بین الملل

زندگی فلسطینی‌ها در کرانه باختری این گونه تیره و تار شده است

پرونده «شکست در سپیده دم»/۱۳؛

نهادهای فلسطینی ۱۹۰ روستا، شهرک و مرکز جمعیتی را شناسایی کرده اند که تحت تأثیر دیوار آپارتاید رژیم صهیونیستی و گسترش شهرک سازی های آن قرار گرفته و از سرزمین های کرانه باختری جدا شده‌اند.

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: اشغالگران صهیونیست به تازگی ساخت دیوار بتنی عظیم به طول ۴۵ کیلومتر و ارتفاع ۹ متر را در اطراف منطقه سالم در نزدیکی شهر جنین در شمال کرانه باختری آغاز کردند و قرار است با تجهیزات و تکنولوژی های مدرن از آن حفاظت کنند. رژیم صهیونیستی ادعا می کند که این دیوار یک مانع امنیتی برای جلوگیری از ورود فلسطینیان به این رژیم است، اما واقعیت چیز دیگری است.

با این دیوار، بقیه اراضی سالم – که یکی از بزرگترین اردوگاه های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی سال ۱۹۴۸ در آن در حال ساخت است- به ده ها منطقه و روستای فلسطینی می پیوندد که ارتش رژیم اشغالگر قدس آنها را از محیط اطراف خود در کرانه باختری رود اردن جدا کرده و با سیاست های اخراج و آوارگی، معیشت ساکنان این مناطق را در تنگنا قرار می دهد.

دیوار آپارتاید و روستاهای منزوی شده

نهادهای فلسطینی ۱۹۰ روستا، شهرک و مرکز جمعیتی را شناسایی کرده اند که تحت تأثیر دیوار آپارتاید رژیم صهیونیستی و گسترش شهرک سازی های آن قرار گرفته و از سرزمین های کرانه باختری جدا شده اند. از میان آنها می توان به ۴۰ روستا که به «روستاهای درز» معروف هستند اشاره کرد.

مساحت سرزمین هایی که رژیم صهیونیستی با ساخت دیوار آپارتاید آنها را از کرانه باختری جدا کرده به ۵۶۰۰۰۰ دونم (یک دونم = هزار متر مربع) معادل ۲۲ درصد مساحت فلسطین تاریخی تخمین زده می شود.

در ژوئن ۲۰۰۲، رژیم صهیونیستی شروع به ساخت یک دیوار نژادپرستانه کرد، این دیوار از شمال کرانه باختری تا جنوب آن امتداد دارد و تاکنون حدود ۴۴۳ کیلومتر مربع از این دیوار که بیش از ۷۱۵ کیلومتر طول دارد، ساخته شده است. عرض این دیوار در برخی نواحی باریک تا ۶۰ متر و در برخی نواحی دیگر تا ۱۵۰ متر گسترش می یابد و ارتفاع آن به ۹ متر می رسد. همچنین در برخی مناطق، این دیوار به شکل حصار سیم خاردار الکترونیکی است جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز سه شنبه اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست همچنان به جنایات خود علیه ملت ما ادامه می دهند و مرتکب حماقت جدیدی در نابلس در کرانه باختری شده اند..

رژیم صهیونیستی دیوار را در اطراف شهرها و روستاها گسترش داده است. طول این دیوار در اطراف اورشلیم و حومه آن ۹۶ کیلومتر، در الخلیل ۶۴، بیت لحم ۲۵، رام الله حدود ۹، سلفیت ۲۷، و در قلقیلیا، تولکرم و جنین به حدود ۵۸ کیلومتر امتداد دارد.

در اریحا، در جنوب شرقی کرانه باختری، اشغالگران دیوار را نساختند، اما این شهر را با شبکه ای عمیق از جاده های فرعی که برای شهرک نشینان صهیونیستی ساخته اند، منزوی و آن را از کرانه باختری جدا کرده اند. رژیم اشغالگر قدس همچنین ۱۴۰ کیلومتر مربع از آب های سرزمینی دریای مرده را مصادره کرد و ۱۶۰ کیلومتر از مرز فلسطین با اردن را تحت کنترل خود در آورده است.

این اعداد، به گفته قاسم عوض، کارشناس شهرک سازی (وابسته به تشکیلات خودگردان) منعکس کننده پروژه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اورشلیم است که براساس جداسازی استان ها، شهرها و روستاهای کرانه باختری از یکدیگر است.

روستاهای فلسطینی که به زندان تبدیل شده اند

در غرب شهر جنین، مردم روستای «ظهرالمالح» با درد و رنج ناشی از دیوار و شهرک سازی رژیم صهیونیستی زندگی می کنند.همچنین این آبادی پس از مصادره یک سوم زمین های آن توسط رژیم غاصب، در انتظار سخت ترین روزهای خود است.

این روستا توسط ۴ شهرک صهیونیستی احاطه شده است که حدود ۳۰۰۰ شهرک نشین در آن زندگی می کنند که شامل «شاکید، حنانیت، ریحان و تل منشی» هستند، علاوه بر آن اردوگاهی برای ارتش اشغالگر و مدرسه ای برای شهرک نشینان در اطراف این روستا احداث شده است.

همچنین در اطراف روستای «ظهر المالح»، نیروهای اشغالگر ایست های بازرسی نظامی خود مانند پاسگاه های «توره» و «برطعه» را مستقر کرده اند که محاصره روستا را افزایش داده است. اهالی این روستا برای ورود و خروج خود از روستا ضمن کسب مجوز باید زمان خود را از ۷ صبح تا ۹ شب تنظیم کنند.

اهالی روستای ظهر المالح به سختی از خدمات اولیه مانند آب و برق بهره مند می شوند واین روستا تا همین سه سال پیش فاقد مدرسه بود.

عمر الخطیب، یکی از مقامات سابق شورای روستای ظهر المالح، می گوید که اهالی این روستا نه تنها از ابتدایی ترین حقوق انسانی شان محروم هستند بلکه روزانه باید مالیات حضور خود در این سرزمین را به رژیم صهیونیستی بپردازند.

این روستا حتی در تامین مایحتاج روزانه خود مانند غذا و سبزیجات با محدودیت روبه رو است. آنها حق ندارند صندوق کامل سبزیجات و میوه وارد کنند و خرید آنها باید در حد چند کیلوگرم باشد و حتی در حمل و نقل لوازم خانگی خود مانند یخچال و … نیاز به هماهنگی قبلی با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی دارند، و این ممکن است یک ماه تمام طول بکشد.

همه این اقدامات باعث شده تا ده ها نفر از ساکنان روستای ظهر المالح از این روستا مهاجرت کنند، به طوری که در سال های اخیر بیش از ۴۰ خانوار به ساخت و ساز خارج از روستا روی آورده اند. رژیم اشغالگر قدس نه تنها «روستاهای درز» را از کرانه باختری جدا کرده بلکه بقای آنها را نیز تهدید می کند.

این رژیم به دنبال تبدیل کرانه باختری به یک پادگان نظامی و گروهی از محله های یهودی نشین است که از نظر جغرافیایی متصل بهم نیستند و از طریق شبکه ای از تونل ها و پل هایی که کاملاً تحت کنترل آن هستند به هم وصل می شوند.

همانند روستای ظهر المالح، روستاهای فلسطینی دیگری همچون «عرب ابوفرده» و «عرب الرماضین» در نزدیکی شهر قلقیلیه در شمال کرانه باختری نیز وجود دارند که توسط دیوارهای رژیم صهیونیستی جدا شده و با خطر مصادره سرزمین های خود و الحاق آنها به شهرک صهیونیستی نشین «الفیه منشیه» مواجه هستند. زمین این روستاها معادل همان منطقه قلقیلیه است که بیش از ۶۰ هزار فلسطینی در آن زندگی می کنند.

در جنوب نیز، ۱۷ روستای اطراف بیت المقدس همین مشکل را دارند و با جداسازی آنها توسط دیوار نژادپرستی، در خطر مصادره توسط رژیم صهیونیستی قرار دارند. روستاهایی که حدود ۷۰ هزار فلسطینی را در خود جای داده که تحت فشار نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس هستند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا