بین الملل

سازمان ملل، روسیه و آمریکا را به حل مسائل "استارت جدید" فراخواند

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، این نهاد جهانی از مسکو و واشنگتن می‌خواهد تا تمام مسائل مرتبط به انجام بازرسی‌ها در چارچوب “پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک” موسوم به استارت جدید را حل و فصل کنند.

به گزارش ایسنا، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه به خبرگزاری تاس گفت: هر دو طرف باید همه مسائل مربوط به دسترسی را حل کنند و به بازرسان اجازه دهند تا به کار ارزشمند خود برای راستی‌آزمایی این معاهده مهم بازگردند.
سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: استارت جدید به عنوان تنها توافق دوجانبه باقی مانده کنترل تسلیحات هسته‌ای بین ایالات متحده و فدراسیون روسیه، یک عنصر اساسی صلح و امنیت بین‌المللی و رژیم خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه است.
همانطور که وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گزارش داد، مسکو به آمریکا اطلاع داده بود که به طور موقت تأسیسات خود را از بازرسی‌های این معاهده مستثنی می‌کند.
بایدن دوشنبه گذشته (اول اوت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش آماده است تا به سرعت درباره یک چهارچوب جدید مذاکره کند، اما روسیه باید نشان دهد که برای ازسرگیری همکاری با آمریکا بر روی کنترل تسلیحات هسته‌ای آماده است.
روسیه پیش‌تر نسبت به پیشنهاد بایدن برای مذاکره درباره پیمان استارت جدید که در فوریه ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، ابراز تعجب کرد. یک منبع وزارت خارجه روسیه هم با لحنی کنایه‌آمیز به رویترز گفت: آیا این بیانیه جدی است؟ شاید وب‌سایت کاخ سفید هک شده باشد! اگر آن‌ها واقعا این قصد را دارند، می‌خواهند با چه کسی درباره آن گفت‌وگو کنند؟!
پیمان استارت جدید که در سال ۲۰۱۱ اجرایی شد، آمریکا و روسیه را متعهد کرد که استقرار و استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین مجهز به تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش دهند.
این معاهده همچنین محدودیت‌هایی برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌ها و بمب‌افکن‌های مستقر و همچنین پرتاب‌کنندگان موشک‌ها اعمال کرد. هر دو طرف تا فوریه ۲۰۱۸، به محدودیت‌های مرکزی این معاهده رسیدند و پیمان مذکور تا پایات فوریه ۲۰۲۶ تمدید شد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا