شهرستان ها

انباشت زباله‌ها در شهر اصفهان/مردم از سوءمدیریت گلایه دارند

اصفهان- این روزها انباشت زباله در جای جای کوچه‌ها و محله‌های اصفهان، به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب شهرداری و بی اطلاعی شهروندان، چهره زیبای این شهر را مخدوش کرده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها- ندا سپاهی: اصفهان را نه مردمانش بلکه گردشگرانی که از گوشه و کنار ایران و جهان به آن سفر کردند، شهری بسیار تمیز توصیف می‌کنند. شهری که به واسطه تلاش‌های شبانه روزی پاکبانان و سبزبانان، زباله در خیابان‌های آن کمتر دیده می‌شود.

اما این روزها یک تصمیم و برنامه ریزی نامناسب مدیران شهرداری اصفهان سبب شده انباشت زباله‌ها در جای جای کوچه‌ها و محله‌های این شهر چهره اصفهان زیبا را زشت کند. حالا این روزهای گرم، بوی نامطبوع زباله‌ها در فضای کوچه‌ها می‌پیچد و شهروندان بی اطلاع از تغییر برنامه شهرداری برای جمع آوری پسماند تر، طبق روال گذشته زباله‌های خود را ساعت ۲۳ روزهای زوج و فرد ماه از خانه خارج می‌کنند.

نزدیک به دو دهه برنامه زمان‌بندی جمع آوری پسماندهای تر بر اساس تقویم و روزهای زوج و فرد ماه در ۱۵ منطقه شهر اصفهان اجرا می‌شد. بر اساس این برنامه زمان‌بندی پسماندهای تر و خانگی تعدادی از مناطق شهر در روزهای زوج هر ماه و شمار دیگری از مناطق طی روزهای فرد ماه جمع آوری می‌شد و در شش ماه اول سال تاریخ ۳۱ هر ماه زباله تر جمع آوری نمی‌شد. این روند برای ساکنان مناطق مختلف شهر اصفهان عادی شده بود و کیسه‌های زباله جز در ساعت و روز مقرر در کوچه‌ها و محلات گذاشته نمی‌شد.

مدیریت شهری جدید اما با ادعای بهبود شرایط کاری پاکبانان و نیروهای خدمات شهری تصمیم گرفت از چهارم تیرماه امسال زمان‌بندی جمع آوری پسماندهای تر را از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته تغییر دهد تا براساس آن روزهای جمعه روز تعطیلی نیروهای خدمات شهری و پاکنان باشد.

شهرداری اصفهان اگرچه از یک هفته قبل از اجرای این تغییرات با نصب بنر در محلات مختلف شهر و اعلام در رسانه‌ها، برای اطلاع رسانی به شهروندان تلاش کرد اما بسیاری از شهروندان اکنون از روند موجود ناراضی بوده و انباشت زباله‌ها را ناشی از سوءمدیریت در حفظ محیط‌زیست شهری می‌دانند. شهروندانی که از مشغله زندگی گویا مجال و حوصله نگاه کردن به بنر شهرداری را نداشتند و انتظار دارند طبق روال معمول گذشته زباله‌ها جمع آوری شود.

گلایه‌های شهروندان از سوءمدیریت شهری

یکی از ساکنان خیابان برازنده شهر اصفهان با گلایه از وضعیت موجود به خبرنگار مهر می‌گوید: مدتی است که شهرداری زباله‌ها را جمع آوری نمی‌کند، سال‌ها بود ساعت ۲۲ شب به بعد زباله‌ها را در کوچه می‌گذاشتیم و ساعتی بعد جمع آوری می‌شد اما حالا در ساعت و روز مقرر زباله‌ها را نمی بَرند.

خانم میرلوحی می‌افزاید: وقتی زباله‌ها می‌ماند، محتوای پلاستیک‌های زباله توسط زباله‌گردها در کوچه و خیابان پخش می‌شود یا شیرابه‌هایی که در زمین جاری می‌شود آلودگی و بوی بد تولید و منظره زشتی ایجاد می‌کند.

این خانم که خود را شاغل معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: مجبوریم پلاستیک‌های زباله را تا نوبت بعدی به خانه برگردانیم، شهرداری مدتی است زباله‌ها را برخی روزها می‌برد، گاهی هفتگی زباله‌ها جمع آوری می‌شود.

از وی می پرسم از تغییر برنامه زمان بندی جمع آوری پسماندهای تر به روزهای هفته اطلاع دارید؟ در پاسخ می‌گوید این منطقه روزهای فرد زباله‌ها را جمع آوری می‌کردند؛ نه از تغییر برنامه اطلاع ندارم. ما طبق روال روزهای فرد یکم، سوم و … و بیست و نهم ساعت ۲۳ شب زباله‌ها را بیرون می‌گذاریم اما فردا صبح می‌بینیم زباله‌ها پشت در خانه مانده و یا محتوای پلاستیک در کوچه پخش شده است.

انباشت <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87'>زباله</a>‌ها در شهر اصفهان/مردم از سوءمدیریت گلایه دارند

شهروند دیگری ساکن خیابان صمدیه شهر اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: گرمای هوا متأسفانه سبب بوی تعفن شدید ناشی از تخمیر زباله‌ها در کوچه و محلاتمان شده، وجود این زباله‌ها و بی اعتنایی به این شرایط تهدیدی جدی برای سلامتی و بهداشت عمومی مردم است.‌

آقای صالحی ادامه می‌دهد: منطقه ما روزهای زوج ساعت ۱۱- ۱۲ شب زباله‌ها جمع آوری می‌شد اما حالا برنامه جمع آوری را تغییر دادند، من و عده‌ای از همسایگانمان از این موضوع اطلاع داریم اما شاید خیلی از مردم محله ما بی اطلاع اند و برای همین طبق گذشته عمل می‌کنند اگر شهرداری زباله را جمع آوری نکرده باشد، ابتدا یا انتهای کوچه یا کنار خیابان اصلی رها می‌کنند تا شهرداری جمع آوری کند.

وی ضمن گلایه از برنامه زمان‌بندی جدید و عدم اطلاع رسانی صحیح به شهروندان در این باره، اظهار می‌کند: برنامه‌ای که سال‌ها براساس آن زباله‌های شهری جمع آوری می‌شد، خوب بود چرا که یک روز در میان زباله‌ها جمع می‌شد و برای مردم هم این روند عادی شده بود اما اکنون برای مثال در محله ما که زمان‌بندی از روزهای زوج ماه یعنی دوم، چهارم و …سی‌ام ماه به شنبه، دوشنبه چهارشنبه تغییر کرده و جمعه‌ها هم زباله جمع آوری نمی‌شود، سبب شده که از چهارشنبه شب تا شنبه شب حدود سه شبانه روز زباله خانگی جمع شود و برخی از مردم این مدت ماندن زباله در خانه را تحمل نمی‌کنند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نیز در مناطق و محله‌های مختلف شهر اصفهان حاکی از آن است که شهروندان به دلیل ناآگاهی از تغییر برنامه زمان‌بندی جمع آوری پسماندهای تر از چهارم تیرماه امسال، نسبت به شرایط موجود نارضایتی دارند و اطلاع رسانی شهرداری اصفهان در این باره ضعیف بوده است در حالی که رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری طی روزهای اخیر اعلام کرد گروهی متشکل از ۱۳۷ نفر از کارکنان خدمات شهری شهرداری در مناطق ۱۵ گانه، چهره به چهره با مردم، جمع آوری زباله در روزهای زوج و فرد و تفکیک آن را آموزش می‌دهند.

پیش‌تر مهدی بقایی معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در توجیه تغییر برنامه زمانبندی جمع آوری پسماندهای تر گفته بود در نظرسنجی‌های انجام شده از شهروندان، تاریخ زوج و فرد تقویمی برای قرار دادن پسماند تر خارج از منزل در اذهان باقی نمی‌ماند و اگر به روزهای هفته تغییر پیدا کند، شهروندان بهتر زمان قراردادن پسماند تر خارج از منزل را به خاطر می‌سپارند و از سوی دیگر با توجه به اینکه پاکبانان شهرداری هر شب باید پسماندهای تر را جمع‌آوری می‌کردند و از هیچ‌گونه مرخصی و تعطیلی برخوردار نبودند، در طرح جمع‌آوری پسماند تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، این حق برای آنها در نظر گرفته شده است.

انباشت <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87'>زباله</a>‌ها در شهر اصفهان/مردم از سوءمدیریت گلایه دارند

به گفته وی تا اطلاع ثانوی علاوه بر روزهای فرد و زوج هفته، روزهای جمعه نیز پسماندهای تر در معابر اصلی و فرعی جمع‌آوری می‌شود اما روزهای جمعه پسماندهای تر از درِ منازل جمع‌آوری نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه طرح جمع‌آوری پسماند تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، از سال‌های گذشته کارشناسی شده بود، اما اجرای آن نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دقیق داشت، ادامه داد: تغییر زمان حمل پسماندهای تر از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته در ابتدا به شهروندان اطلاع‌رسانی و پس از شش ماه در محله‌های شهر اجرایی شد.

بقایی با بیان اینکه این طرح از اول خرداد در سه محله شهر به صورت آزمایشی کلید خورد، گفت: بر پایه نظرسنجی‌ها، ۱۰ درصد از شهروندان اصفهانی روزهای جمع‌آوری پسماند تر بر اساس تقویم را فراموش می‌کردند و بر همین اساس روزهای زوج و فرد هفته مبنای جمع‌آوری شد و اکنون تمام شهروندان از تغییر تاریخ پسماندهای تر مطلع هستند.

خارج از زمان مقرر زباله بیرون بگذارید، جریمه می‌شوید

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با اجرای این طرح به دنبال کم شدن شیرابه و استفاده از خشکاله هستیم که در مدت شش ماه باید این اقدام صورت بگیرد و با آموزش چهره به چهره و فرهنگ‌سازی شهروندان را ملزم به گذاشتن پسماند تر در تاریخ‌های معین کنیم و دیگر شاهد گذاشتن پسماند تر در روز جمعه در بیرون از منزل نباشیم.

وی با بیان اینکه استفاده از قانون جریمه و برخورد با افرادی که خارج از زمان مقرر، پسماندهای تر را خارج از منزل قرار می‌دهند، لحاظ خواهد شد، اظهار کرد: روی کیسه پسماندهای تر که خارج از زمان مقرر بیرون از منزل قرار داده شود، برچسبی مبنی بر اینکه «امکان حمل آن در این ساعت نیست» نصب می‌شود.

به گفته بقایی در حال حاضر بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن پسماند تر از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن آن در منزل شهروندان بوده است که به علت فراموشی آنها، دو تا سه روز در منازل باقی می‌مانده است. با تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای تر از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته، حجم پسماندهای تر ۲۰ درصد افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که در تاریخ تقویمی به علت فراموشی شهروندان، پسماندها در منزل بوده است.

انباشت <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87'>زباله</a>‌ها در شهر اصفهان/مردم از سوءمدیریت گلایه دارند

شهردار: تغییر زمان جمع آوری زباله‌ها به نفع کارگران شهرداری است

همچنین علی قاسم زاده شهردار اصفهان چهارم تیرماه امسال همزمان با آغاز اجرای طرح جدید جمع‌آوری پسماند تر و تغییر زمان جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر در گفتگویی رادیویی مدعی شد اجرای این طرح به نفع کارگران زحمتکش شهرداری است.

به گفته وی کارگران خدمات شهری هر شب تا صبح در شهر مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، از این رو یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح ارتقای رفاه کارگران است تا آنها بتوانند حداقل یک شب در هفته را در جمع خانواده خود باشند.

نیروی خدمات شهری: شرایط کاری ما سخت‌تر شده است

در همین ارتباط یکی از نیروهای پاکبان خدمات شهری اصفهان یکشنبه شب گذشته حین جمع آوری زباله با گلایه مندی از وضعیت موجود، به خبرنگار مهر گفت که طی ۴۵ روز گذشته شرایط کاری ما با تغییر برنامه زمان‌بندی جمع آوری پسماندها به روزهای هفته نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است.

این کارمند شهرداری که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: سال‌ها برنامه این بود که یک روز در میان زباله‌ها از درب منازل جمع آوری می‌شد برای ما زیاد دشواری نداشت اما حالا محله به محله باید زباله سه شب را جمع کنم؛ باید ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن زباله را با همکارانم از کوچه‌ها جمع کنیم.

انباشت <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87'>زباله</a>‌ها در شهر اصفهان/مردم از سوءمدیریت گلایه دارند

وی در واکنش به اینکه شهرداری برای رفاه حال پاکبانان در برنامه‌ریزی جدید جمعه‌ها پسماند جمع آوری نمی‌کند، با ناراحتی پاسخ می‌دهد: رفاه حال ما؟ خستگی این شرایط برای ما بدتر است ضمن اینکه که ماهی پنج میلیون تومان به ما حقوق می‌دهند در حالی که این روزها باید سه برابر گذشته زباله جمع آوری کنیم؛ شخصاً از روند کنونی راضی نیستم.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه شهرداری اصفهان دلایل مختلفی برای تغییر زمان‌بندی جمع آوری پسماندهای تر اعلام می‌کند و مهمترین آن را بهبود شرایط کاری کارگران شهرداری می‌داند اما به نظر می‌رسد شهروندان و کارگران شهرداری به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و برنامه ریزی نامناسب از شرایط جدید رضایت ندارند ضمن اینکه این تصمیم طی ۴۵ روز گذشته جز آلودگی زیست محیطی و برهم ریختن چهره شهر اصفهان، نتیجه‌ای مثبتی در پی نداشته است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا