بین الملل

تعلیق بازرسی آمریکا از تاسیسات هسته‌ای روسیه تاکتیک سیاسی – امنیتی است/ مسکو از تسخیر نیروگاه زاپروژیا به عنوان یک استراتژی نظامی استفاده می‌کند

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

کارشناس مسائل روسیه گفت: روس‌ها معتقدند که هدف آمریکایی‌ها از بازرسی تاسیسات هسته‌ای آنها جاسوسی صنعتی و هسته‌ای است و به همین دلیل بازدیدهای دوره‌ای را تعلیق کردند.


«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل تعلیق بازرسی‌های آمریکا از مراکز و تاسیسات هسته‌ای از سوی مسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مناقشاتی که پس از اشغال شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی رخ داد باعث شد که یکسری از نزاع‌های بین‌المللی برجسته‌تر شود؛ چراکه در یک سوی این معادله، اروپا و آمریکا قرار داشتند و در سوی دیگر روسیه ایستاده بود. این روند و منازعات به جایی رسید که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده و روسیه تا سر حد خروج از پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای پیش رفتند اما در شرایط کنونی وضعیت کاملاً فرق می‌کند و جنگ در اوکراین با تمام قدرت جاری و ساری است. توجه داشته باشید این جنگ به صورت علنی یک درگیری مشهود میان آمریکا و روسیه به حساب می‌آید و در این میان باز هم تهدیدهای هسته‌ای از سوی طرفین و به خصوص روسیه مطرح است.

وی ادامه داد: دو طرف دنبال آن بوده و هستند که به هر ترتیب بتوانند براساس توافق‌های انجام گرفته از تسلیحات و تاسیسات هسته‌ای یکدیگر بازدید کنند و به همین دلیل و با توجه به شرایط جنگی در اوکراین، مسکو مانع بازدید آمریکایی‌ها از تسلیحات هسته‌ای خود شده است. توجه داشته باشید که روسیه بازدیدهای دوره‌ای را که توسط آمریکا انجام می‌گرفته را تعلیق کرده و معتقدند که به احتمال زیاد آنها به دنبال جاسوسی صنعتی و هسته‌ای از تاسیسات روسیه هستند. توجه داشته باشید که روس‌ها می‌گویند هرگونه بازدید از تاسیسات هسته‌ای آنها توسط آمریکا در شرایط کنونی می تواند به یک تنش سیاسی و امنیتی بیانجامد و این در حالی است که بزرگ‌ترین هدف مسکو در شرایط فعلی حفظ آبروی روسیه در جنگ با اوکراین است؛ چراکه آنها فکر می‌کردند رأس یک ماه می‌توانند اوکراین را به اشغال خود درآورند که نه تنها اینگونه نشد، بلکه بسیاری از ژنرال‌های ارشد ارتش روسیه در این جنگ کشته شدند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید متوجه باشیم که اعمال فشار بر اقتصاد روسیه می‌تواند اوضاع را به شدت خراب کند؛ به گونه‌ای که پوتین در وضعیت فعلی زیر بار انتقادهای بسیار زیادی از ناحیه مردم و حتی الیگارش‌های روس قرار گرفته است؛ چراکه آنها قبلاً با نرخ پایین‌تری می‌توانستند یک کالا را وارد روسیه کرده و سود و سرشاری از آن کسب کنند اما در شرایط فعلی دقیقاً اوضاع ۱۸۰ درجه تغییر کرده است. به همین جهت رییس جمهور روسیه و تیم امنیتی او نمی‌خواهند در شرایط کنونی به آمریکایی‌ها مجوز بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را بدهند، زیرا مسکو می‌داند ایالات متحده به دنبال آن است که از یک بهانه هسته‌ای بتواند کوهی از انتقاد بین‌المللی را علیه کرملین فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این وضعیت مساله بمباران نیروگاه اتمی زاپروژیا مطرح است. هنوز مشخص نشده کدام یک از طرفین جنگ به این نیروگاه حمله کرده‌اند اما بحث اینجاست که روس‌ها می‌خواهند این نیروگاه را تا آخرین لحظه در تصرف خود داشته باشند. باید متوجه بود اوکراین از منظر تامین برق به این نیروگاه وابسته است و اگر روس‌ها بتوانند بر این نیروگاه مسلط شوند بدون تردید از این مساله به عنوان یک استراتژی نظامی استفاده خواهند کرد و برق بسیاری از مناطق اوکراین را قطع می‌کند. اینکه از یک سو روس‌ها ورود بازرسان آمریکا و بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را تعلیق می‌کنند و از سوی دیگر به آژانس انرژی اتمی چراغ سبز همکاری نشان می‌دهند به نوعی یک سناریوی تنظیم شده به حساب می‌آید تا بتوانند اوضاع را کنترل کنند و از سوی جامعه ملل مورد هجمه حقوقی قرار نگیرند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا