پروژه‌های آموزش وترویجی در ۲۳حوزه آبخیز استان سمنان انجام می‌شود

  • 05 آبان 1399 - 15:55

سمنان- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پروژه‌های آموزش و ترویجی سال جاری در ۲۳ حوزه آبخیز شهرستان‌های استان پیگیری و انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر جلالی ظهر دوشنبه در جلسه آموزشی، توجیهی تسهیل گران و کارشناسان آموزش و ترویج در سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، با بیان اینکه حضور تسهیلگران در حوزه‌های آبخیز موجب مشارکت مؤثر جوامع محلی در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود، تاکید کرد: پروژه‌های آموزش و ترویجی سال جاری در ۲۳ حوزه آبخیز و در هشت شهرستان استان پیگیری و انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی، حضور تسهیلگران در حوزه‌های آبخیز دارای پروژه با هدف توسعه مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی تأثیر گذار است، افزود: تسهیل گران قبل از ورود به حوزه آبخیز باید به شناسایی اطلاعات حوزه پرداخته و نوع نگاه مردم منطقه و شیوه زندگی آنها را بررسی کرده تا بتوانند با عملکرد مناسب تأثیرگذاری بهتری داشته باشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: فعالیت‌های همسو و هماهنگ تسهیلگر با سایر اقدامات در حوزه آبخیز در زمره اولویت‌های استان محسوب می‌شود از سوی دیگر باید گفت مشارکت مؤثر جوامع محلی موجب کاهش هزینه‌ها و حفاظت بیشتر از عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود در نتیجه معتقد هستیم شناسایی پتانسیل‌های بالقوه منطقه و تبدیل آن به اقدامات عملیاتی برای توانمندسازی مردم منطقه تأثیر گذاری بیشتری در اجرای پروژه‌های آموزشی و ترویجی خواهد داشت.

جلالی با بیان اینکه الزام اجرای پروژه آبخیزداری در راستای توسعه پایدار و حفاظت از منابع آبی دارای اهمیت است، ابراز داشت: شتاب بخشیدن در تکمیل پروژه‌های آبخیزداری در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان با مشارکت مردم و آبخیز نشینان امکان پذیر است که در این مسیر آموزش جوامع محلی در کنار تغییر نگاه مردم نسبت به حفاظت بیشتر از منابع طبیعی پیگیری می‌شود.

علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی نیز در این نشست با بیان اینکه هدف اصلی فرآیند توانمندسازی، ایجاد تغییرات مناسب در همه ابعاد و جوانب زندگی مردم است، گفت: باید با آموزش جوامع محلی و اقدامات اثربخش نگاه مردم را نسبت به منابع طبیعی عوض کنیم.

وی با بیان اینکه حضور تسهیلگر در حوزه آبخیز و روستاها باید تأثیر گذار باشد و منجر به نتیجه و عملیاتی شدن حاصل از اجرای فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی مردم محلی شود، افزود: تسهیلگران باید کلاس و دوره‌های آموزشی نیاز سنجی شده را براساس نیاز جامعه برگزار کنند و خروجی این دوره‌های آموزشی باید در جامعه قابل مشاهده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست تسهیلگران با مراحل زمینه سازی و هماهنگی، تحلیل وضع موجود، تحلیل دست اندر کاران، برنامه اقدام و عمل، ظرفیت سازی و توانمندسازی، پایش و ارزیابی و مستند سازی و… آشنا شدند.

خبرگزاری مهر

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0