بین الملل

گفتگوی تلفنی سیسی و لاپید درباره وضعیت فلسطین

رئیس جمهور مصر در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار اتخاذ اقدامات فوری برای بهبود وضعیت معیشتی در نوار غزه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری العربیه، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برقراری آرامش در فلسطین با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند.
دفتر لاپید در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در این تماس تلفنی از نقش موفقی که مصر در چند روز گذشته برای میانجیگری و دستیابی به راه‌حلی سریع جهت آتش‌بس ایفا کرده بود و تثبیت و بازگرداندن آرامش در نوار غزه تقدیر و تشکر کرد و گفت: این میانجی‌گری‌ها نقش مصر را به عنوان پایه اصلی ثبات منطقه خاورمیانه تقویت کرد.
طبق این بیانیه، لاپید و سیسی درباره اهمیت گفتگو برای برقراری آرامش در منطقه با یکدیگر صحبت و همچنین درباره مسایل انسانی مهم مشترک و استمرار همکاری‌های اقتصادی‌شان گفتگو کردند.
سیسی نیز با تاکید بر اهمیت مقابله با هر تلاشی برای متشنج کردن اوضاع چه در کرانه باختری و چه در نوار غزه گفت: مصر اقدامات و تلاش‌های شدید و متمرکزی برای مهار وضعیت میدانی و ممانعت از گسترش دامنه درگیری و افزایش اقدامات نظامی انجام داد.
رئیس جمهور مصر در ادامه خواستار اتخاذ اقداماتی فوری برای بهبود وضعیت معیشتی در نوار غزه و کاهش شرایط رو به وخامت در آنجا و نیز تسریع در بهبود روابط اقتصادی با تشکیلات خودگردان و حمایت از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد.
او تاکید کرد: مصر به دنبال ایجاد امیدی دوباره در میان مردم فلسطین نسبت به برقراری صلح مورد نظر و رسیدن به حقوق مشروع‌شان بر اساس اصول بین‌المللی است و این امر قطعا منجر به توقف دایره خشونت‌ها و تنش‌های مکرر و ایجاد فرصت‌هایی برای سازش و برقراری آرامش و ثبات و آغاز روند صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی می‌شود و این مساله می‌تواند شرایط کل منطقه را تغییر دهد.
مصر پیش از این خواستار برقراری آتش‌بسی همه‌جانبه و متقابل در نوار غزه از ساعت ۱۱:۳۰ عصر یکشنبه به وقت قدس شده بود.
یک مسؤول مصری فاش کرد که قاهره رایزنی‌های خود را با تمامی طرف‌ها برای مهار تنش فعلی در نوار غزه افزایش داد.
مصر اعلام کرد، به تلاش برای آزادسازی خلیل العواوده، اسیر فلسطینی و انتقال او به بیمارستان جهت درمان و نیز آزادسازی بسام السعدی، اسیر فلسطینی در اسرع وقت پایبند است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا