شهرستان ها

کرمانشاه پذیرای زائران اربعینی در مرز خسروی

کرمانشاه- مرز خسروی کرمانشاه به عنوان دروازه کربلا، با آمادگی همه جانبه و تامین امکانات لازم، آماده پذیرایی زائران اربعین حسینی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- سمیه نوری: پس از گذشت حدود سه سال از شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته شاهد کاهش جان باختگان بودیم که همین امر سبب شد تا ماه محرم رنگ و بوی بیشتری از عزا به خود بگیرد اما با شروع ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) زمزمه‌ها برای سفر اربعین به گوش می‌رسد و تکاپوها برای محیا کردن شرایط و شرکت در سفر به سرزمین عشق به چشم می‌خورد.

با اعلام ستاد ملی کرونا در خصوص کاهش تلفات ویروس کرونا ماه‌ها قبل مرزها نیز برای آماده سازی زیرساخت‌های مرزی دست به کار شدند اما در این بین اخباری از سوی مسئولین استانی و کشوری برای بازگشایی یک مرز قدیمی به نام خسروی را منتشر شد که خبرنگار خبرگزاری مهر از همان روزهای آغازین پیگیر ماجرای بوده است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهرستان قصرشیرین و در ۱۷۶ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد که کمترین فاصله را تا بغداد و شهرهای زیارتی عراق دارد به‌طوری که مرز خسروی تا بغداد ۱۹۰ کیلومتر، تا کاظمین ۲۰۳ کیلومتر، تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر، تا کربلا ۳۱۵ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

این مرز پیش‌تر نیز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا به این مرز باز می‌گردد و زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین (ع) می‌توانند به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب کنند و همین مسئله مرز خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

مرز خسروی در ایام اربعین بازگشایی می‌شود

به منظور آگاهی از آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی با مسئولین استانی کرمانشاه گفتگویی صورت گرفته که بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در راستای بازگشایی مرز خسروی تاییدیه لازم از طرف کشور عراق و ایران صادر شد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش زوار در تمامی امسال دارد، افزود: تلاش‌های انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی نتیجه‌بخش حاصل شد و بالاخره پس از چندین سال این مرز مجدداً برای اربعین امسال بازگشایی خواهد شد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه پیگیر رفع مشکلات موجود در مرز خسروی است، تصریح کرد: با فعالیت‌های قرارگاه اربعین در استان کرمانشاه از طریق بازنگری و تکمیل زیر ساخت‌های مرزی شامل جاده‌ها، خدمات رسانی، درمانی، حمل و نقل و… به زودی مشکلات موجود در این مرز حل خواهد شد.

امیر مقدم به اهمیت معرفی خوب از مرزهای استان کرمانشاه اشاره و تاکید کرد: طبق جلسات تشکیل شده با رئیس جمهور تاکید بسیاری بر ظرفیت‌های مرز خسروی صورت گرفت که باید بیشتر در مورد توجه قرار گیرد تا رونق پیشین خود را به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد شرایط مناسب‌تر در مرز خسروی و مسیر تردد در کشور عراق کمک‌های لازم باید انجام گیرد تا در بازگشایی این مرز برای اربعین با مشکل مواجه نباشیم.

امیر مقدم با اشاره به محیا کردن امکانات بسیار خوب مرز خسروی، گفت: ایجاد زیرساخت و امکانات مناسب در این مرز در راستای تردد بیشتر زوار انجام شده که فضل الهی برای همیشه باز حتی پس از اربعین نیز این مرز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مرز خسروی آماده پذیرایی از زائران اربعین

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بازگشایی مرز خسروی از سوی کشور ایران بدون هیچ گونه مشکلی از همه جهت آمادگی لازم برای بازگشایی و انتقال زائران را دارد اما در بازگشایی باید کشور عراق نیز این آمادگی را داشته باشد.

وی با اشاره به بروز مشکلاتی در کشور عراق برای بازگشایی مرزهای خود، افزود: زیر ساخت‌های لازم برای بازگشایی و تردد زائرانی که قصد تشرف به حرم مطهر کربلا را دارند هنوز تأمین نشده و امنیت این مسیر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولین امنیتی و وزارت خارجه به دنبال تأمین ضمانت‌های لازم برای زوار از سویی کشور عراق هستند که در صورت تأمین امنیت و حمایت همه جانبه از زائرین برای اربعین به صورت رسمی بازگشایی خواهد شد.

رشیدی مسیر تردد زائران از مرز خسروی را بسیار مناسب دانست و بیان کرد: در صورت تأمین امنیت و ضمانت برای حفظ جان زائران از سویی کشور عراق این مسیر می‌تواند به عنوان بهترین و کوتاه‌ترین راه برای زیارت حرم مطهر امامان باشد.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%87'>کرمانشاه</a> پذیرای زائران <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86'>اربعین</a>ی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c'>مرز خسروی</a>

تکمیل زیرساخت‌های مرز خسروی نیازمند همکاری استان‌های معین

محمد حیدری فرماندار شهرستان قصرشیرین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های مربوط به اربعین، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کمیته‌های مختلف با مأموریت‌های تعریف شده‌ای برای پیاده روی اربعین تشکیل شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در آماده سازی شرایط مرزی عدم همکاری استان‌های معین در انجام تکالیف خود است که تاکنون به هیچیک از وظایف خود برای سفر اربعین عمل نکرده و در صورتی که به کمک‌رسانی این استان‌ها برای تأمین شرایط نیاز است.

فرماندار شهرستان قصرشیرین با اشاره به اینکه تأمین امکانات در چهار چوب توان شهرستان قصرشیرین و همچنین ظرفیت‌های استان در مرکز فراهم شده، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد امکانات لازم در استان وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت نیرو، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن پای کار آمده تا شاهد برگزار هرچه بهتر مراسم اربعین باشیم.

حیدری باز گشایی دائمی مرز خسروی را مشروط به تأمین زیر ساخت‌های کشور عراق عنوان کرد و ادامه داد: کشور عراق نواقصی در زیرساخت‌های تأمین آب و مسائل بهداشتی داشته که با کمک‌رسانی‌های کشور ایران در صدد رفع آن‌ها خواهیم بود.

اربعین فرصتی بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های کرمانشاه

منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اربعین فرصتی بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های کرمانشاه در مرز خسروی در ایام اربعین دارد،

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%87'>کرمانشاه</a> پذیرای زائران <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86'>اربعین</a>ی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c'>مرز خسروی</a>

وی افزود: در جهت تحقق شعار «ما ملت امام حسین (ع) هستیم» تمامی امکانات و ظرفیت‌ها در خدمت ترویج تفکر امام حسینی و آئین باشکوه بوده و در این مسیر از هیچ تلاش و زحمتی فرو گذاری نشده است.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: کرمانشاه از قدیم الایام مسیر عتبات عالیات بوده و این افتخار بزرگ نصیب مردمان این دیار شده که میزبان زوار اباعبدالحسین (ع) باشند.

فخری بیان کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته توسط مدیریت ارشد استان کرمانشاه مرز خسروی در ایام اربعین برای عبور زوار باز خواهد بود.

وی گفت: دغدغه اصلی مدیریت ارشد استان کرمانشاه فراهم کردن بهترین زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف برای ارائه بهترین خدمات ممکن به زوار اربعین است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه افزود: به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، زیرساخت‌های جاده‌ای و اقامتی مسیر کرمانشاه به خسروی و با فراهم کردن دیگر امکانات خدماتی و جانبی بی‌گمان زوار اربعین مرز خسروی را برای تردد ترجیح خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت از الزامت مسیر تردد زائران است، خاطر نشان کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام شده برای فراهم کردن شرایط مناسب در این مسیر با کشور عراق مذاکراتی صورت گرفته و مقرر شده که علاوه بر تلاش‌های خود از سوی ایران نیز کمک‌های دریافت کنند و به محض تأیید نهایی و حاصل شدن اطمینان از امنیت مسیر جانمایی موکب‌ها در طول مسیر با هماهنگی راهداری انجام شود و این مجموعه‌ها در بهترین نقطه‌ها در محور راه کربلا مستقر خواهند شد.

آماده سازی مسیر تردد زائرین اربعین در حال انجام است

فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در تمام ورودی‌ها به استان کرمانشاه اقداماتی نظیر روکش و لکه گیری آسفالت، ایمنی راه و روشنایی مسیرها، خط کشی جاده‌ها و نصب تابلو علائم انجام شده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه در مسیر بزرگراه اربعین تا مرز خسروی و از اسلام آباد غرب تا حمیل برای زائرینی که قصد خروج از مرز مهران را دارند پیمانکاران ۱۹ اکیپ راهداری در حال فعالیت هستند که هشت اکیپ فقط مخصوص اربعین حسینی است.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%87'>کرمانشاه</a> پذیرای زائران <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86'>اربعین</a>ی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c'>مرز خسروی</a>

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در مرز خسروی زیرساخت عبور زائرین فراهم شده و در بخش حمل و نقل عمومی با تشکیل جلسات کارگروه سوخت، حمل و نقل و دستگاه‌های مرتبط خدمات رسان راه‌ها با برنامه‌های بومی، منطقه‌ای و ملی برای تسهیل عبور زائرین جلساتی تشکیل شده است.

آغاز عملیات اجرایی احداث قرارگاه اربعین در مرز خسروی

رضا داودی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث قرارگاه اربعین در مرز خسروی استان کرمانشاه که با حضور معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو، مشاور وزیر نیرو و مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو و مدیران عامل صنعت آب و برق استان انجام شد از مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مرز به کشور عراق نام برد و اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم توسط وزارت نیرو در مرز خسروی این پایانه عبوری اربعین آماده استقبال از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) است.

وی با اشاره به نقش کلیدی احداث قرارگاه اربعین در خدمات رسانی هر چه بهتر به هموطنان، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور ارائه خدمات بهتر و در شأن زائرین اربعین حسینی یک قطعه زمین به مساحت ۳.۴ هکتار را در خسروی برای احداث قرارگاه اربعین در اختیار وزارت نیرو قرار داد که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

<a href='https://sayeb.ir/tag/%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%87'>کرمانشاه</a> پذیرای زائران <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%db%8c%d9%86'>اربعین</a>ی در <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d8%b1%d8%b2-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c'>مرز خسروی</a>

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه شرکت‌های صنعت آب و برق استان کرمانشاه هم به صورت مستمر نشست‌هایی را به منظور آمادگی برای میزبانی از زائران اربعین در مرز خسروی برگزار می‌کند و قطعاً با همراهی سایر همکاران دستگاه‌های اجرایی استان تمامی امکانات رفاهی لازم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم پیاده روی اربعین فراهم خواهد شد.

مطالبه و آرزوی بزرگ مردم غیور کرمانشاه در حالی تحقق یافته که اربعین امسال با بازگشایی مرز خسروی، استان کرمانشاه به رقم خورد اربعینی باشکوه را میزبانی خواهد کرد که طبق اظهارات مسئولین استانی این مرز با دارا بودن ظرفیت و قابلیت‌های بسیار مناسبی که برای تردد زائرین فراهم کرده می‌تواند یکی از بهترین مرزها برای تردد زائران حسینی باشد نه تنها در اربعین بلکه تمام ایام طول سال را خواهد داشت.

در پایان با اشاره به اهمیت و ظرفیت مرز خسروی همین بس که پس از سال‌ها بسته بودن حالا این مرز قرار است قدمگاهی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زائران حسینی باشد و با گشایش مرز خسروی تردد زائران ابا عبدالله الحسین (ع) به مسیر اصلی خود بازگردد و «دروازه عتبات عالیات» به جایگاه اصلی و محوری خود برگردد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا