شهرستان ها

بهبود معیشت جوامع محلی یکی از اثرات جنگل کاری مشارکتی اقتصادی است

تهران- کارشناس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: جنگل کاری مشارکتی اقتصادی راهی به سوی حفاظت از منابع طبیعی و بهبود معیشت جوامع محلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید لقمانپور صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی جنگل کاری مشارکتی اقتصادی که با حضور کارشناسان بخش فنی و جنگل کاری این اداره کل و شهرستان‌های تابعه برگزار شد، گفت: با توجه به چهار وظیفه مهم حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی که برای سازمان جنگل‌ها و ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها تعریف شده است، باید تمام اقدامات مشارکتی که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد در راستای تحقق این وظایف باشد.

این کارشناس منابع طبیعی به گام‌های مؤثر برای رسیدن به اهداف مورد نظر در اقدامات مشارکتی اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: اولین گام برای موفقیت در فعالیت‌های مشارکتی این است که با برگزاری دوره‌ها، جلسات و کارگاه‌ها کارشناسان بدنه فنی و حفاظتی مجموعه منابع طبیعی با رویکرد مشارکتی آشنا شده و به این باور برسند که مشارکت می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل نموده و ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری کند.

کارشناس دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: دومین گام آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جوامع هدف است تا این گروه نیز به باور پذیری درستی مبنی بر اقدام مشارکتی برسند که در این صورت با توجه به علاقمندی ایجاد شده با اعلام آمادگی از سوی جوامع محلی روبرو خواهیم شد.

لقمانپور گفت: در سومین گام لازم است در تمامی مراحل طرح، جوامع محلی و بهره برداران مشارکت داشته باشند و از خرد جمعی آنان استفاده گردد به طوری که دانش بومی با دانش فنی ممزوج شود.

وی به چالش‌های پیش روی فعالیت‌های مشارکتی اشاره کرد و عنوان داشت: برای انجام گرفتن فعالیت‌های مشارکتی موفق نیازمند انعقاد قراردادها بر اساس یک فرمت مشخص و ردیف بودجه‌ای ضابطه مند هستیم و ضرورت ایجاب می‌کند زیر ساخت قانونی برای مشارکت پذیری وجود داشته باشد و همچنین از اهرم‌های نظارتی و فنی برای نظارت در اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها در خصوص دستاوردهای جنگل کاری مشارکتی اقتصادی بیان داشت: در سایه این اقدامات علاوه بر احیا و حفاظت از عرصه‌های جنگلی، بهره برداری اقتصادی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی طرح توسعه زراعت چوب را به عنوان یکی از نمونه‌های جنگل کاری مشارکتی اقتصادی بر شمرد و افزود: این طرح یکی از سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها است که امسال در قالب طرح ۹ در ۹۹ از اولویت خاصی برخوردار است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا