دانش و فناوری

ناسا اشیاء عجیبی را در سیستم نمونه‌برداری مریخ‌نورد استقامت کشف کرد

از مریخ دو خبر رسیده که یکی از آن‌ها خوب و دیگری کمی عجیب است. همان‌طور که قبلا به شما گفتیم، خبر خوب این است که کاوشگر استقامت ناسا توانسته دوازدهمین نمونه از سنگ‌های ناسا را با موفقیت گردآوری کند. ولی در حین این ماموریت اشیاء عجیبی درون سیستم نمونه‌برداری این کاوشگر گیر کرده که دانشمندان را سردرگم کرده است.

مریخ‌نورد استقامت به عنوان بخشی از روتین پسا-نمونه‌برداری خود تصاویری را از فاصله نزدیک از قطعاتش ارسال کرده است. «آرت تامپسون»، مدیر پروژه آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: «در میان این تصاویر، دو شیء کوچک هم دیده می‌شود: یک شیء کوچک در بخش استوانه‌ای و یک شیء به شکل مو در لبه گیره دریل.»

شیء که شکلی شبیه مو دارد به راحتی در سمت چپ تصویر قابل مشاهده است و برای راحتی دور آن با رنگ قرمز مشخص شده است. دانشمندان حالا در تلاش‌ هستند تا بفهمند این شیء از کجا آمده و آیا بخشی از سیستم فرود استقامت بوده که در لبه دریل گیر کرده یا خیر.

ناسا قبلا هم با استقامت اشیاء عجیبی پیدا کرده بود

رشته‌ای درهم‌تنیده در مریخ

مریخ‌نورد ناسا قبلا هم اشیاء عجیبی را دیده بود. تصویری که پیش‌تر از سوی این کاوشگر منتشر شد، یک مشت رشته درهم‌تنیده شبیه نودل را نشان می‌داد که در فاصله 2 کیلومتری از سیستم فرود پیدا شد. آن شیء هم احتمالا بخشی از تجهیزات فرود استقامت روی سیاره سرخ بود.

سیستم نمونه‌برداری کاوشگر ناسا قبلا به خاطر گیر کردن مقداری سنگریزه در تجهیزات خود دچار مشکل شده بود، اما دانشمندان توانستند ایراد مربوطه را برطرف کنند تا استقامت به کارش ادامه دهد. نمونه‌هایی که تاکنون توسط این مریخ‌نورد گردآوری شده، قرار است تا چند سال دیگر در ماموریتی به زمین آورده شود تا تحقیقات بیشتری روی آن‌ها صورت بگیرد.

استقامت در حال حاضر در منطقه دلتای باستانی «دهانه جزرو» قرار دارد که حدس زده می‌شود نشانه‌های حیاتی قبلی در مریخ در آن‌جا وجود داشته باشد.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا