جامعه

پایش و ثبت نرم افزاری اطلاعات مربوط به پل‌های شهر تهران

مهذب خبر داد؛

مدیر گروه مقاوم سازی پل ها و ابنیه بزرگراهی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، با بیان اینکه پل‌های شهر تهران در سه نوبت بازدید شده است، از ثبت نرم افزاری اطلاعات مربوطه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیارش مهذب در وبینار تخصصی طراحی فنی، مشاوره و پل سازی با بیان اینکه طی دوره ششم مدیریت شهری پایتخت علاوه بر الزام مجدد مناطق به بازدید از پل‌های سواره رو، دوره آموزشی دستورالعمل بازرسی پل‌ها برگزار و اطلاعات بازدیدهای انجام شده جمع آوری شده است، از طراحی یک بستر نرم افزاری جهت ثبت و درج اطلاعات، با هدف حفظ وحدت رویه و استحصال اطلاعات قابل اعتماد در این زمینه خبر داد و گفت: پل‌های شهر تهران در سه نوبت اسفندماه سال ۱۴۰۰، فروردین ماه و نیز تیرماه سال ۱۴۰۱ توسط کارشناسان مناطق ۲۲ گانه بازدید شده و اطلاعات مربوطه در نسخه سوم نرم افزار که از قابلیت گزارش گیری نیز برخوردار می‌باشد، ثبت شده است.

دبیر کمیته طراحی فنی، مشاوره و پل سازی، با اشاره به اولویت بندی عملیات تعمیر و نگهداری پل‌های آسیب دیده شهر تهران، ضمن تشریح تاریخچه اقدامات انجام شده در حوزه بهسازی و نگهداشت پل‌ها ذیل ماده ۷۳ برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر تهران، به تبیین مجموعه اقدامات انجام شده در خلال سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ پرداخت و گفت: تهیه دستورالعمل‌های فنی و بازرسی، نگهداری و تعمیر، تدوین فهارس بها، ارائه دوره‌های آموزشی و تربیت نیروهای متخصص، اولویت بندی پل‌ها از منظر امور مربوط به تعمیر و نگهداری و ارائه طرح تعمیر و نگهداری برای پل‌های اولویت‌دار بخشی از فعالیت‌های به ثمر نشسته در دوره مذکور بوده است. در همان دوره مجموعه پل‌های شهر تهران برای نخستین بار صاحب شناسنامه فنی و کدگذاری شدند تا امکان ساماندهی سایر امور و فرآیندها، تعریف ساختارهای عملکردی و البته ماتریس وظایف فراهم شود.

وی تعریف و اجرای پروژه‌های مطالعاتی برای بهبود امور مربوط به تعمیر و نگهداشت پل‌های شهر تهران از قبیل مطالعات مهندسی ارزش در خصوص آسیب‌های پرتکرار پل‌ها را از دیگر دستاوردهای عینی مدیریت شهری پایتخت در حوزه تعمیر و نگهداشت زیرساخت‌های عمرانی دانست و با اشاره به سرعت گرفتن روند احداث زیرساخت‌های عمرانی از سال ۱۳۸۱ به بعد، توجه جدی به امور بهره‌برداری و نگهداشت این قبیل سرمایه‌ها در شهر تهران را ضروری دانست.

دبیر کمیته طراحی فنی، مشاوره و پل سازی در ادامه به تشریح نتایج بازدیدهای انجام شده از پل‌های شهر تهران پرداخت. آسیب اتصالات فلزی، گاباری، سیستم زهکشی، گاردیل، نرده و نیوجرسی، پیاده رو، جدول و قرنیز، درز انبساط و پرده‌های آب بند و در نهایت روکش آسفالت بخشی از عوارض خرابی بررسی شده در این گزارش بود.

مهذب گفت: سرقت اجزای فلزی از عرشه پل‌های شهر تهران، یکی از آسیب‌های جدی و پرمخاطره در حوزه نگهداشت این دسته از زیرساخت‌ها است که پیشگیری از آن با توجه به سرقت اجزای فلزی عرشه، گاردریل ها و دریچه‌های سیستم زهکشی در تعدادی از پل‌های شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه یک برنامه اقدام هفت ماده‌ای جهت قطع دسترسی به فضای زیر عرشه پل‌ها، ضمن بازدید از پل‌های عرشه فلزی و شناسایی پل‌های مستعد سرقت تدوین شده است.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز طی سخنانی در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس، جمعی از کارشناسان و مدیران شهری کشور را در قالب یکی از کمیته‌های تخصصی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گردهم آورده بود، نسبت به جدی نگرفتن امور مربوط به پایش پل‌ها و سایر ابنیه فنی در شهرهای مختلف کشور هشدار داد.

محمدصادق خیرخواه با بیان آنکه بی توجهی به امور مربوط به پایش، تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های شهری، عواقبی جبران ناپذیر خواهد داشت، از مدیران شهری کشور خواست تا در جهت شناسایی و نظام مند ساختن متولیان پایش، تعمیر و نگهداشت زیرساخت‌های عمرانی در شهرداری‌های متبوع خود تلاش کنند.

وی با اشاره به پایش ۷۵۰ دستگاه پل سواره روی شهر تهران در قالب ۴۴۰ تقاطع غیر همسطح، بررسی سامانه پایش پل‌های شهر تهران را یکی از بسترهای کاربردی در امر انتقال تجربیات و درس آموخته‌های فنی میان شهرداری‌های کلانشهرهای کشور خواند و یادآور شد دوره ششم مدیریت شهری پایتخت با اشراف به اهمیت موضوع تعمیر و نگهداشت سرمایه‌های عمرانی، از هیچ اقدامی در راستای ساماندهی امور مربوط به پایش و حفظ سطح مطلوب سرویس دهی در مجموعه پل‌ها و سایر ابنیه فنی شهر تهران فروگذار نخواهد کرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا