دانش و فناوری

تخصیص ارز باید متناسب با افزایش حجم تقاضای گوشی همراه باشد


دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه اکنون به اندازه 30 درصد نیاز ماهانه بازار ، ارز تخصیص داده می‌شود، گفت: باید تخصیص ارز متناسب با افزایش حجم تقاضای گوشی همراه باشد تا بتوان تا حد قابل قبولی از نوسانات قیمت جلوگیری کرد.


امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با بیان این که گوشی‌های ذخیره موجود در بازار بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دستگاه موبایل هستند، گفت: با توجه به این که تقاضای خرید گوشی همراه از زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها که به صورت مجازی آموزش‌های خود را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند زیاد شده است، قیمت گوشی همراه نیز افزایش یافته و باعث نارضایتی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. این در حالی است که از ۸ مرداد ماه سال جاری میزان تخصیص ارز به طور قابل توجهی کاهش یافته که این موضوع به تنهایی تأثیر به سزایی در نوسانات بازار گوشی همراه دارد.

*  گروه کالایی گوشی همراه از عدد ۲۱ به گروه ۲۳ تبدیل شده است

وی افزود: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حوزه بازار گوشی همراه می‌توان به آن اشاره کرد تغییر گروه کالایی گوشی همراه است که تا سال گذشته گوشی همراه در گروه کالایی عدد ۲۱ بوده اما امسال به عدد گروه ۲۳ تبدیل شده است. این به این معنی است که مقدار تخصیص ارز به این کالا کاهش یافته است. البته باید به این نکته اشاره کنم که از زمان اختصاص ارز تا رسیدن محصول به بازار ۶۵ روز کاری طول می‌کشد که اگر این زمان بیشتر شود، بازار باید از ذخیره گوشی همراه که همان دستگاه‌های داخل ویترین است، استفاده کند که قاعدتا مبلغ گوشی بالاتر به فروش می‌رسد.

* واردات گوشی همراه با محدودیت های سقف و سابقه با مشکل روبرو شده است

اسحاقی تصریح کرد: در بازار گوشی همراه به خصوص در حوزه واردات با توجه به این که محدودیت‌های مثل سقف و سابقه ایجاد شده است، واردات این محصول توسط بازرگانان با مشکل روبرو شده است. به طور مثال ۵۰۰ هزار دلار در سال اجازه واردات به کالای گوشی همراه داده‌اند اما مدت زمان ورود آنها بسیار کوتاه است که همین باعث می‌شود در ثبت سفارش با افت شدیدی روبرو باشیم؛ چراکه تأمین ارز با توجه به این که نرخ‌ها به طور روزانه تغییر می‌کند شرایط بسیار سختی را به وجود آورده است.

* از زمان تأمین گوشی همراه تا رسیدن به دست مردم یک فرایند ۶۰ روزه دارد 

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل تصریح کرد: از زمان تأمین گوشی همراه تا رسیدن به دست مردم یک فرایند ۶۰ روزه دارد که در این رابطه باید بگویم وزارت صمت و بانک مرکزی بالاتر از نیاز اصلی کشور باید تخصیص ارز بدهند تا بتوان نوسانات در بازار را کنترل کرد و قیمت واقعی گوشی همراه ثابت بماند. به طور مثال باید بگویم ۲۸ تیرماه سال جاری به همه بازرگانان برای واردات گوشی تخصیص ارز دادند اما به آنها مهلت دادند تا ۷ مردادماه به واردات بپردازند که در این مدت زمان کوتاه قاعدتا همه بازرگانان نمی‌توانستند واردات گوشی انجام دهند؛ چراکه از زمان ثبت سفارش و دریافت و وارد کردن کالا زمان زیادی می‌برد.

*  به اندازه ۳۰ درصد نیاز ماهانه کشور به گوشی ارز تخصیص داده شده است

وی اضافه کرد: در حال حاضر به اندازه ۳۰ درصد نیاز ماهانه کشور به گوشی ارز تخصیص داده شده است به طوری که باید برای کنترل بازار به اندازه دو ماه ارز تخصیص داده شود تا بتوان به نیاز مردم پاسخ داده شود؛ چراکه امروز ارز دیگر صادراتی نیست و به صورت آزاد معامله می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا