سیاسی

فارس من| سرانجام طرح «بسیج سازندگی»/ ذوالنوری: جان‌باختگان اردوهای جهادی «شهید خدمت» محسوب می‌شوند


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه طرح «تشکیل سازمان بسیج سازندگی» در این کمیسیون نهایی شده و منتظر بررسی در صحن مجلس است، گفت: بر اساس این طرح، جان‌باختگان اردوهای جهادی «شهید خدمت» محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، بیش از یک سال از آغاز بررسی طرح «تشکیل سازمان بسیج سازندگی» در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. طرحی که به دنبال تعریف ساز و کارهای واحد برای ساماندهی اردوهای جهادی و جلب حمایت‌های قانونی دیگر دستگاه‌های اجرایی از این اردوها و فعالیت‌هاست.

با توجه به طولانی شدن فرایند بررسی این طرح، اخیرا جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌‌ای در سامانه «فارس من»، خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح و بطور خاص، تعیین تکلیف بخشی از آن شده‌اند که جان‌باختگان اردوهای جهادی را «شهید» محسوب می‌کند.

این مخاطبان در درخواست ثبت شده – که تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ امضا داشته است – نوشته‌اند: «حدود یک سال است که این طرح در مجلس مطرح شده و حدود چهار ماه است که در کمیسیون امنیت ملی مسکوت مانده است. درخواست تسریع در برگزاری آخرین جلسه کمیسیون برای اضافه شدن تبصره شهدا را داریم تا هرچه سریعتر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود». (اینجا را بخوانید).

گفتنی است، از بدو تاسیس سازمان بسیج سازندگی در زیرمجموعه سازمان بسیج مستضعفین و فعالیت گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور، تاکنون ۴۷ نفر از فعالان این گروه‌ها در جریان خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کمتر برخوردار، با حوادث گوناگون جان خود را از دست داده‌اند. 

 

 

ذوالنوری: طرح در کمیسیون امنیت ملی نهایی شده و منتظر تصمیم هیات رئیسه مجلس است

برای پیگیری سرانجام این طرح و بخش «شهید» محسوب شدن جان‌باختگان اردوهای جهادی در آن، با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی گفت و گو کرده‌ایم.

وی که طرح مورد اشاره در زمان ریاستش بر کمیسیون در دستور کار قرار گرفته، در این باره به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته طرحی در مجلس به عنوان «تشکیل بسیج سازندگی» مطرح و به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد، چرا که بسیج سازندگی تا به حال براساس مأموریت‌های متنوع بسیج فعالیت می‌کرده و پشتوانه قانونی نداشته است.

وی افزود: از یک سال و چندماه پیش، متن پیش‌نویس طرح در کمیسیون مطرح بوده و جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف برگزار شد و نهایتا این طرح به تصویب کمیسیون رسید.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه هیأت رئیسه مجلس و شخص آقای قالیباف ملاحظاتی در خصوص این طرح و مفاد آن داشته‌اند و برخی گروه‌های جهادی نیز نسبت به کلیت این طرح نقطه نظرات مخالف یا موافق داشته‌اند، این طرح فعلا در هیأت رئیسه متوقف شده و در دستور کار صحن علنی قرار نگرفته است.

ذوالنور در توضیح چرایی این مسئله و علت توقف این طرح در هیأت رئیسه مجلس گفت: با توجه به اینکه با تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، گروه‌های جهادی سازمان واحد پیدا می‌کنند و جریان صدور مجوزها، سیاست‌ها و حمایت‌ها به صورت واحد دنبال می‌شود، برخی گروه‌های جهادی مخالف این رویه هستند و معتقدند با این کار محدود می‌شوند و جریان خدمت‌رسانی آنها مانند سابق قابل انجام نیست.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بررسی این طرح در کمیسیون به پایان رسیده و منتظریم تا وقفه ایجاد شده برطرف شده و مصوبه در صحن مجلس مطرح شود، گفت: با توجه به اینکه در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۱ هستیم بعید است که امسال نوبت به بررسی این طرح در صحن مجلس برسد، مگر اینکه هیأت رئیسه اراده کند و در فرصتی که جلسات کمیسیون تلفیق بودجه برگزار می‌شود، این طرح را در دستورکار صحن قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح، جانباختگان اردوهای جهادی که بر اثر حوادث مختلف ممکن است جان خود را از دست بدهند «شهید خدمت» محسوب می‌شوند؛ البته شهید در قانون تعاریف مختلفی دارد که تعریف اولیه آن کسانی هستند که داوطلبانه در مقابله با دشمن و در معرکه به شهادت می‌رسند، اما در خصوص مدافعان سلامت یا جانباختگان اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به محرومان عنوان «شهید خدمت» درنظر گرفته شده است.

ذوالنور تصریح کرد: با تصویب این قانون، در مسیر فعالیت‌های گروه‌های جهادی یکسری الزامات قانونی از جهت حمایتی و پشتیبانی تعریف می‌شود و دستگاه‌های دیگر موظف به فراهم کردن حمایت‌های کافی از گروه‌های جهادی هستند؛ البته تصویب این قانون مُخل فعالیت‌های گذشته نیست و تنها این فعالیت‌ها را نظامند و منسجم می‌کند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا