بین الملل

کرزای: آمریکا اشتباهاتش را در افغانستان تصحیح کند

کرزای در مصاحبه‌ای از دولت آمریکا خواست تا اشتباهاتش را در افغانستان تصحیح و به ملت افغان در این برهه سخت کمک کند.

به گزارش ایسنا، «حامد کرزای» رئیس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.پی.آر گفت، نگران امنیت خودش است اما نه به خاطر طالبان چون آنها از افغان‌ها هستند و به افغانستان تعلق دارند و او آنها را می‌شناسند و آنها نیز او را.
وی ادامه داد: من از سوی نیروهای خارجی و به ویژه عناصری در پاکستان احساس خطر دارم.
کرزای از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهوری افغانستان بود و همچنان چهره برجسته و مهم در این کشور حتی پس از ترک کاخ ریاست جمهوری به شمار می‌رود. نام او هنوز هم بر روی ساختمان فرودگاه بین‌المللی کابل است، گرچه طالبان افغانستان نام آن را تغییر داده است.
با روی کار آمدن مجدد طالبان در اوت گذشته میلادی، کرزای در افغانستان باقی ماند و با رهبران آن دیدار کرد و گفت، آنها همگی به دنبال یک چیز هستند و آن یک افغانستان “پیشرو و صلح‌طلب” است.
یک سال پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان در پی خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از این کشور، کرزای با اشاره به وضعیت کنونی کشورش گفت: از نظر پایان درگیری گسترده، ما خوشحالیم چون ثبات بیشتر، امنیت بیشتر به وجود آورده است. اما درباره اینکه افغانستان یک دولت داشته باشد، همگی مردم افغانستان نیز به این مساله رسیده‌اند و ما هنوز به دنبال چنین چیزی هستیم. در حوزه اقتصاد هم کشور با یک فاجعه روبروست. درباره ترک کشور توسط افغانستانی‌ها نیز یک فاجعه داریم و این مایه تاسف است. این چیزی است که طالبان باید به آن رسیدگی کند.
به گفته کرزای، طالبان به این مشکلات اذعان کرده است “اما این آمریکاست که مقصر ارتکاب این اشتباهات بزرگ در افغانستان است.”
رئیس جمهوری افغانستان همچنین با اشاره به این مساله که هنوز از تلفات غیرنظامیان ناشی از جنگ در کشورش عصبانی است، گفت: آمریکا اغلب مواضع افراد بیگناه را بمباران می‌کرد و اینکه بگوییم آمریکا این کار را نمی‌کرد، اشتباه است. 
کرزای همچنین به مساله نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز اشاره کرد و آن روز را “به شدت غیرشرافتمندانه” نامید و ادامه داد: خانواده‌ها در نتیجه بی‌نظمی و آشوب از یکدیگر جدا شدند و برخی از افغان‌ها که می‌خواستند با آویزان شدن بر بدنه هواپیمایی نظامی از کشور بگریزند، سقوط کردند. دست کم دو تن با این روش کشته شدند و این هم برای ما و هم برای آمریکایی‌ها رسوایی است.
رئیس جمهوری سابق افغانستان ادامه داد، آمریکا می‌تواند کاری برای کمک به مردم افغانستان انجام دهد که شامل آزادسازی منابع مالی افغانستان است.
آمریکا قول داده تا کمک های بشردوستانه به افغانستان داشته باشد و حامی حقوق بشر در این کشور باشد حتی پس از آنکه طالبان افغانستان را به خاطر پناه دادن به ایمن الظواهری، رهبر کشته شده القاعده به نقض توافق صلح متهم کرد.
کرزای افزود: تمامی رهبران طالبان که با آنها دیدار کردم تمایلشان را برای داشتن روابط بهتر با آمریکا ابراز کردند اما کاری که باید آنها انجام دهند این است که نخست اعتماد جلب کنند و در داخل افغانستان پیشرفت حاصل کنند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه مردم افغانستان خود را متعلق به این کشور و نماینده دولت بدانند و تمام اقدامات لازم را انجام دهیم تا به بقیه جهان ثابت کنیم که ما بهترین‌ها را برای افغانستان می‌خواهیم.
کرزای به مساله آموزش دختران افغان نیز در کشور اشاره و نسبت به ممنوعیت‌های اعمال شده علیه آنها ابراز نگرانی کرده و هشدار داد: یک دهه بعد ما بدتر از آنچه اکنون هستیم، خواهیم بود.
از دیدگاه کرزای، دلایل زیادی وجود دارد که چرا طالبان افغانستان باید اقداماتی را در راستای اثبات به جهانیان انجام دهد که آنها تلاش می‌کنند تا بهترین‌ها را برای کشور رقم بزنند: این برای کسی مثل من آسانتر خواهد بود تا نزد جامعه بین‌الملل اعلام کنم “خوب ما الان در مسیر درستی برای آینده‌ای بهتر هستیم و مستحق حمایت.” من از طالبان برای اجازه سفر به خارج از کشور برای شرکت در چندین رویداد و مراسم درخواست کردم اما همیشه رد شده است.
رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خود را مردی آزاد می‌داند یا خیر، گفت: در داخل کابل من یک مرد آزاد هستم.
در حالی که برخی از مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند که ممکن است همه چیز در افغانستان از دست نرفته باشد چون طالبان کنونی در این کشور نسبت به دوران قبلی حکمرانی خود کمتر قرون وسطایی به نظر می‌رسد، کرزای با آن مخالفت کرد و گفت: ما همه چیز را از دست دادیم.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا