دانش و فناوری

چین در شرف پرتاب دومین آزمایشگاه تحقیقاتی به فضا

چینی‌ها قصد دارند در آینده‌ای نزدیک دومین آزمایشگاه تحقیقاتی خود موسوم به “منگتیان” را به فضا پرتاب کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، به گفته آژانس فضایی سرنشین‌دار چین، آزمایشگاه فضایی “منگتیان”(Mengtian) که دومین بخش آزمایشگاهی ایستگاه فضایی تیانگونگ چین است، اخیرا به مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان منتقل شده است.
این آژانس فضایی در یک خبر کوتاه در صبح امروز (سه‌شنبه) گفت که این آزمایشگاه با کشتی به ونچانگ منتقل شده و سپس در آن مرکز پرتاب، مونتاژ و آزمایش خواهد شد.
در این بیانیه آمده است که آماده‌سازی و پرتاب ماموریت برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است.
به گفته طراحان آکادمی فناوری فضایی چین، منگتیان بیش از ۱۷ متر طول، بیش از چهار متر قطر و بیش از ۲۰ تن وزن دارد.
طراحان افزودند تجهیزات علمی این آزمایشگاه برای مطالعات ریزگرانش و انجام آزمایش‌هایی در فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق و فیزیک بنیادی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ونتیان که اولین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه تیانگونگ است، در ۲۴ ژوئیه توسط موشک سنگین باربری لانگ مارچ ۵ بی از مرکز پرتاب ونچانگ پرتاب شد. این وسیله نقلیه ۲۳ تنی بزرگترین و سنگین‌ترین وسیله نقلیه چینی است که تا به حال در مدار زمین مستقر شده است و از سه بخش اصلی که شامل یک محفظه کار خدمه، یک کابین هوابند و یک ماژول خدمات بدون فشار است، تشکیل شده است.
پنل‌های خورشیدی منعطف این آزمایشگاه بزرگ‌ترین پنل در نوع خود در چین هستند. زمانی که به طور کامل باز شوند، بیش از ۵۵ متر طول دارند و مساحت آنها نزدیک به ۲۸۰ متر مربع است.
طراح این ماژول گفته است که این ماژول همچنین دارای سه اتاق خواب مجزا و یک بخش مستقل برای بهداشت شخصی است. ونتیان همچنین دارای یک بازوی رباتیک پنج متری است که می‌توان از آن برای جابجایی تجهیزات کوچک و متوسط ​​استفاده کرد. به گفته طراحان، می‌توان آن را با بازوی رباتیک ۱۰ متری نصب شده روی ماژول تیانه متصل کرد تا بازوی مشترکی ایجاد کند که بتواند به تمام قسمت‌های اصلی ایستگاه تیانگونگ برسد.
تیانگونگ اکنون دارای چهار بخش است: ماژول اصلی تیانه، آزمایشگاه ونتیان، فضاپیما باری تیانژو۴ و فضاپیما شنژو۱۴. در حال حاضر سه فضانورد فضاپیمای شنژو۱۴ که در اوایل ماه ژوئن وارد تیانگونگ شدند، در فضا مستقر هستند.
چندی پیش سه خدمه این ماموریت به نام‌های “چن دونگ”(Chen Dong) فرمانده ماموریت و سرهنگ ارشد، لیو یانگ(Liu Yang) سرهنگ ارشد و کای شوژ(Cai Xuzhe) سرهنگ ارشد به ایستگاه فضایی تیانگونگ فرستاده شدند. قرار است این فضانوردان شش ماه در آنجا بمانند تا فرایند مونتاژ این ایستگاه فضایی عظیم را تکمیل کنند. 
پس از اتصال منگتیان به تیانگونگ، ایستگاه یک ساختار T شکل خواهد داشت و فضانوردان ۱۱۰ متر مکعب فضای قابل استفاده خواهند داشت.
فضاپیمای باری تیانژو ۵ و خدمه شنژو ۱۵ قرار است تا پایان سال به این پایگاه عظیم مداری برسند.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا