سیاسی

خواسته‌های حسن‌پور از رئیس جمهور در آستانه سفر هیات دولت به کرمان

ایسنا/کرمان نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، کرمان را جزو استان های صادر کننده دانست و بیان کرد: در کنار صنایع بزرگ استان در چهار سال گذشته بسیاری از فعالین کوچیک و متوسط بخش خصوصی استان بعلت موضوع تعهدات ارزی دچار مشکلات متعدد شده و فعالیت خود را متوفق کرده اند، که انتظار می رود دولت سیزدهم ضمن کمک به حل مشکلات تعهدات ارزی کلیه فعالیت بخش خصوصی نسبت به حذف تفاوت قیمت مصنوعی ارز بازار نیما و بازار آزاد اقدام کند.

شهباز حسن پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به استان کرمان خطاب به رئیس جمهور گفت: خوشبختانه آیت الله رئیسی به وضعیت اقتصادی استان کرمان اشراف کامل دارند. کرمان، استانی برخوردار از همه مواهب طبیعی، نیروی انسانی توانمند تحصیلکرده و تاثیرگذار، تنوع اقلیم و موقعیت بسیار خاص جغرافیایی است که اگر با اصلاح حکمرانی اقتصادی، کارهای بزرگ گذشته با رویکرد جدی و جهادی مبنی بر دانش ادامه یابد، می توان انتظار داشته استان و در حقیقت ۱۱ درصد از سرزمین کشور، الگوی توسعه یافته پایداری را تجربه کند.
او بر لزوم ارزیابی دقیقی از شاخص های توسعه پایدار تاکید کرد و افزود: انتظار می رود علت عدم قرارگیری در جایگاه مناسب رتبه بندی استان ها با وضعیت پتانسیل های اقتصادی استان بررسی و راهکار عملی مبتنی بر برنامه ریزی برای بهبود این شاخص ها ارائه و اجرا شود، به عنوان مثال کرمان در زمینه فقر آموزش در جایگاه مناسب قرار دارد.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: از موضع گیری ها، بیانات و اقدامات آیت الله رئیسی می شود چنین استنباط کرد که از نقش اساسی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی متوازن و پایدار در کشور حمایت می کنند که جای بسیار خوشحالی دارد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: برای داشتن اقتصادی بهره‌ور و رقابت پذیر باید بخش خصوصی به صورت جدی وارد میدان شود که این امر نیز مستلزم رفع موانع، بهبود فضای کسب و کار و رفع انحصار و رقابت نابرابر دولت، تسهیل امور سرمایه گذاری، اصلاح قوانین و مقررات مزاحم، راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی و پاسخگو کردن سیستم اجرایی کشور در برابر اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر بانکی است.
«در حال حاضر اقتصاد استان مبنی بر منابع است و همه می دانیم این منابع عمر محدودی دارند. این سوال به طور جدی مطرح است که با پایان یافتن منابع عظیم معدنی و عدم تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی در کرمان سرنوشت کارخانجات فعلی و به تبع آن اقتصاد مبتنی شده بر آن چه خواهد بود؟ و نسلهای آینده کرمان با چه ساز وکاری ادامه حیات خواهند داد که توجه جدی به این موضوع بسیار ضروری و حیاتی است.» این مطلب بخش دیگری از سخنان حسن پور بود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می افزاید: انتظار فعالیت وسیع، عمیق و جامع اکتشافات معدنی در تمامی پهنه های استان کرمان و خصوصاً شهرستان های جنوب که برخوردار از پتانسیل های مدنی و نقاط امید بخش هستند، برای تداوم تامین مواد اولیه کارخانجات فرآوری و افزایش بهره برداری از معادن انتظار دیگری است که فعالین حوزه معدن استان از رییس جمهور دارند که این امر کمک شایانی به توسعه و تجهیز امکانات اکتشافی، انتقال تکنولوژی های جدید و تامین فعالیت های اکتشافی کشور خواهد کرد.
او ادامه می دهد: تکمیل کردن حلقه های تامین زیرساخت ها از جمله گاز خط ۱۱ سراسری کشور علی رغم تصویب در برنامه های وزارت نفت از سال ۹۵ تاکنون بدون اقدام مانده ( انرژی برق ) و با توجه به طرح های توسعه واحدهای تولیدی در آینده نزدیک استان کرمان به حداقل ۳۰۰۰ مگاوات برق نیاز خواهد داشت.
حسن پور در ادامه از سرمازدگی شدید در آغاز سال جاری که خسارات فراوان به کشاورزان خصوصا محصول مهم پسته شده است، سخن به میان آورد و عنوان کرد: این شرایط نابود کننده و تداوم آن در سال آینده و عدم حمایت جدی در جبران این خسارت ها از سوی نهادهای مسئول آشفتگی بازار و تولید این محصول استراتژیک و بیکاری خیل عظیم شاغل در این بخش، توقف فعالیت های صنعتی مرتبط و کلیه فعالیتهای وسیع و وابسته را ایجاد کرده و بیم های امنیتی ناشی از بیکاری شاغلان را فراهم کرده است. 
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در خانه ملت ادامه می دهد: کشاورزان فعال در این زمینه تحقق جدی و فوری برآورد دقیق خسارات، پرداخت بیمه، تامین سرمایه در گردش سال جاری و سال آینده برای اداره‌ مزرعه و صنعت خود و تعویق پرداخت وام های سررسید شده را دارند.
وی کرمان را جزو استان های صادر کننده دانست و بیان کرد: در کنار صنایع بزرگ استان در چهار سال گذشته بسیاری از فعالین کوچیک و متوسط بخش خصوصی استان بعلت موضوع تعهدات ارزی دچار مشکلات متعدد شده و فعالیت خود را متوفق کرده اند، که انتظار می رود دولت سیزدهم ضمن کمک به حل مشکلات تعهدات ارزی کلیه فعالیت بخش خصوصی نسبت به حذف تفاوت قیمت مصنوعی ارز بازار نیما و بازار آزاد اقدام کند.
انتهای پیام او ادامه می دهد: استان کرمان به لحاظ برخورداری از پتانسیل های لازم می تواند پشتوانه جدی در توسعه سواحل مکران باشد و موجبات تسریع در اجرای منویات مقام معظم رهبری و برنامه های دولت سیزدهم را فراهم کند.  انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا