بین الملل

دریای اژه قاتل جان پناهجویان؛ ناپدید شدن 50 نفر


گارد ساحلی یونان از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در دریای اژه، نجات 29 نفر و مفقود شدن 50 نفر خبر داد.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان نزدیک جزیره «کارپاتوس» یونان در دریای اژه، حدود ۵۰ نفر ناپدید شدند.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» گارد ساحلی یونان اعلام کرد که بر اساس اظهارات ۲۹ نفر در این قایق ۸۰ نفره  نجات یافته و ۵۰ نفر مفقود هستند.

بر این اساس، گارد ساحلی یونان در حال جستجوی مفقودان پس از غرق شدن کشتی است . این  قایق روز سه شنبه ترکیه را به مقصد ایتالیا ترک کرد. عملیات نجات شامل چهار کشتی، دو قایق گشتی گارد ساحلی و یک بالگرد نیروی هوایی یونان بود.

«نیکوس کوکالاس» سخنگوی گارد ساحلی یونان در توضیح عملیات امداد گفت که وزش باد شدید تا ۵۰ کیلومتر در ساعت (۳۰ مایل در ساعت) عملیات را با مشکل مواجه کرده است.

یونان اغلب کشور انتخابی مهاجرانی است که از آفریقا و خاورمیانه فرار می‌کنند تا در اروپا زندگی بهتری داشته باشند. بسیاری از آنها از طریق ترکیه و گذرگاه دریایی باریک و خطرناک که  ترکیه و یونان، دشمنان سنتی را از هم جدا می‌کند به یونان می آیند.

این در حالی است که «سازمان بین‌المللی مهاجرت» می گوید از ژانویه تاکنون 64 نفر در شرق مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان مهاجرت سازمان ملل، ۸ نفر در ۱۹ ژوئن در جزیره یونانی «میکونوس» جان خود را از دست دادند و ۱۰۸ نفر دیگر نجات یافتند.

 

آتن می‌گوید تعداد مهاجران امسال افزایش یافته و آنکارا را متهم می‌کند که به اندازه کافی برای جلوگیری از فرستادن قاچاقچیان به آن سوی مرز اقدامی انجام نمی‌دهد.

ترکیه بر اساس قراردادی در سال ۲۰۱۶ متعهد شد که در ازای دریافت کمک مالی اتحادیه اروپا، تعداد مهاجرانی که از سواحل خود خارج می‌شوند را کاهش دهد.

بر اساس قراردادی که در سال ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد، آنکارا موافقت کرد در ازای دریافت ۶ میلیارد یورو برای حمایت از خدمات مرتبط با پناهجویان و وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا، جریان مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا را محدود کند. 

یونان اعلام کرده که حصار مرزی شمال شرقی در مرز با ترکیه را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران از مرزهای ترکیه گسترش می‌دهد. ترکیه البته مدعی است که تروریست‌های «پ‌ک‌ک»  تحت پوشش پناهجو در اردوگاه‌های یونان فعالیت دارند. 

یک روزنامه ترکیه‌ای در همین زمینه مدعی شد که اردوگاه‌های پناهجویان در یونان مبدل به پایگاه تروریست‌های «پ‌ک‌ک» شده و اعضای آن از این مکان برای امور آموزشی و تبلیغی استفاده می‌کنند.

روزنامه «دیلی صباح»  مدعی شد که این مکان به پایگاهی برای تروریست‌های پ‌ک‌ک مبدل  شده است.

این روزنامه با اشاره به رویت برخی اعضای این گروه تروریستی در اردوگاه پناهجویان در یونان نوشت که تصور می‌شود بسیاری دیگر از ساکنان این مکان از اعضای جوان پ‌ک‌ک هستند و از این اردوگاه  برای تبلیغ و آموزش تروریست‌ها استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا