سیاسی

اعلام پیروزی لاپید در درگیری با غزه واقعیت است یا یک ژست پوشالی؟

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به انتخابات نوامبر امسال اسرائیل گفت: فعلا که یائیر لاپید بر قدرت است سعی کرد کار را به جنگ بکشاند و الان پس از سه روز نبرد، ژست پیروز و فاتح می‌گیرد و می‌گوید خیلی به لحاظ جنگ سال گذشته که نتانیاهو در آن دوره به عهده داشت، موفق‌تر عمل کرده است.

منصور بیاتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تفاوت در درگیری اخیر میان اسرائیل و غزه با درگیری سال ۲۰۲۱ میان آنها اظهار کرد: میان درگیری یک سال گذشته‌ اسرائیل با غزه که در مه ۲۰۲۱ صورت گرفت و ۱۱ روز به طول انجامید با درگیری اخیر که سه روز طول کشید، تفاوت‌های اساسی وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت، عدم مشارکت حماس به عنوان اصلی‌ترین مرکز قدرت غزه در درگیری اخیر است. در درگیری سال گذشته حماس به صورت مستقیم با اسرائیل وارد نبرد شده بود، در حالی‌که در درگیری روزهای اخیر حماس نقشی مستقیم در مقابل اسرائیل ایفا نکرد و تنها جبهه مقاومت به میدان آمد و در برابر اسرائیل قد علم کرد.
وی اضافه کرد: همچنین در این درگیری ۳۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که طبق گفته‌های رسانه‌های اسرائیلی برخی از آنها خیلی دقیق نبوده و حتی به سرزمین اشغالی نرسیده است. طبق آنچه در این رسانه‌ها ادعا شده، سامانه دفاعی گنبد آهنین در رهگیری موشک‌ها و راکت‌هایی که به سمت اسرائیل از طرف جهاد اسلامی فرستاده شده بود، موفقیت ۹۵ درصدی داشته است.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص شرایط فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از اعلام آتش‌بس عنوان کرد: بعد از اعلام آتش‌بس که با میانجی‌گری مصر صورت گرفت، به جز ساعات اولیه که از طرف جهاد اسلامی به سمت اسرائیل چند راکت مجددا شلیک شد، دیگر شاهد درگیری نبودیم و جبهه‌ها آرام بود، این آرامش ادامه پیدا کرده و در حقیقت دو طرف در حال ارزیابی وضعیت خود بعد از این درگیری‌ها هستند.
بیاتی با تاکید بر عدم تمایل دو طرف برای ادامه درگیری‌ها پس از اعلام آتش‌بس، بیان کرد: درواقع این درگیری‌ها با حمله پیش‌دستانه اسرائیل به جهاد اسلامی در غزه آغاز شد.
وی با بیان اینکه درگیری اساسا از آنجا شروع شد که اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی عملیاتی انجام داد و در آنجا یکی از رهبران گروه جهاد اسلامی را بازداشت کرد، گفت: بعد از آن بود که جهاد اسلامی اولتیماتوم صادر و اعلام کرد اگر این فرد آزاد نشود حمله خواهیم کرد در این شرایط اسرائیل قبل از اتمام زمان اولتیماتوم، پیشدستی و خودش به جهاد اسلامی در غزه حمله کرد.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: اولین اقدامات ارتش اسرائیل علیه غزه ترور تیسیر الجعبری بود که با دقت و به وسیله پهپاد اتفاق افتاد و البته به جز وی، افراد دیگری نیز در این حمله کشته شده بودند و از اینجا بود که درگیری رقم خورد و به صورت رسمی آغاز شد. درست در همان شب جهاد اسلامی شروع کرد به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی و سعی کرد به حملات اسرائیلی‌ها پاسخ دهد و اسرائیلی‌ها نیز شروع کردند به رهگیری این موشک‌ها و از طریق جنگ هوایی با جنگنده‌ها، سعی کردند به این حملات پاسخ دهند.
بیاتی افزود: به این ترتیب فرایند جنگ پیش رفت و در تلاش‌هایی که مصری‌ها برای آتش‌بس کردند، بخشی از شرایط جهاد اسلامی این بود که دو رهبری که در اسارت اسرائیلی‌ها هستند آزاد شوند وگرنه درگیری‌ها تجدید خواهد شد که گویا اسرائیلی‌ها این قول را به جهاد داده‌اند که ظرف یکی دو هفته این افراد آزاد شوند.
وی در خصوص اهداف اسرائیل از این درگیری اظهار کرد: اولین هدف اسرائیل از بین بردن زیرساخت‌های جهاد اسلامی بوده و هدف دیگر ترور رهبران اصلی جهاد که به نظر می‌رسد اتفاق افتاده و نکته سوم هم که قابل توجه می‌باشد، این است که اسرائیل توانسته است بدون اینکه حماس دخالت کند و پشت جهاد اسلامی قرار گیرد، به غزه حمله کند.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت نقش میانجی‌گرایانه‌ مصر و قطر در اعلام آتش‌بس این جنگ، تاکید کرد: نقش میانجی‌گری مصر و قطر بسیار قابل توجه است. در سال ۲۰۲۱ هم هر دو کشور سعی می‌کردند که بین دو طرف آتش‌بس برقرار کنند و نهایتا این مصری‌ها بودند که توانستند این کار را انجام دهند و در درگیری امسال نیز همین اتفاق مجددا رخ داد.
بیاتی با اشاره به مرسوم بودن میانجی‌گری دولت ثالث میان درگیری دو طرف و اهمیت نقش مصر، اظهار کرد: مصر ارتباط خوبی با هر دو طرف اسرائیل و جبهه جهاد اسلامی دارد. مصر به خصوص در دولت عبدالفتاح السیسی که در سال ۲۰۱۳ با کودتا به قدرت رسید، خیلی به سمت ضربه زدن به اسرائیل حرکت نکرده و همین طور به سمت کاهش ارتباط هم نرفته است. در یکی دو سال اخیر در پی رقم خوردن توافق ابراهیم بین دولت‌های عربی و اسرائیل، سطح روابط مصر با رژیم صهیونیستی افزایش و ارتقا پیدا کرده است. وزرای دولت اسرائیل چند بار با السیسی دیدار داشتند و خود نفتالی بنت در دوره‌ای که نخست‌وزیر بود، یک بار به مصر سفر کرده و در شرم‌الشیخ با السیسی دیدار داشت.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد:  از طرف دیگر مصر به دلیل سابقه مبارزاتی که در دوران حکومت جمال عبدالناصر با اسرائیل داشت، با جبهه مقاومت هم روابط خوبی دارد. به دلیل همسایه بودن مصر با منطقه غزه، از طریق گذرگاه رفح هم این ارتباط در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده و مصری‌ها توانسته‌اند نقش میانجی‌گری خوبی برای هر دو طرف ایفا کنند، به خصوص از سال ۲۰۱۶ که محاصره غزه به اجرا درآمد، ارتباط مصر با منطقه غزه مهم‌تر شده، زیرا بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم به دلیل بسته بودن مسیرهایی که از طرف اسرائیل وجود داشت، از طریق گذرگاه رفح وارد این منطقه می‌شود. بنابراین ارتباط بسیار خوبی هر دو طرف با طرف مصری دارند و مصر می‌تواند تاثیراتی بر دو طرف بگذارد.
بیاتی در ادامه در خصوص علت شرکت نکردن حماس در درگیری اخیر گفت: در واقع به دلیل اختلافاتی که بین دو گروه حماس و جهاد اسلامی وجود دارد و همچنین عدم هماهنگی آن‌ها در مورد زمان حملات بود که حماس در درگیری اخیر شرکت نکرد، در صورتی‌که اگر حماس پشت کار بود، درگیری می‌توانست تا ۱۵ روز طول بکشد.
وی در خصوص نقش کمک‌های آمریکا به اسرائیل در درگیری‌ها عنوان کرد: معمولا حمایت دولت‌های آمریکا از اسرائیلی‌ها باعث می‌شود دست دولت اسرائیل برای انجام عملیات‌هایی که می‌خواهد علیه دشمنان خود انجام دهد، بازتر شود؛ چراکه کمک‌های نظامی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند امکانات نظامی و دفاعی خود را توسعه دهند اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این درگیری به دلیل عملیات اسرائیل علیه جهاد اسلامی و اسارت چند نظامی غزه بوده است و نمی‌توان دلیل درگیری اخیر را عواملی چون آمریکا و سفر بایدن به منطقه دانست.
وی خاطرنشان کرد: نکته‌ مهمی که باید در نظر گرفت این است که اسرائیل در نوامبر ۲۰۲۲ انتخابات دیگری در پیش دارد و دولتی که در حال حاضر در سرزمین اشغالی روی کار است، نیاز دارد از نظر امنیتی خود را تقویت کند و در برابر اپوزیسیون خود به رهبری بنیامین نتانیاهو از نظر امنیتی خود را قدرتمند نشان دهد. بنابراین هیچگونه خللی در حوزه امنیتی را بر نخواهد تابید و سعی می‌کند تا زمان انتخابات بر گروه مقاومت سخت‌گیری کند، به همین دلیل کابینه موقتی که فعلا یائیر لاپید بر قدرت است، سعی کرد کار را به جنگ بکشاند و الان پس از سه روز نبرد، ژست پیروز و فاتح می‌گیرد و می‌گوید خیلی به لحاظ جنگ سال گذشته که نتانیاهو در آن دوره به عهده داشت، موفق‌تر عمل کرده است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا