شهرستان ها

محرم شاهرود در ایستگاه یازدهم/ «نخل» نگین انگشتری ارادت حسینی

شاهرود- مراسم نخل گردانی هیئت‌های مذهبی شهرستان شاهرود همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم، با حضور مردم دلسوخته و عزادار خطه معلمان دین و اخلاق برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مراسم محوری نخل گردانی روز یازدهم ماه محرم شهرستان شاهرود با حضور مردم دلداده و عاشق اهل بیت (ع) این شهرستان در محدوده کوچه پای نخل و تکیه زنجیری تا استادیوم تختی برگزار و هیئت‌های عزاداری در این مسیر سینه زنی کردند.

مردم از ساعتی به اجرای مراسم به سمت چهار راه مدرسه قلعه در حرکت هستند و یکی پس از دیگری می‌رسند. پلیس مجبور شده محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کند مردم بعد از دو سال کرونایی امسال مجالی یافته‌اند تا در سطحی متفاوت البته با بروز برخی محدودیت‌ها در این مراسم شرکت کنند.

هیئت‌ها می‌رسند

دسته‌ها باید از جای جای شهر بیایند هیئت باغ زندان، هیئت قربا، دسته‌های عزاداری، هیئت میزبان یعنی بید آباد هم در محل است و عزاداری می‌کند. یک به یک می‌آیند و در راه از خیابان‌ها عبور می‌کنند. عزاداری با رسیدنم هیئت‌ها، کم کم شکل می‌گیرد. مردم در مسیر کناری ایستاده و دسته‌های عزاداری را تماشا می‌کنند.

دسته مهدیه هم امروز مانند دیروز به عزاداری پرداخته است آن را دسته‌ای منظم با زنجیر زنی مرتب می‌دانند موضوعی که به خصوص برای جوانان، جذابیت خوبی دارد و مورد استقبال هم قرار می‌گیرد. جمعیت سر و شکلی پیدا می‌کند و به مرور قابل توجه می‌شود. ساعت حوالی ۱۸ است و این دیرترین نخل برداری شاهرود طی دو دهه اخیر محسوب می‌شود.

صدای دسته‌های عزاداری می‌آید سینه زنان و یا حسین (ع) می‌گویند در میانه خیابان‌ها کسانی با اسپند و مشک و شربت از عزاداران پذیرایی می‌کند. دسته باغ زندان از آن دور دیده می‌شود دسته‌های دیگر به ترتیب می‌آیند با نظم خاصی این مراسم در حال شکل‌گیری است.

خیابان‌ها مملو از جمعیت است

خانم‌ها گوشه پیاده روها ایستاده‌اند و عزاداران را تماشا می‌کنند آنانی که خانه‌هایشان مشرف به خیابان مزار شاهرود است، روی پشت بام‌ها نشسته تا دید بهتری نسبت به مراسم داشته باشند. کوچه پای نخل که از یک سو به تکیه زنجیری و از سوی دیگر به مسیر سربالایی نخل تا استادیوم تختی منتهی می‌شود، مملو از جمعیتی است که آمده‌اند نخل را قبل از برپا شدن تماشا کنند گروهی دستی به پاچه‌های سبز و مشکلی و قرمزش می‌کشند.

نخلی که چوب‌هایش متعلق به هیئت‌ها است و هر کس باید سر جای خودش باشد امسال اما به واسطه شرایط کرونایی قدری مراسم را تغییر داده و همچنین مدت آن را هم کاسته‌اند قرار است هیئت‌های عزاداری در مقابل استادیوم تختی هر کدام ده دقیقه سینه زنی کنند چرا که نگه داشتن جمعیت در ازدحام حتی در مکان رو باز هم نباید برای مدت طولانی باشد.

مردم به همین هم قانع هستند چرا که دو سال است یک دل سیر عزاداری نکرده‌اند و کرونا نگذاشته که به مراد دلشان برسند. ساعاتی قبل در دامغان هم مراسم نخل گردانی برگزار شد و مردم با شکوه خاصی برای سید الشهدا (ع) عزاداری کردند و حالا نوبت شاهرودی‌ها است و مراسم سنتی نخل گردانی که قدمت بالایی نیز دارد.

نخل برداشته می‌شود

نخل آماده است و هیئت‌ها آمده‌اند دست کم ۹ متر ارتفاع دارد بزرگترین نخل گردانی استان سمنان امروز اینجا برپا است مردم محلی می‌گویند دست کم برای بلند کردنش ۶۰ مرد نیاز است چوب‌هایی که از جنس تیرهای سقف خانه‌های قدیمی است چارچوب آن را ساخته‌اند امروز نخل شاهرود در کانون توجهات قرار دارد.

حاج محمود جلالی که به او مهندس جلالی هم می‌گویند مسئول فرمان یا حسین (ع) بلند کردن نخل است و باید آنقدر صبر کند که عزاداران کامل زیر نخل قرار گیرند تا بتوان آن را از روی سازه نگه دارنده‌اش جدا ساخت سازه‌ای که گویا اشک مردم را هم او نگه داشته و به محض اینکه بلند شود، سرازیر می‌شود با یا حسین گفتن‌ها…

محرم شاهرود در ایستگاه یازدهم/ «نخل» نگین انگشتری ارادت حسینی

اوج‌گیری عزاداری

یکی از بالا مواظب است و فرمان می‌دهد دیگری از انتها مراقب نخل است که کج نشود همه باید به یک میزان انرژی وارد سازند تا نخل صاف بایستد. غریبم یا حسین (ع) مردم یک صدا یا حسین (ع) می‌گویند دیگری می‌گوید مظلومم یا حسین (ع) و مردم یا حسین (ع) را تکرار می‌کنند پیر غلام می‌گوید شهیدم یا حسین (ع) و مردم آن را تکرار می‌کنند. نخل روی دوش مردم در سربالایی به سمت استادیوم تختی شناور می‌شود چون کشتی بر موج خروشان جمعیت سیاه پوش.

هیئت بید آباد و باغ زندان و قربا یکی پس از دیگری عزاداری می‌کنند سینه گرد می‌زنند همان‌طوری که رزمنده‌های شاهرود آن را در جبهه‌های هم ترویج کرده بودند و مثالش را در والفجر هشت حتی در بین دیگر استان‌ها هم می‌دیدیم. هر کس کمر دیگری را گرفته و با دست به سینه می‌زند.

طوطی شکر خواره نوحه معروف شاهرودی‌ها هم پای نخل آن بالاها منتظر است تا نخل برسد دو یار جدا نشدنی طی سال‌های اخیر؛ قرار است نماینده شاهرود و میامی در مجلس سخنرانی نیز داشته باشد اما پیش از آن هیئت‌های عزاداری از جاهای دور و نزدیک رسیده‌اند و فضای روز یازدهم محرم، عزاداری را به اوج رسانده و چشم‌ها را تر کرده است. اینجا روز یازدهم محرم و بزرگترین مراسم نخل گردانی استان سمنان است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا