سیاسی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بانکی که ظرف 10 روز وام ازدواج را واریز نکند، تخلف کرده است


علی صالح‌آبادی گفت: بخشنامه تسهیلات ازدواج به بانک ها اعلام شده و از زمانی که مدارک تکمیل شود بانک ها مکلف هستند ظرف مدت ۱۰ روز تسهیلات را به حساب زوجین واریز کنند و اگر نشود بانک تخلف کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد هیئت دولت اظهار داشت: بخشنامه تسهیلات ازدواج به بانک ها اعلام شده و از زمانی که مدارک تکمیل شود، بانک ها مکلف هستند ظرف مدت ۱۰ روز تسهیلات را به حساب زوجین واریز کنند و اگر نشود، بانک تخلف کرده است.

وی افزود: اگر بانک ها در این زمینه تخلف کردند، مردم تخلفات بانک ها را به سامانه های بانک مرکزی اعلام کنند.

رییس بانک مرکزی در مورد تعیین تکلیف نرخ سود سپرده های بانکی گفت: هنوز جمع بندی در شورای پول و اعتبار رخ نداده است.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف وقتی تورم جهانی اتفاق افتاد، نرخ سود بانکی را ‌اصلاح کردند و در کنترل تورم جهانی موثر بود؛ ما هم باید بررسی کنیم که در صورت جمع بندی اعلام میکنیم.

رییس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: حتی روسیه نرخ سود خود را اصلاح کرد و با ایجاد تعادل، دوباره نرخ سودشان کاهش یافت؛ ایران نیز باید در این مورد تصمیم‌گیری‌های موثری داشته باشد.

صالح آبادی درباره ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها، توضیح داد: این موضوع اواخر سال گذشته بین بانک مرکزی و وزارت صمت به تفاهم رسید؛ دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی دارند، طبق قانون می‌توانند رمز ارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است.

وی در ادامه با بیان اینکه در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما داشتیم، گفت: مازاد عرضه نسبت به تقاضا در سامانه نیما وجود دارد؛ این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است.

رئیس بانک مرکزی در مورد لایحه دولت برای منتشر نشدن تسهیلات جاری آن، توضیح داد: آنچه در دولت مطرح شده مطالبات جاری بانک‌ها است؛ طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ بدهکاران بانکی در طبقه جاری و غیرجاری منتشر می‌شوند و این تلقی ایجاد می‌شد که افرادی که اسامی‌شان منتشر می‌شود، در طبقه جاری قرار دارند و به دلیل حل شائبه‌هایی که ایجاد شده بود گفته شده فقط آنهایی که معاملات مشکوک‌الوصول دارند نامشان منتشر شود.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا