اقتصاد

پاندمی کرونا،۱۶ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا آسیب می زند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا ۱۶ تریلیون دلار از آثار مخرب پاندمی کرونا آسیب خواهد دید که این هم بر تولید و هم بر زندگی مردم اثر خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، تحقیقات جدید نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا ۱۶ تریلیون دلار از آثار مخرب پاندمی کرونا آسیب خواهد دید که این هم بر تولید و هم بر زندگی مردم اثر خواهد گذاشت.

در حالی که اغلب مطالعات انجام شده هزینه اقتصادی این ویروس را با تأثیر اقتصادی آن بر تولید ناخالص داخلی هر کشور بررسی می‌کنند، یک تحقیق که این هفته در مجله اتحادیه پزشکی آمریکا منتشر شده از روش متفاوتی استفاده کرده است.

مؤلفان این مقاله، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا، لارنس سامرز و استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد دیوید کاتلر، علاوه بر هزینه‌های خالص اقتصادی ضررهایی که آمریکا به علت مرگ بیماران کرونایی متحمل می‌شود را هم محاسبه کرده‌اند.

در حالی که تعداد مبتلایان آمریکا به ۸ میلیون نفر نزدیک می‌شود و حدود ۲۱۵ هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند این اقتصاددانان معتقدند تا سال آینده تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به ۶۲۵ هزار نفر هم می‌رسد.

طبق محاسبات این اقتصاددانان، با در نظر گرفتن خسارت محافظه‌کارانه ۷ میلیون دلاری مرگ هر آمریکایی به اقتصاد این کشور، خسارت تجمعی ناشی از مرگ‌ومیر کرونا به ۴.۴ تریلیون دلار خواهد رسید.

همچنین مؤلفان معتقدند با تأثیر منفی‌ای که ابتلاء به کرونا بر روی سلامتی افراد خواهد گذاشت و کاهش بهره‌وری آنها ۲.۶ تریلیون دلار دیگر در درازمدت به اقتصاد کشور خسارت وارد خواهد شد.

حتی افرادی که در معرض کرونا قرار نگرفته‌اند ممکن است به علت از دست دادن عزیزان خود و تنها ماندن در دوران قرنطینه به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا شوند. طبق محاسبات این کارشناسان بیماری این افراد می‌تواند حدود ۱.۶ تریلیون دلار دیگر برای اقتصاد هزینه داشته باشد.

باقی ضرر ناشی از کرونا که حدود نیمی از آن را تشکیل می‌دهد به علت کاهش تولید تحت تأثیر رکود اقتصادی شدید می‌باشد. مؤلفان این مقاله از همان تخمین ضرر دفتر بودجه کنگره آمریکا استفاده کرده‌اند. طبق این تخمین تولید آمریکا به علت پاندمی کرونا در دهه پیش رو ۷.۶ تریلیون دلار کاهش خواهد یافت.

در پایان این تحقیق آمده است که ضرر ناشی از کرونا برای اقتصاد آمریکا بیش از ۲ برابر هزینه کل جنگ‌هایی است که آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به راه انداخته است، که این شما جنگ عراق و افغانستان و سوریه می‌باشد.

به این ترتیب کل ضرر ناشی از کرونا معادل ۱۶ تریلیون دلار یا بیش از ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه آمریکا می‌باشد که این به معنای این است که یک خانواده ۴ نفره آمریکایی متحمل ضرری ۲۰۰ هزار دلاری خواهند شد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا