بین الملل

اسناد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو روی میز بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (سه‌شنبه) پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به امضا می‌رساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، براساس برنامه‌ کاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که کاخ سفید روز دوشنبه منتشر کرد، این مراسم ساعت ۹ شب به وقت مسکو (۲۲:۳۰ به وقت تهران) آغاز خواهد شد.
در این بیانیه آمده است: سه‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا سخنرانی می‌کند و بعد از آن، اسناد پروتکل‌های الحاق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای جمهوری فنلاند و پادشاهی سوئد به امضا می‌رسند.
به دنبال حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، دو کشور سوئد و فنلاند واقع در منطقه نوردیک خواستار عضویت در ناتو شدند. این درخواست واکنش تند کرملین را در پی داشت و تصویب نهایی آن نیازمند تایید تمام ۳۰ عضو ناتوست. تاکنون شماری از کشورهای ناتو در پارلمان‌هایشان این عضویت را مورد تایید قرار داده‌اند.
پنجشنبه گذشته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که تاکنون ۲۳ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو موافقت خود را با عضویت فنلاند و سوئد در این سازمان اعلام کرده‌اند.
استولتنبرگ افزود: «تعدادی از کشورهای عضو، به نقطه نهایی تصمیمات ملی خود، که برای تصویب عضویت این دو کشور ضروری است، نزدیک شده‌اند». دبیرکل ناتو اظهار کرد: «تاکنون این سریع‌ترین فرآیند عضویت در تاریخ ناتو بوده است».
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا