنهادی مربوط به اسقاط، علاوه بر افزایش سالانه حدود ۵۰۰ هزار گواهی و رونق مجدد مراکز اسقاط، آلودگی هوای شهر تهران را نیز بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد.

رتبه‌بندی تعمیرگاه‌های خودرو

پیدا کردن تعمیرگاهی که خودرو را با کیفیت و قیمت مناسب تعمیر نماید یکی از چالش‌های صاحبان خودرو بوده است. تعویض قطعه به جای تعمیر، تعویض قطعات سالم به جای قطعات معیوب (عمدا و سهوا)، حل نشدن مشکل خودرو پس از چندین بار مراجعه به تعمیرگاه و اخذ هزینه بالا در مقابل ارائه خدمت، از جمله مشکلاتی بوده که صاحبان خودرو با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

 در این طرح وزارت صمت ملزم شده است امکان رتبه بندی تعمیرگاه ها را براساس نظر سنجی فراهم نماید تا با ایجاد رقابت بین تعمیرگاه‌ها، مردم از خدمات تعمیرگاهی با کیفیت و قیمت مناسب بهره مند شودند.

بنظر می رسد طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در صورتی که بصورت کامل اجرا شود و خودروسازان اجرای آن را محدود به مفاد تامین کننده منافع خودشان نکنند، می تواند منجر به افزایش تولید خودرو و تقویت استانداردهای صنعت خودروسازی شده و  ضمن بالابردن کیفیت، به متعادل شدن قیمت منجر شود.

خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : https://sayeb.ir/?p=157733

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code