بین الملل

روسیه بازرسی تسلیحاتش را تحت معاهده "استارت" به تعلیق درآورد

روسیه به ایالات متحده گفت که به دلیل محدودیت‌های سفری که از سوی واشنگتن و متحدانش علیه کشورش اعمال شده، فعلا اجازه نخواهد داد که تسلیحاتش تحت معاهده تسلیحات هسته‌ای “استارت” بازرسی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه مسکو در بیانیه‌ای عنوان داشت: «شروط بازرسی که توسط واشنگتن پیشنهاد شده، منفعت یکجانبه‌ای را برای ایالات متحده به همراه دارد و به طور موثری حق فدراسیون روسیه را نسبت به انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کند.»
این بیانیه افزود که “روسیه تماما نسبت به شروط این معاهده پایبند می‌ماند.”
در پاسخ به تصمیم روسیه نسبت به ارسال نیروهای مسلح به اوکراین در ماه فوریه، ایالات متحده و متحدانش از جمله انگلیس و اتحادیه اروپا مرز هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی بستند.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه هفته گذشته گفت که دولت او آماده مذاکره فوری درخصوص یک “چارچوب کنترل تسلیحات جدید” است تا در هنگام انقضای معاهده “استارت نو” با روسیه در سال ۲۰۲۶، جایگزین آن شود.
اما این درحالیست که نماینده روسیه در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی گفت که مسکو هیچ پیشنهاد خاصی از واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات کنترل تسلیحات در مورد معاهده‌ای که در سال ۲۰۲۶ جایگزین استارت جدید خواهد شد، دریافت نکرده است.
معاهده “استارت نو” که در سال ۲۰۱۱ اجرا شد، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیکی که آمریکا و روسیه می‌توانند مستقر کنند، محدود می‌کند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا