بین الملل

واشنگتن یک شرکت چینی را به صادرات فناوری آمریکایی به ایران متهم کرد


وزارت بازرگانی آمریکا یک شرکت چینی را به کمک برای انتقال تجهیزاتی با فناوری آمریکایی به ایران متهم کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده کابل چین را به کمک به یک شرکت چینی دیگر در عرضه تجهیزات آمریکایی ارتباط از راه دور به ایران متهم کرده است و مدعی شده است که این شرکت بزرگ تولید کننده اطلاع داشته است که شرکت «زد تی ای» برای نقض قوانین مشابه صادراتی تحت تحقیقات بوده است.

بر اساس این گزارش، «جان ساندرمن» مدیر دفتر اداره صنعت اجرای صادرات وزارت بازرگانی آمریکا در نامه‌ای مدعی شده است که شرکت «فار ایست کیبل» از سپتامبر ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان یک شرکت واسطه برای شرکت تجهیزات مخابراتی «زد تی ای» ایفای نقش کرده تا ایران به تجهیزات ساخت آمریکا دسترسی پیدا کند.

طبق این گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید شرکت فار ایست کیبل علی‌رغم آن که بزرگ‌ترین تولیدکننده سیم و کابل است، قراردادی به ارزش 164 میلیون دلار با شرکت تجهیزات مخابراتی زد تی ای یا ژونگ ژینگ در شنژن چین برای خرید تجهیزات مخابراتی امضا کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا مدعی است که شرکت فار ایست کیبل بر اساس قراردادی که با زد تی ای داشته است، تجهیزاتی را به ایران منتقل کرد است که با فناوری آمریکایی ساخته شده است و 18 مورد قوانین آمریکا را نقض کرده است.

این اولین بار نیست که مقام‌های آمریکایی شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت‌های چینی را به دلیل همکاری با ایران هدف قرار می‌دهند و برخی از آن‌ها را در لیست تحریم‌های شدید قرار می‌دهند.

انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا