بین الملل

عفو بین‌الملل خواستار اقدامات فوری طالبان برای حفاظت از شیعیان و هزاره‌ها شد

سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است که فورا اقدامات خود را برای حفاظت از جوامع شیعه و هزاره در افغانستان افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، عفو بین‌الملل می‌گوید که در سال گذشته حملات متعددی علیه جامعه اقلیت‌ها صورت گرفته است که هیچ اقدامی انجام نشده است. این سازمان از مقامات حاکم در کابل می‌خواهد تا تحقیقات فوری، بی‌طرفانه و کامل را در مورد این حملات، مطابق با قوانین و معیارهای بین‌المللی انجام دهند.
در روزهای جمعه و شنبه انفجارهای مرگباری اجتماع‌های شیعه و هزاره را در کابل هدف قرار داد که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. مسئولیت هر دو حمله را گروه موسوم به داعش به عهده گرفت.
این سازمان در گزارش تازه‌ای به نقل از زمان سلطانی، پژوهشگر منطقه‌ای این نهاد گفته است: «حملات سیستماتیک بر گروه‌های شیعه و هزاره در افغانستان ممکن است به جنایت علیه بشریت منجر شود و باید صریحاً محکوم شود».
او افزوده است: «کسانی که بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین نقض حقوق بشر، مظنون به انجام این جنایات هستند، باید در محاکمات عادلانه در دادگاه‌های غیرنظامی و بدون توسل به مجازات اعدام با عدالت روبرو شوند.»
عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته است که پس از تسلط طالبان، جوامع شیعه و هزاره هیچ نمایندگی مؤثری در ساختار امنیتی یا حکومتی طالبان ندارند. از این نیز این سازمان کشتار هدفمند جامعه هزاره پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ را مستند کرده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) نیز انفجار در منطقه «عمدتا شیعه‌نشین» را محکوم کرد و گفت: «اداره حاکم (طالبان) باید از این گونه حملات بی‌رویه جلوگیری کرده و تحقیقات کامل و شفاف را آغاز کنند.»
طالبان در واکنش به این انفجارها آن را «بزدلانه» خوانده و آن را «با شدیدترین الفاظ» نکوهش کردند و آن را کار «دشمنان دین و کشور» خواندند.
همچنین روز چهارشنبه درگیری شدید چند ساعته میان نیروهای امنیتی طالبان و گروه داعش که در یک خانه مخفی در کارته سخی در غرب کابل رخ داد که با کشتن افراد داعش پایان یافت و ۴ پلیس طالبان زخمی شدند و یک پلیس زن نیز کشته شد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا