شهرستان ها

خاطر آزرده دیری‌ها از وضعیت پسماند/ وقتی زمین مناسب پیدا نمی‌شود

بوشهر – وضعیت سایت کنونی دفع پسماند شهر دیر بسیاری از اهالی این شهر را ناراحت کرده است چرا که دود ناشی از آتش‌سوزی و بوی بد آن در بخش‌هایی از شهر نیز احساس می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، مهدی عبدی: پسماند یکی از مهمترین معضلات شهر دیر است که تاکنون تدبیری برای آن اندیشیده نشده و مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دیر نیز مبنی بر ساماندهی وضعیت سایت دفع زباله‌ها همچنان بر زمین مانده است.

مشکلات زیست محیطی و خسارت‌هایی که بواسطه عدم رسیدگی این وضعیت به طبیعت وارد شده قطعاً در آینده‌ای نزدیک خود را نشان می‌دهد کما اینکه اکنون نیز شاهد اثرات مخرب آن هستیم.

عدم دفع بهداشتی پسماند و فاصله نزدیک معدن زباله‌ها با شهر موجب شده تا با وزش بادهای غالب ساکنان محله‌های کوی جانبازان و فرهنگیان هر از گاهی بوی بد زباله‌ها را استشمام کنند و این در حالی است که گاهی اوقات وقوع آتش سوزی‌هایی که گویا عمدی است در این معدن شاهد هستیم که دود حاصل از آن مشکلاتی را برای ساکنان این محله‌ها به وجود آورده است.

مصوباتی که اجرایی نشده است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ساماندهی وضعیت پسماندها مهمترین مصوبه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان بوده و مدت‌ها است که مطرح شده اما متأسفانه به نتیجه نمی‌رسد.

احمد آخوندی افزود: تماس‌های مکرر مردمی و شکایت‌های بسیاری در خصوص پسماند داریم که باید هرچه زودتر این موضوع را به سرانجام برسانیم.

وی عنوان کرد: عدم رسیدگی به وضعیت معدن دفع زباله‌ها موجب شده تا تمام زباله‌ها به محله‌های همجوار بیاید و وضعیت ناخوشایندی را رقم بزند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر یادآور شد: در گذشته چیزی به عنوان امحاء زباله‌های عفونی نداشتیم که خوشبختانه در بیمارستان دیر این مهم انجام گرفته و زباله‌ها بی خطرسازی می‌شوند.

وی تاکید کرد: مسئولین مرتبط باید مکانی برای دفن زباله‌های عفونی بی خطرسازی شده معین کنند.

زمینی برای دفن بهداشتی زباله‌ها نداریم

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان دیر نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه بعد از گذشت چندین سال راه گذشته را می‌رویم و دنبال اما و اگرها هستیم که دودش به چشم مردم می‌رود.

محسن خیراندیش اضافه کرد: اگر چیزی مصوب شده باید انجام می‌شد و برای مردم پذیرفتنی نیست که بگوییم زمینی برای دفن بهداشتی زباله‌ها نداریم.

وی بیان داشت: تاکنون بهترین مکان‌ها از لحاظ زیست محیطی برای استقرار سایت پسماند شهر دیر معرفی شده اما گویا همچنان معارض دارد که به زمین خواری در شهر دیر بر می‌گردد تا جایی که حتی در کلوت ها و زمینی که پرنده هم پر نمی‌زند، شاهد زمین خواری هستیم.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان دیر یادآور شد: شهرداری دیر مانند گذشته به شکل روتین خدماتش را انجام نمی‌دهد، در حالی که در شرایط فعلی کرونا باید با حداکثر توانشان تلاش کنند و مشکلات مردم به حداقل برسد اما شهرداری خیلی جاها از خالی کردن سطل زباله درب منازل شهروندان هم عاجز است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بخشی از شورای سلامت هستند، افزود: مردم داستان این جلسات را قبول ندارند و اخبار را در فضای مجازی می‌بینند که تصمیماتی گرفته می‌شود و هشت ماه بعد در جلسات دوباره همان پاسخ‌ها را می‌شنوند.

خیراندیش گفت: شهرداری‌هایی که یک قسمت از شورای سلامت هستند و باید متولی فرهنگ سازی در بعد سلامت باشند اما می‌بینیم شهرداری‌های ما در شهرستان در بحث کرونا بویژه در بعد فرهنگ سازی ضعیف بوده‌اند.

سایت پسماند نیازمند زمین

مسئول خدمات شهری شهرداری دیر به خبرنگار مهر، گفت: در یک سال گذشته پیگیری‌های مستمری برای ساماندهی پسماند شهر دیر داشتیم ولی زمین‌های پیشنهادی در استعلامات از منابع طبیعی و منابع آب و محیط زیست به مشکل برخوردند و همین باعث شد تاکنون عقب بمانیم و از طرفی از سایت فعلی غافل بشویم.

محمود خیاط افزود: اگر زمینی در اختیار ما قرار گیرد آن را ساماندهی می‌کنیم و تا آن زمان پیگیر ساماندهی سایت فعلی هستیم که نتیجه مطلوب بگیریم.

وی گفت: استقرار کانکس نگهبانی در ورودی سایت فعلی برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه و دوره گرد جهت مانع شدن از آتش سوزی‌های عمدی در دستور کار قرار دارد.

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری دیر اضافه کرد: در حال حاضر قرار داد جدیدی برای دفع سنتی زباله‌ها با فردی منعقد شده و فعلاً به همین سایت متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: علاوه بر شهر دیر، زباله‌های شهر بردستان، روستاهای اطراف و شرکت متانول نیز در این مکان دپو می‌شود.

خیاط با بیان اینکه تا هفته آینده سایت فعلی دفن زباله‌ها ساماندهی می‌شود، عنوان کرد: زمین تعاونی دهیاری‌ها نیز پیشنهاد و هفت هکتار زمین اختصاص دادیم که متأسفانه سه هکتار از آن معارض داشت که البته جاده دسترسی آن نیاز به بازسازی دارد.

معدن زباله‌های دیر اشباع شده است

رئیس محیط زیست شهرستان دیر گفت: معدن زباله‌های دیر اشباع شده و جایی برای زباله جدید ندارد و زباله‌های عفونی بی خطرسازی شده باید در مکانی دیگر دفن شود.

حجازی با بیان اینکه زمین‌هایی که شهرداری معرفی کرده در مسیر آبراه بوده و یا نامناسب است، افزود: تنها سایت جمرک پیشنهاد دادیم که البته بحث مسافت مطرح شده و جابجایی مشکل ساز است.

وی یادآور شد: مکان فعلی دفن زباله‌های دیر مجوز ندارد که باید تا زمان مکان یابی جدید دفن اصولی با نظارت محیط زیست و بهداشت انجام دهند تا بعداً مجوز گرفته شود.

زمین‌های معرفی‌شده مشکل داشتند

فرماندار شهرستان دیر با تأکید بر اینکه مصوبات شورای سلامت باید پیگیری و عملیاتی شود، گفت: تاکنون به مسئله پسماند ورود جدی داشته‌ایم ولی نتیجه نگرفتیم و موانعی بر سر راه شهرداری بوده است.

کریم علی حسنی ابراز کرد: چندین زمین برای جانمایی معدن جدید زباله‌ها توسط شهرداری معرفی شده منتها مشکلات زیست محیطی و یا معارض داشته است.

وی ادامه داد: زمین‌های موجود در شهرستان اگر معضل اساسی ندارند در موقعیتی که زمین دیگری نیست و محدودیت داریم، ادارات منابع طبیعی، محیط زیست، شهرداری‌ها و نماینده سمن‌ها نقاط اجرای این طرح را در شهرستان تعیین کنند.

فرماندار شهرستان دیر با اعلام اینکه اگر در راه اجرای این طرح موانعی وجود دارد با هماهنگی همدیگر و حمایت فرمانداری زمین‌های مورد نظر مشخص شوند، بیان کرد: اگر معضل اساسی وجود ندارد زمین مورد نظر برای طرح با تنظیم صورت جلسه به سرانجام برسانند.

ساماندهی وضعیت پسماند شهر دیر از مطالبات جدی مردم است که انتظار می‌رود هرچه زودتر به سرانجام برسد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا