سیاسی

تبریک‌هابرای روز خبرنگار/تحلیل‌های مذاکراتی/تکذیب ترور بیولوژیک امام(ره)

مذاکرات وین/ روز خبرنگار/ تکذیب ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ با توجه به از سر گیری دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا با هماهنگی اتحادیه اروپا با هدف احیای توافق هسته ای در وین، تحلیل ها و پیش بینی های مربوط به نتایج آن از خبرهای مورد توجه مخاطبان است.
پس از پنج روز مذاکرات کارشناسی و سیاسی میان هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ و آمریکا که به صورت غیر مستقیم و با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا در وین انجام شد، مذاکره‌کنندگان با تفاسیر و تعابیر متفاوتی وین را به مقصد پایتخت‌هایشان ترک کردند.
روشن است که ایران هنوز نسبت به نهایی بودن آنچه روی میز در وین قرار دارد مطمئن نیست و شاید ادامه بحث درباره برخی اختلافات از جمله بر سر سوالات پادمانی آژانس را ضروری بداند. از این رو تعیین تکلیف برخی طرف‌ها برای مذاکرات با اعلام اینکه متن نهایی روی میز است چیزی از واقعیت و جدی بودن بحث کم نمی‌کند و اعلان زودهنگام اینکه متن نهایی توافق آماده است صرفا یک نظر از سوی برخی طرف های مذاکراتی است نه همه آنها از جمله ایران.
در همین ارتباط کوروش احمدی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل از جمله مهمترین موانع توافق در وین را مسائل پادمانی بین ایران و آژانس عنوان کرده و  معتقد است که تنها ایجاد رابطه‌ای غیررسمی و عملی بین تعیین تکلیف مسائل پادمانی با آژانس از یک سو و نهایی کردن احیای برجام از سوی دیگر می تواند حل کننده مشکل باشد؛ در غیر این صورت، مشکل می توان آژانس را به عنوان یک نهاد فنی و تخصصی که باید از نظر سیاسی بی طرف باشد، از طریق یک توافق سیاسی بین تعدادی از کشورها به انجام یا عدم انجام کاری وادار کرد.
همچنین ابوالفضل عمویی سخنگوی‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر بایدن، رییس جمهوری آمریکا به منطقه پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: از نظر تحلیلگران آمریکایی و صاحب نظران، سفر بایدن به اراضی اشغالی و جده موفقیت آمیز ارزیابی نشده است لذا فکر می کنم یکی از دلایلی که این روزها شاهد برخی نرمش‌ها در مواضع غربی‌ها هستیم به این موضوع برمی‌گردد که آن ها به نیاز بازار انرژی جهانی برای عرضه بیشتر نفت ایران پی برده و آماده برداشتن گام هایی در این زمینه هستند. 
وانگ کوان نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین هم در پی مذاکرات انجام شده در چند روز اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای[برجام]، از آمریکا خواست تصمیمات سیاسی فوری را برای کمک به دست یافتن به یک توافق در مذاکرات در اسرع وقت اتخاذ کند.
در تازه ترین توییت نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره مذاکرات نیز بر وجود دلایل برای احیای برجام اشاره شده است.
میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش با بیان این که هنوز تمام دلایل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، به اظهارات اخیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این باره، واکنش نشان داد و نوشت: این کلمات اتمام حجت به نظر نمی‌آیند. تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت‌های طرفین برجام[توافق هسته‌ای] گرفته می‌شود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند.
وبگاه خبری المانیتور نیز در گزارشی درباره جزئیات مذاکرات اخیر در وین درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، به بیان دیدگاه‌های برخی مقامات آمریکایی و ایرانی درباره این مرحله از مذاکرات پرداخت.
در بخشی از این گزارش به نقل از محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران آمده است که در چند ماه اخیر، چه در وین و چه زمانی که مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌هایشان هستند، مذاکره‌کنندگان ایران تهدیدهای غربی و ضرب‌الاجل‌های ساختگی را برای حفظ حقوق ایرانیان و دست یافتن به امتیازات مهم، نادیده گرفته‌اند. تفاوت آن موقع با الان بسیار زیاد است.
پیام رئیس جمهور به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد، روز خبرنگار هم از جمله خبرهای پربازدید امروز بود.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی  در این پیام ضمن قدردانی از همه مرزداران حقیقت و مجاهدان عرصه تبیین و آگاهی، آورده است: توسعه و تعالی ایران اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، امام (ره) و رهبری معظم، بی‌تردید جز در سایه نقش‌آفرینی موثر رسانه‌نگاران گرانقدر و اطلاع‌رسانی منصفانه و مسئولانه به دست نخواهد آمد.
به همین مناسبت محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پیام تبریکی تاکید کرد: مجلس پذیرای مطالبات و نقدهای خبرنگاران است. از خبرنگاران عزیز در سراسر کشور به خصوص خبرنگاران پارلمانی دعوت می‌کنیم تا در مسیر تحول قوه مقننه یاری‌رسان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشند.
احمد وحیدی وزیر کشور هم با اشاره به مقار شدن روز خبرنگار با عاشورای حسینی ، خبرنگاران را راویان دستاوردهای انقلاب در مواجهه با جنگ ترکیبی دشمن‌ عنوان کرد و افزود: ژامروز هم خبرنگاران باید به تاسی از مکتب امام حسین(ع) و راویان غیور واقعه کربلا همچون حضرت زینب(س) و حضرت امام سجاد(ع)، روایتگر صحیح آرمان های انقلاب اسلامی و پیشرفت های حاصل از مردم‌سالاری دینی در برابر جبهه استکبار باشند.
دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
جنگ روایت‌ها به شدت در جریان است
خبرنگاری، روایتگری در مسیر عاشورا است
تقارن عاشورا و روز خبرنگار یادآور رسالت عظیم این قشر حق طلب است
خبرنگاران با هنر آگاهی‌بخشی یاریگر عدلیه در پیشگیری از جرائم هستند
دادستان کل کشور روز خبرنگار را تبریک گفت
***
در پی طرح ادعایی در خصوص علت رحلت امام خمینی که با بازتاب گسترده ای در رسانه ها همراه بود، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اطلاعیه ای را صادر و اعلام کرد که وزارت اطلاعات در پاسخ رسمی به استعلام این موسسه وجود هرگونه سندی در باره ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی (س) را قاطعانه تکذیب کرده و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، ادعای خود را تصحیح کرده است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا