شهرستان ها

انجام موفقیت آمیز یک عمل نادر در بیمارستان لامرد

لامرد- تومور نادر ساقه مغز در پسر بچه ۱۰ ساله اشکنانی در بیمارستان لامرد با موفقیت خارج شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر فریبرز غفارپسند، جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان لامرد صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این عمل نادر گفت: کودک ۱۰ ساله لامردی که با علائم تهوع، استفراغ و کاهش هوشیاری، کاهش وزن و عدم تعادل، به بیمارستان حاج محمود حاج حیدر مراجعه کرده بود در این مرکز تحت درمان قرار گرفت.

وی مبتلا به تومور ساقه مغز بود که با بستن بطن چهارم، مغز دچار افزایش فشار مغز و هیدروسفالی شده بود که بیمار در این مرکز آموزشی درمانی به سرعت تحت انجام تصویربرداری تخصصی ام آر آی، قرار گرفت و به صورت اورژانسی تحت عمل جراحی کارگذاری شانت بطنی صفاقی قرار گرفت.

دکتر غفارپسند تصریح کرد: طی یک عمل جراحی ۶ ساعته به روش میکروسکوپی، تخلیه کامل تومور انجام شد.

وی افزود: بیمار بعد از سپری کردن ۷ روز در بخش مراقبت‌های ویژه آی سی یو این مرکز، با حال عمومی خوب ترخیص شد.

دکتر غفارپسند با اشاره به نادر بودن این گونه اعمال در شهرستان‌ها گفت: این عمل جراحی با بهره گیری از امکانات پیشرفته اتاق عمل از جمله میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب و ست‌های میکروسرجری امکانپذیر است که این مرکز با دارا بودن این امکانات و همچنین جراحان مجرب و توانمند، توانسته مرکز ارجاعی جنوب کشور برای انجام جراحی‌های قاعده جمجمه با تعرفه دولتی باشد.

رئیس بیمارستان و جراح حاذق این مرکز در مورد چگونگی انجام این اعمال سخت و نادر بیان داشت: در این عمل ابتدا جمجمه از محل پشت سر بیمار، باز شده و لوب های مخچه از محل ولوم از یکدیگر جدا می‌شوند و دسترسی به سقف بطن چهارم امکانپذیر می‌شود، که در این روش جراحی هیچگونه آسیبی به بافت سالم مغز و مخچه وارد نشده و تومور از ناحیه‌ای که بی خطر است خارج می‌شود.

او افزود: تومورهای بطن چهارم و ساقه مغز در اطفال نادر بوده و معمولاً از نوع خوش خیم هستند.

وی گفت: انجام عمل جراحی، درمان اولیه و اصلی بسیاری از این تومورها بوده و در مواردی نیاز به انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی بعد از عمل هم هست.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا