شهرستان ها

الزام حفر چاه سنتی برای هدایت آب باران منازل در خلخال

خلخال – سرپرست آب و فاضلاب خلخال گفت: به خاطر ورود آب باران منازل به شبکه فاضلاب شهرستان، تصفیه خانه با مشکل مواجه می شود که به همین منظور حفر چاه سنتی برای هدایت آب باران منازل الزامی است.

سید محمد دیباج لطیفی در گفتگو با خبرنگار مهر، از غیر قانونی بودن هدایت آب باران شیروانی‌های منازل به شبکه فاضلاب شهری خبر داد و گفت: شبکه فاضلاب خلخال بدون در نظر گرفتن ظرفیت ورودی آب باران طراحی شده است و به هیچ وجه پاسخگوی آب باران منازل نیست.

وی با بیان اینکه ورود آب باران منازل باعث افزایش میزان دبی آب ورودی به شبکه فاضلاب می‌شود افزود: این میزان افزایش وردی فاضلاب موجب ایجاد شوک هیدورلیکی در شبکه شده و در نتیجه شاهد پس زدگی فاضلاب در داخل منازل و حتی پرتاب دریچه‌های فاضلاب خیابان‌ها، کوچه‌ها و آلودگی معابر هستیم.

لطیفی از عدم پاسخگویی تصفیه خانه این شهرستان به میزان فاضلاب ورودی خبر داد و گفت: تصفیه خانه خلخال برای فاضلاب خانگی طراحی شده و و با ورود آب باران شیروانی‌های منازل به تصفیه خانه این مجتمع را با مشکل مواجه می‌کند.

سرپرست آب و فاضلاب خلخال با بیان اینکه حفر چاه‌های سنتی و هدایت آب باران منازل به این چاه‌ها به تقویت سفره‌های آبی زیرزمینی کمک می‌کند، ادامه داد: ورود آب باران به شبکه فاضلاب موجب کاهش راندمان تصفیه خانه می‌شود که به منظور جلوگیری از کاهش بهره وری تصفیه خانه اجازه ورود آب باران منازل به شبکه را نخواهیم داد.

وی از الزام حفر چاه‌های سنتی در منازل مسکونی جدیدالاحداث خلخال خبر داد و گفت: با غیرقانونی شدن هدایت آب باران منازل به شبکه فاضلاب اگر ساختمان‌های جدید الاحداث فاقد چاه سنتی برای دفع آب باران باشند انشعاب فاضلاب به این منازل واگذار نخواهد شد.

لطیفی با بیان اینکه مشترکین باید نسبت به فعال بودن چاه‌های سنتی منازل برای دفع آب باران اطمینان داشته باشند افزود: در شرایط فعلی حجم تصفیه خانه و شبکه فاضلاب، حفر چاه‌های سنتی جاذب تنها راه چاره است که امیدواریم همشهریان در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

حفر چاه سنتی در منازل به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند

سرپرست آب و فاضلاب خلخال این اقدام را در راستای تقویت سفره آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: در پی مصرف آب و عدم مدیریت صحیح در زمان‌های گذشته شاهد کاهش آب در سفره‌های زیرزمینی شده ایم که نتیجه اش وجود بحران آب در روستاهای خلخال شده است.

وی با بیان اینکه آب نزولات آسمانی (باران و برف) باید در راستای تقویت سفره آبی به کار گرفته شود افزود: در کل استان این اقدام باید صورت بگیرید چرا که در روزهایی که شاهد بارش باران و آب گرفتگی معابر هستیم متأسفانه این آب‌های سطحی به رودخانه‌ها هدایت و از دسترس منطقه خارج می‌شود که باید با حفر چاه‌های سنتی به نفوذ این آب‌ها در زمین کمک کرد.

لطیفی از بحران آب در بخش «هشجین» و «خورش رستم» خبر داد و گفت: در این مناطق چشمه‌ها و چاه‌های آب خشک شده و دیگر پاسخگوی نیازهای آب شرب ساکنین را نمی‌دهد که مجبور به تأمین آب سیار در این مناطق هستیم.

سرپرست آب و فاضلاب خلخال از آبرسانی سیار به ۴ روستا خبر داد و افزود: با بهسازی چشمه‌ها و چاه‌ها توانسته این مشکلات برخی از روستاها را حل کنیم اما اگر همین روند ادامه داشته باشد در سال آینده تعدادی از روستاها نیز به آبرسانی سیار ما اضافه خواهد شد.

تأمین آب پایدار با پیگیری حق آبه قزل اوزن

وی از نبود منابع پایدار تأمین آب در شهرستان خلخال گلایه کرد و گفت: حق آبه جنوب استان از «قزل اوزن» باید به جد پیگیری شود و نباید این موضوع دستخوش مباحث سیاسی شده و روز به روز با تأخیر بیافتد، قطعاً باید از این حق آبه استان اردبیل بهره مند شود ولی در اولین فرصت باید مناطقی که با بحران کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می‌کند از این حق آبه بهره مند شود.

لطیفی از سرعت بخشیدن به مطالعات و احداث سد در هشجین و خورش رستم را خواستار شد و اظهار کرد: سد «بفراجرد» با ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب که برای تأمین آب شهر خلخال و ۲۳ روستا طراحی شده بود امروز فقط آب شهر خلخال را تأمین می‌کند که امیدواریم با بهره برداری از تصفیه خانه این سد میزان مناطق بهره مند از آب پایدار افزایش یابد.

۲۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب خلخال فاقد ردیف بودجه است

سرپرست آب و فاضلاب خلخال در ادامه از اجرای بیش از ۸۰ درصد فاضلاب در شهرستان خلخال خبر داد و گفت: بیش از ۱۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان اجرا شده و ۲۵ کیلومتر از این شبکه به دلیل عدم داشتن ردیف بودجه باقی مانده است که درصدد تعریف ردیف بودجه با کمک نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی از وجود ۱۸ هزار ۶۰۰ مشترک آب شرب شهری و نیز ۱۳ هزار مشترک فاضلاب در خلخال خبر داد و گفت: خوشبختانه در تأمین آب شرب با کمترین مشکل مواجه هستیم که در مناطق آسلام آباد و کاشانی خلخال نیز با احداث مخزن و پمپاژ با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان در حال پیگیری است که طبق قرارداد با پیمانکار تا اواخر سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد و مشکل تأمین آب پایدار شهری مرتفع می‌شود.

لطیفی ادامه داد: ۱۵ هزار ۵۰۰ مشترک آب شرب روستایی داریم که که باید تمام تلاش ما در راستای تأمین آب شرب سالم برای روستانشینان باشد تا شاهد مهاجرت اهالی روستاها به خاطر کمبود آب شرب نباشیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا