شهرستان ها

کتابداران مهمترین عنصر ترویج و توسعه کتابخوانی هستند

البرز – مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: وقتی کار نویسنده و ناشر در عرصه نشر تمام می‌شود کار کتابدار در عرصه ترویج و توسعه کتابخوانی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید باقر میرعبداللهی به صورت مجازی در آئین بزرگداشت روز کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر بود، اظهار کرد: نامگذاری روز بزرگداشت کتاب و کتابخوانی و کتابدار قطعاً فقط یک مناسبت تقویمی نیست بلکه یادآور شرافت و ارزشی است که کتابداران در نظر مدیران و اعضای کتابخانه‌ها دارند و حساسیت کار کتابداری را از این منظر که کتابداران عینی‌ترین مواجه را با اعضا و عموم جامعه دارند گوشزد می‌کند.

وی در ادامه افزود: زمانی که کار نویسنده در عرصه نگارش و کار ناشر در عرصه نشر تمام می‌شود کار کتابدار در عرصه ترویج و توسعه کتابخوانی آغاز می‌شود. کتابداران در عرصه اجرا اصلی ترین عنصر مجموعه هستند که با نحوه اجرای خود می‌توانند شکل و شمایل واقعی هر تصمیمی را به نمایش بگذارند.

مدیرکل منابع نهاد در ادامه بیان داشت: علم اطلاعات و دانش‌شناسی از جمله معدود رشته‌های علوم انسانی است که کتابداران فارغ‌التحصیل این رشته، در ارتباط واقعی با جامعه می‌توانند از آموخته‌هایشان به بهترین نحو بهره ببرند. کتابداران در مواجهه مستقیم با اعضا و در راستای ارتقا سطح مطالعاتی مخاطبان خود، دانسته‌های خود را به اشتراک می‌گذارند که ارزش کار کتابداری را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: بر اساس وظیفه سازمانی خودم به عنوان مدیر منابع، نکته‌ای را با کتابداران عزیز به ویژه کتابداران بخش کودک در میان می‌گذارم که به بخش خاصی از کتاب‌های کودک و نوجوان مربوط می‌شود، کتاب‌های ترجمه‌ای نامناسب کودک و نوجوان که در بازار کتاب موجود است و بعضاً هم کم نیستند. این امر باید توسط کتابداران به عنوان مشاوران امین اعضا به ویژه در حوزه کودک و نوجوان که به نوعی تربیت کتابخوانی این گروه را نیز بر عهده دارند بسیار مورد توجه قرار گیرد. گاهی شاهد هستیم که بازار از کتاب‌های ترجمه‌ای اشباع می‌شود که خیلی هم محتوای قابل قبولی ندارند، از نظر زبانی، زبان فارسی را تخریب می‌کنند چون دیده می‌شود که مترجم تسلط لازم را به زبان مبدا و مقصد ندارد و از حیث محتوای فرهنگی نیزقابل توصیه به خواننده ایرانی نیستند. اهمیت توجه کتابداران به این موضوع لازم و ضروری است و به تأثیری که هر کتاب به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر خواننده می‌گذارد باید دقت شود.

هادی آشتیانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن تبریک فرارسیدن بیست و نهمین دوره هفته کتاب اظهار داشت: این روز را به همه کتابداران و کتابخوانان به ویژه همکارانم در اداره‌کتابخانه‌های عمومی استان البرز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و در ابتدای عرایضم یاد و خاطره سه همکار فقید این اداره کل را که به تازگی از جمع ما رفته‌اند گرامی می‌دارم.

آشتیانی در ادامه افزود: برای مجموعه کتابخانه‌های عمومی، هفته کتاب سرآغاز فصل خدمتی است که برای رسیدن به اهداف والای حوزه کتاب و کتابخوانی باید تلاش کنیم و این فضا را گسترش دهیم آنچه در آمار به عنوان سرانه مطالعه استان البرز نسبت به کشور دیده می‌شود نیازمند اهتمام بیشتر مسئولین در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه با اشاره به محوریت برنامه‌ریزی این دوره هفته کتاب با موضوع خانواده، کودک و نوجوان بیان داشت: همه تلاش ما برای برنامه ریزی در حوزه کودک و نوجوان است تا بتوانیم آنها را با فضای کتابخوانی آشنا کنیم. در کتابخانه‌های عمومی با ایجاد بخش‌های اختصاصی برای کودکان و نوجوانان فضایی آرام و دلنشین ایجاد شده است تا ارتباط کودکان و نوجوانان را با کتابخانه بیش از پیش تعمیق دهیم.

وی اظهار داشت: استقرار استاندار جدید جناب آقای عبداللهی با سابقه فرهنگی و دغدغه‌مندی در حوزه اجتماعی و فرهنگی نویدبخش رویدادهای خوبی در این عرصه برای البرزی‌هاست که امیدواریم بتوانیم با حمایت بیش از پیش استانداری و مسئولین همیشه همراه مجموعه کتابخانه‌ها نسبت به افزایش سرانه مطالعه، فضای کتابخوانی و ارائه خدمات بهتر به عموم علاقه‌مندان گام‌های خوبی برداریم.

ارسلان قاسمی مدانی فرماندار شهرستان نظرآباد نیز در این جلسه به نمایندگی از فرمانداران حاضر در جلسه اظهار داشت: در آموزه‌های دینی ما همواره، مبارزه با جهالت بهترین راه به دست آوردن سعادت و خوشبختی مطرح شده است که اگر بخواهیم در این مسیر قرار بگیریم باید در راه کسب علم و دانش تلاش کنیم که این امر نیز بدون توجه به کتابخوانی تحقق نخواهد یافت.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد انس با کتاب در گذشته بیشتر بوده و امروزه با گسترش فضای مجازی، کتاب خوانی کمتر شده و نوجوانان و جوانان به کوتاه‌خوانی روی آورده‌اند که البته امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های و حمایت از فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، شاهد افزایش توجه به کتاب باشیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: امروز رسالت و وظیفه همگانی است که به موضوع کتابخوانی توجه کنند چراکه نیروی انسانی سرمایه اصلی هر جامعه‌ای است که تربیت صحیح آنها در راستای ارتقا معنویات و اخلاق و توسعه و آبادانی جامعه ضروریست. تربیت نیروی انسانی فرهیخته مستلزم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی همچون توسعه فضای کتابخانه و کتابخوانی است. کتابخانه‌ها علاوه بر نقش تربیتی، نقش پرورشی بی بدیلی نیز دارند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم جوانانی که در فضای کتابخانه اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند با جوانانی که در فضاهای دیگر همین زمان را می‌گذرانند، فاصله بسیار است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا