دانش و فناوری

زیست دریا با اجرای ۸ پروژه توسعه می‌یابد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد با اجرای ۸ پروژه فناورانه توسط شرکتهای دانش بنیان زیست دریایی توسعه می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زیست فناوری دریایی به دنبال بهبود و افزایش کیفیت زندگی با استفاده از موجودات آبزی است. منابعی که در تولید غذا و انواع داروها و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در دنیا بازار محصولات دریایی یکی از بازارهای پرورنقی است که شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی در این عرصه فعالیت می‌کنند. اما سهم محصولات دریایی از بازار دارویی و غذای ایران بسیار ناچیز است و هنوز این صنعت در کشورمان به شکل جدی و درست توسعه نیافته است.

اجرای برنامه‌های ملی و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه تاحدودی می تواند این نقیصه را جبران و محصولات و منابع دریایی را به صنعت غذا، دارو و آرایشی و بهداشتی کشور وارد کند. منابعی مغذی و کاربردی که می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را مرتفع کند. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای مرتبط در تلاش است تا ۸ پروژه ملی را برای ارتقای زیست دریا در کشور به اجرا بگذارد.

«کشت جلبک»، «تولید تخم تمام ماده قزل‌آلا»، «پرورش ماهی»، «پرورش میگو»، «تولید امگا ۳»، «تولید ژلاتین از ضایعات آبزیان»، «تولید تن ماهیان به عنوان جایگزین گوشت قرمز» و «تولید خاویار»؛ ۸ برنامه‌ای است که در این زمینه عملیاتی خواهد شد.

ستاد توسعه زیست فناوری در بهره برداری از منابع زیست دریا در حوزه های اصلاح نژاد آبزیان، واکسن و بهداشت آبزیان، پرورش جلبک و میکروجلبک، تولید گوشت ماهیان، تولید مواد زیستی و تولید سوخت زیستی متمرکز شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا