تاریخ : جمعه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۰ 5 رمضان 1442 Friday, 16 April , 2021
0

میز مرجع مجازی در کتابخانه های فارس راه اندازی می‌شود

  • 16 اسفند 1399 - 10:49

شیراز- مدیرکل کتابخانه های عمومی از راه اندازی بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک در کتابخانه های عمومی فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله منوچهری صبح شنبه در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: در خدمتی نوین از کتابخانه های عمومی فارس به اعضا، دانشجویان و پژوهشگران استان فارس، بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک با هدف گسترش و خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه های عمومی استان فارس راه اندازی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس افزود: طرح میز مرجع مجازی کتابخانه‌های عمومی با هدف تأمین نیازهای پژوهشی کاربران و پژوهشگران فارس انجام شده و از جمله خدمات قابل ارائه در این طرح، خدمات مبتنی بر وب به ویژه «دسترسی به منابع الکترونیکی، پایگاه اطلاعاتی و مقالات فارسی و لاتین، خدمات مرجع مجازی و ارائه مشاوره‌های اطلاعاتی» است.

منوچهری با بیان اینکه اعضای کتابخانه های عمومی با استفاده از میز مرجع مجازی به ۱۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی دسترسی دارند اضافه کرد: در این طرح بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد از جمله منابع دیجیتال شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی، مقالات فارسی و لاتین، منابع دیجیتال کتاب‌ها و فصل کتاب، استانداردهای علمی و صنعتی، پایان نامه‌ها و گزارش‌ها در اختیار کاربران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندان با عضویت در کتابخانه های عمومی خدمات مرجع مجازی را دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: با ارسال ایمیل به نشانی ref.services.fars@gmail.com امکان دسترسی، جستجو، بازیابی و دریافت انواع منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین به صورت رایگان برای علاقه مندان فراهم خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، افزود: پاسخگویی به انواع پرسش‌های اطلاعاتی درباره کتاب، کتابخانه، کتابخوانی، منابع پژوهشی و پایگاه‌های اطلاعاتی؛ پاسخ به پرسش‌های پژوهشی، شیوه‌های نگارش علمی مقاله و پایان نامه، نیازسنجی و ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات بر اساس گروه‌های سنی، رشته تحصیلی و نیاز شغلی از دیگر خدماتی است که در این طرح به علاقه مندان ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر بیماری کرونا، محدودیت‌های فیزیکی، جغرافیایی و زمانی، در این نوع خدمات مرتفع می‌شود و در نتیجه در ارتقای کیفی خدمات کتابخانه‌های عمومی نیز بسیار مؤثر است، بر این اساس، اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی با هدف فراهم‌سازی دسترسی متمرکز کتابخانه‌های عمومی و اعضا و مراجعان به پایگاه‌ها و منابع الکترونیکی به انجام رسیده است.

خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

*

code

برچسب ها