فرهنگ

کتاب «محمد در تورات و انجیل» یکی از منابع مهم مساله بشارت است

یکی از تالیفات مهم در زمینه بشارت، کتاب «محمد در تورات و انجیل» بنیامین کلدانی کشیش ایرانی است که در نهایت با نوشتن تالیفات مختلف، مسلمان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «محمد در تورات و انجیل» که به‌تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده، در حرم مطهر رضوی برگزار؛ و در این‌نشست ضمن سخنرانی حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی از پژوهشگران و اساتید حوزه علمیه درباره موضوع احتجاج و بشارت در کتب آسمانی، این‌کتاب معرفی شد.

خراسانی در این‌نشست گفت: امام رضا (ع) در گفتگو با عالمان اهل کتاب، بخشی از پیش‌بینی‌های کتب آسمانی‌شان را برای آنها تبیین فرموده است. این‌مناظرات در کتب مختلف حدیثی درج شده است. نکته قابل تامل اینکه حضرت با کتب اختصاصی اهل کتاب با هر گروه مناظره کرده‌اند.

وی با اشاره به تنوع اناجیل و انحرافات و اختلافات نسخه‌های گوناگون اناجیل، به ترجمه های منحرف شده اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات دانشمندان الهیات مسلمان، جستجو در نسخ فعلی کتب آسمانی اهل کتاب در موضوع بشارات است و کتاب‌های مختلفی در این باب نوشته‌اند. نکته جالب توجه آنکه نوشتن مطالب تحقیقی در این‌زمینه به نویسندگان مسلمان مختص نشده و برخی کشیشان و عالمان یهودی نیز کتبی در موضوع بشارات در تورات و انجیل نوشته‌اند.

این‌کارشناس در ادامه گفت: یکی از تالیفات بسیار عالی در این زمینه «محمد در تورات و انجیل» است که نویسنده آن دکتر بنیامین کلدانی از هموطنان ماست. وی از یکتاپرستان مسیحی بوده و درباره تحریفات تثلیث سخنرانی‌های مفصلی داشت. وی کم‌کم به بشارات عهدین توجه ویژه کرد و در نهایت به آیین اسلام درآمد. این کشیش مستبصر و محقق، سلسله مقالاتی درباره بشارات در کتب آسمانی اهل کتاب نوشت و در  نهایت مسلمان شد.

خراسانی درباره ویژگی‌های کتاب «محمد در تورات و انجیل» گفت: دانشمندان الهیات در گذشته مواردی از تطبیق مضامین کتب عهدین را با پیامبر اسلام ذکر کرده بودند ولی در تحقیقات پروفسور عبدالاحد داوود نویسنده کتاب «محمد در تورات» تنوع  و تعدد مضامینی که بر پیامبر اسلام منطبق بوده، بسیار ممتاز است؛ خلاف نوشته‌های گذشته که الهیات‌شناسان مسلمان که کمتر از انگشتان دست عهدین را می‌شناختند. وی موارد متنوع و  متعددی را ذکر کرده که برخی از آن‌ها انحصار بر انطباق بر پیامبر اسلام دارند. نکته دیگر آن‌که به‌علت تسلط نویسنده کتاب به زبانهای کهن (سریانی، یونانی، عبری و ..) تحقیقات بسیار ویژه ای در اشاره متون تورات و انجیل به اسلام و سرزمینهای اسلامی یافته و ارائه کرده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا