دانش و فناوری

بررسی شی مرموز جمع‌آوری شده توسط "استقامت"

سیاره سرخ همیشه برای بشر شگفت انگیز بوده است و انسان تاکنون با ارسال چندین کاوشگر به مریخ سعی در کاوش عمیق و دقیق آنجا را داشته است. یکی از پیشرفته‌ترین سازه‌های دست بشر که هم اکنون در مریخ در حال کاوش است، مریخ نورد “استقامت” است و حال این مریخ‌نورد چندین بررسی انجام داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی نت، چند خبر خوب و چند خبر عجیب از مریخ به دانشمندان مستقر در زمین رسیده است. خبر خوب این است که مریخ نورد استقامت ناسا دوزادهمین نمونه سنگی خود را با موفقیت جمع‌آوری کرد و بخش کوچکی از سیاره سرخ را برای نگهداری و ذخیره در لوله‌ای پنهان کرد. اما خبر عجیب درباره سیاره مذکور این است که محققان پشتیبان این ماموریت متوجه گیر کردن برخی از اشیای مرموز روی سیستم جمع‌آوری نمونه این مریخ‌نورد شده‌اند.
به عنوان بخشی از روال پس از نمونه‌برداری، مریخ‌نورد از برخی از اجزای سیستم نمونه‌برداری از نزدیک تصاویری ثبت می‌کند. “آرت تامپسون”(Art Thompson)، مدیر پروژه آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: در تصاویر اخیر، دو تکه زباله کوچک قابل مشاهده بود. یکی از آنها یک شی کوچک در قسمت لوله ذخیره نمونه و دیگری یک شی کوچک همانند مو روی مته بود.
همانطور که در به روزرسانی اخبار مریخ مشخص شده است، شی همانند مو در یک تصویر ثبت شده(عکس اصلی خبر) به راحتی قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد این شی کوچک یک نخ کوچک و مانند نخی است که از دکمه پیراهن باز شود.
تیم “پرسی” اکنون در حال کار بر روی شناسایی این زباله‌ها هستند که از کجا آمده‌اند و آیا ممکن است از مریخ‌نورد باشند یا از سیستم ورود، در حال فرود فرود و فرود(EDL) باشند.
مریخ‌نورد استقامت که با نام “پرسی”(Percy) نیز شناخته می‌شود، با بسیاری از این باقیمانده‌ها مواجه شده و از آنها تصاویری را ثبت کرده تا مهندسان ناسا بتوانند آنها را مطالعه کنند.
استقامت در حال کاوش در منطقه دلتای رودخانه باستانی دهانه جیزرو است. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در آنجا می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا دریابند آیا مریخ تاکنون میزبان حیات میکروبی بوده است یا خیر.
 تامپسون گفت که تصویربرداری اضافی و سایر فعالیت‌های تشخیصی ممکن است در اوایل این هفته انجام شود زیرا ناسا به دنبال درک ماهیت این اجرام است.
بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) همراه استقامت، از نزدیک با برخی از این زباله‌ها رو به رو شده و تصاویری را از آنها ثبت کرده است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا