فرهنگ

آلمان و دادگاه‌های محکمه خمرهای سرخ/راه ترویج گفت‌وگو چیست؟

آلمان‌ها پس از سقوط دولت خمرهای سرخ به دولت کامبوج کمک کردند تا به محاکمه سران خمر بپردازد. ژرمن‌ها همچنین سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی هنگفتی در کامبوج کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آلمان بیش از نیم قرن است که با کامبوج روابط دیپلماتیک دارد، اما هیچ‌گاه روابط این دو کشور به اندازه چند دهه گذشته مثبت نبوده است. در سال‌های اخیر دولت فدرال آلمان از روند توسعه و دموکراتیزاسیون در کامبوج حمایت کرده است. ژرمن‌ها حتی سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه توسعه اقتصادی در روستاها، تقویت سیستم بهداشتی و همچنین تمرکززدایی در کامبوج داشته‌اند. علاوه بر این، آلمانی‌ها از پروژه‌هایی که در راستای توسعه صلح و آشتی ملی کامبوج است، حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، دولت آلمان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، حدود ۸۱ میلیون یورو برای بهبود شرایط زندگی در کامبوج سرمایه‌گذاری کرده است. در کنار این‌ها، ژرمن‌ها برای توسعه زبان و فرهنگ آلمانی در کامبوج نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این راستا موسسه تبادلات آکادمیک آلمان فعالیت گسترده‌ای در کامبوج دارد. همچنین آلمان به صورت گسترده در حفظ میراث فرهنگی کامبوج فعالیت می‌کند. گزارشی درباره این سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی را در ادامه بخوانید که توسط رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تهیه و تولید شده است:

کمک به محاکمه جنایتکاران

رژیم خمرهای سرخ در ۱۷ آوریل ۱۹۷۵ قدرت را در کامبوج به دست گرفت و در ۷ ژانویه ۱۹۷۹ سرنگون شد. اما در همین مدت کوتاه، جان سه میلیون نفر را نیز گرفت. حتی پایان دوره حکومت خمرهای سرخ با جنگ داخلی همراه شد. این جنگ سرانجام در سال ۱۹۹۸ و در زمانی که ساختار سیاسی خمرهای سرخ کاملاً برچیده شد، پایان یافت. اما یکسال پیش از آن، دولت کامبوج از سازمان ملل متحد درخواست کرد تا برای برگزاری دادگاه محاکمه رهبران ارشد خمرهای سرخ، به آنها کمک کند. کمی بعد در سال ۲۰۰۱، مجلس ملی کامبوج، قانونی را برای ایجاد دادگاه ویژه جهت رسیدگی به جنایات رژیم خمر سرخ تصویب کرد. این قانون در حالی تصویب شد که کشور کامبوج به دلیل ضعف سیستم قضایی نمی‌توانست به تنهایی به محاکمه جنایت‌کاران بپردازد و به‌همین دلیل از جامع بین‌المللی درخواست کمک کرد. بنابراین سازمان ملل متحد و برخی از کشورها مانند آلمان، به دولت کامبوج کمک کردند تا بتواند استانداردهای بین‌المللی را برای برگزاری دادگاه‌های ویژه ایجاد کند. هنوز هم این دادگاه‌ها در راستای محاکمه اعضای رژیم خمرهای سرخ فعالیت می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این دادگاه‌ها بیشتر آشنا شوید:

https://www.eccc.gov.kh/en/about-eccc

توسعه ساختارهای بهداشتی

چندین دهه از پایان حکومت خمرهای سرخ در کامبوج می‌گذرد، اما این کشور هنوز با میراث حکومتی دست و پنجه نرم می‌کند که نخبگان را کشت و جنایات بی‌شماری علیه بشریت مرتکب شد. از این‌رو، دولت کامبوج برای حل مشکلات داخلی این کشور از سازمان‌های بین‌المللی کمک می‌گیرد. یکی از این سازمان‌ها، جامعه همکاری‌های بین‌المللی آلمان است. این جامعه از سال ۱۹۹۴ در راستای توسعه اجتماعی، رشد اقتصادی، ترویج صلح، عدالت و آشتی ملی به دولت کامبوج کمک می‌کند. همچنین اعضای این سازمان از سال ۲۰۰۱، دفتری در پنوم پن پایتخت کامبوج تاسیس کرده‌اند. از آن زمان، عمده فعالیت‌های این سازمان در کامبوج در جهت گسترش ساختارهای بهداشتی، تامین اجتماعی و همچنین توسعه روستایی است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه به‌دست آورید:

https://www.giz.de/de/weltweit/383.html

بهبود سیستم آموزشی

اقتصاد کامبوج، سال‌ها در شرایط خیلی بدی قرار داشت، اما پیش از شروع بحران کرونا، رشد خوبی پیدا کرده بود. با این وجود، شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰، روند رو به رشد اقتصاد کامبوج را متوقف کرد. یکسال بعد در اوایل سال ۲۰۲۱، مردم این کشور دوباره شاهد رشد اقتصادی خود بودند. با این وجود، هنوز هم کامبوج یکی از فقیرترین کشورهای جنوب شرقی آسیا است و در میان کم‌توسعه‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. از این‌رو، بسیاری از موسسات بین‌المللی تلاش می‌کنند تا به دولت کامبوج کمک کنند تا زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی این کشور را توسعه دهد و شرایط رفاهی مردم را بهبود بخشد. از جمله سازمان‌های بین‌المللی که به دولت کامبوج کمک می‌کند، می‌توان به موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان اشاره کرد. این موسسه در راستای بهبود زیرساخت‌های بهداشتی، توسعه سیستم آموزشی، حفاظت از محیط‌زیست، بهره‌وری از انرژی و همچنین امنیت اجتماعی به دولت کامبوج کمک می‌کند. علاوه بر این، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی کامبوج نیز فعالیت زیادی دارد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره این موسسه به دست آورید به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Asia/Cambodia/

گسترش مشارکت جوانان در امور اجتماعی

از دیگر سازمان‌های آلمانی که در کامبوج فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد کونراد آدناور اشاره کرد. این سازمان از سال ۱۹۹۴، دفتر خود را در پنوم پن در کامبوج افتتاح کرده است. اعضای بنیاد کونراد آدناور برای پیش‌برد اهداف خود با سازمان‌های محلی در کامبوج کار می‌کنتد. آنها همچنین تلاش می‌کنند تا شبکه‌ای از گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را برای رسیدگی به مسائل سیاسی و اقتصادی فعلی و آینده در کامبوج تشکیل دهند. از اهداف اصلی این بنیاد در کامبوج می‌توان به گسترش مشارکت جوانان در امور اجتماعی و سیاسی، تقویت حاکمیت قانون، آموزش خبرنگاران، حفاظت از محیط زیست و توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این سازمان به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kas.de/de/web/kambodscha/ueber-uns

توانمندسازی زنان

زنان در جامعه کامبوج به شدت تحت تبعیض قرار دارند. این امر به ویژه در مواجه با زنانی که در بخش سنتی جامعه زندگی می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از دختران مجبور می‌شوند، زودتر از پسران مدرسه را ترک کنند. آنها حتی در بازار کار نیز درآمد کمتری دارند. بسیاری از زنان کامبوج قربانی خشونت خانگی هستند و معمولاً نمی‌توانند خود را از ظلم مردان خانواده رها کنند. با آنکه که از سال ۱۹۹۳، احزاب پذیرفته‌اند که سهم بیشتری برای زنان در حوزه‌های سیاسی قائل شوند، اما در عمل، مردان در حوزه سیاسی حرف اول و آخر را می‌زنند.

بسیاری از فعالان حوزه زنان در کامبوج معتقدند که زنان به عنوان نیمی از جامعه نباید نادیده گرفته شوند. از این رو، آنها با جوامع بین‌المللی مانند بنیاد هاینریش بل همکاری می‌کنند. بنیاد هاینریش بل، بر روی توانمندسازی زنان و تغییر نقش‌های جنسیتی در جامعه کامبوج کار می‌کند. این بنیاد با جوانان و گروه‌های بومی همکاری نزدیکی دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.boell.de/en/2015/06/08/phnom-penh-office-cambodia

ترویج گفت‌وگوی فرهنگی

از دیگر موسسات مهم آلمانی که در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند کامبوج فعالیت گسترده‌ای دارد، می‌توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره کرد. این بنیاد در راستای برقراری دموکراسی، نظارت بر حقوق بشر، توسعه اقتصادی و حل بحران‌های آب و هوایی در جنوب شرق آسیا فعالیت می‌کند. همچنین بنیاد فردریش نویمان تلاش می‌کند تا در حوزه آموزش دیجیتال، ترویج گفت‌وگوی فرهنگی و حمایت از حاکمیت قانون نیز در جنوب شرق آسیا فعال باشد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های بنیاد فردریش نویمان بیشتر آشنا شوید:

https://www.freiheit.org/de/search?search_terms=Kambodscha&sort=_score&page=0&language=de

کمک به دانشجویان و محققان

با وجود آنکه دهه‌ها از حکومت خمرهای سرخ در کامبوج می‌گذرد، اما آنها تا به امروز بر سیستم آموزشی کامبوج تأثیر گذاشته‌اند. حتماً می‌دانید که در زمان حکومت خمرهای سرخ در کامبوج، حذف فیزیکی روشنفکران کلید خورد و در نتیجه ۹۰ درصد از معلمان مدارس و استادان دانشگاه جان خود را از دست دادند. این امر موجب شده که هنوز هم، این کشور با کمبود نیروی کار ماهر در مدارس و دانشگاه‌ها مواجه باشد. از سوی دیگر، علی‌رغم تلاش‌های دولت کامبوج برای بهبود امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، هنوز سیستم آموزشی توسعه نیافته است. البته امروزه ۱۲ دانشگاه در کشور کامبوج وجود دارد که از میان آنها، ۴۸ دانشگاه دولتی و ۷۳ دانشگاه نیز خصوصی هستند. اما اکثر این دانشگاه‌ها، بودجه کافی در اختیار ندارند. همچنین همان‌طور که گفته شد این مراکز با کمبود کادر آموزشی واجد شرایط نیز روبرو هستند. از این‌رو، تعداد زیادی از دانشجویان کامبوج ترجیح می‌دهند که برای ادامه تحصیل و یا کار در پروژه‌های پژوهشی به کشورهای پیشرفته از جمله آلمان مهاجرت کنند. در این راستا، سازمان‌های مختلفی مانند موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در کامبوج تاسیس شده‌اند. این موسسه به دانشجویان کمک می‌کند تا فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مناسب رشته خود را در آلمان پیدا کنند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت موسسه تبادلات آکادمیک در آلمان به‌دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/kambodscha/ueberblick-bildung-und-wissenschaft

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا