بین الملل

مسکو: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد


نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ضمن تأکید بر لزوم اجرای کامل برجام تصریح کرد که ادعاها مبنی بر تاریخ مصرف گذشته بودن برجام بسیار غیرمسئولانه و خطرناک است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پولیانسکی» نماینده دائم روسیه امروز (چهارشنبه) در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد که تلاش‌ها برای به تصویر کشیدن برجام بعنوان یک توافق تاریخ مصرف گذشته را خطرناک و غیرمسئولانه توصیف کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این دیپلمات روس با اشاره به فضاسازی‌های اخیر علیه مذاکرات وین و توافق هسته‌ای ایران گفت: «اتهامات مبنی بر این که برجام احتمالاً قدیمی و تاریخ مصرف گذشته شده و به یک به روز رسانی، بسط و غیره نیاز دارد، خطرناک و غیرمسئولانه است. این توافق، توازن منافع به دقت سنجیده‌ شده‌ای را دارا است و باید به همان شکلی که در سال ۲۰۱۵ به تصویب درآمد و بدون هرگونه حذفیات و افزودنی‌ها اجرا شود».

پولیانسکی همچنین گفت: ««نمی‌توانیم قبول کنیم که برجام به دلیل «سریع نبودن کافی» روند وین، اهمیت خود را از دست داده است. در حال حاضر، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد».

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام درخواست کرد که از خود «خویشتنداری راهبردی» نشان دهند.

وی در ادامه در این خصوص افزود: « روند مذاکرات در وین اکنون در کانون توجه بین‌المللی قرار دارد. همکاران ما اکنون یک وظیفه بسیار چالش‌برانگیز دارند تا اجرای برجام را به چارچوب مورد توافق اولیه بازگردانند. ما باید به آنها کمک کنیم».

پولیانسکی تصریح کرد: «و ما تنها در صورتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که از خود خویشتنداری راهبردی نشان دهیم و از متشنج کردن اوضاع خودداری کنیم. این مسئله در خصوص تمامی اعضای برجام و شورای امنیت و همسایگان ایران در منطقه صدق می‌کند».

معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین تأکید کرد که مسکو از تمامی کشورها درخواست می‌کند که از هرگونه اعمال فشار به فرایند مذاکرات برای احیای برجام خودداری کنند.

وی ادامه داد: «آن چه بسیار حائز اهمیت است، روند عادی دیپلماتیک در جریان است. ما نباید سعی کنیم که در این فرایند عجله کنیم یا از بیرون به طرف‌های آن اعمال فشار آوریم. من متقاعد شدم که اگر آن‌ها (طرف‌های مذاکره کننده برجام) یک رویکرد عمل‌گرایانه و سازنده را با هدف یافتن توازن منافع در پیش بگیرند، راه‌حل‌های مورد قبول همه پیدا خواهد شد».

دور هفتم مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام در تاریخ ۲۹ نوامبر (هشتم آذر ماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و تا روز سوم دسامبر (۱۲ آذر ماه) ادامه داشت و هیأت مذاکره‌کننده ایران، دو سند درباره رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه داد و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی با مقام‌های ارشد کشورهایشان به پایتخت‌های خود بازگشتند.

ادامه دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام نیز روز ۱۸ آذر ماه آغاز شده است و رایزنی‌‌ها برای احیای برجام و حل اختلافات باقیمانده همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده که در سال اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و این توافق را نقض کرد، هم‌اکنون به طور مستقیم در مذاکرات با ایران مشارکت ندارد و علی‌رغم آن که مقام‌های دولت بایدن مدعی هستند که برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران مصمم هستند اما اقدامات آن‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت بایدن تفاوت چندانی با سیاست‌های دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا ندارد.

در حالیکه مذاکرات وین پیش می‌رود، نمایندگان تروئیکای اروپایی بامداد امروز (چهارشنبه) تصریح کردند که هم‌اکنون درهای دیپلماتیک برای ایران جهت رسیدن به توافق کاملاً باز است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا