بازار

۲ ماه مانده تا پایان مهلت وعده وزیر/قیمت خودرو با دلار هماهنگ است

وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را تا پایان سال داده بود با این حال بررسی بازار نشان می دهد که هر چند وقت یکبار قیمت ها با نوسانات نرخ دلار به صورت موقتی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهشی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، اول آبان ماه سال جاری و پیش از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.»

وزیر صمت در حالی این وعده را داد که تورم فعلی کشور ۴۳.۴ درصد است که این نرخ در بخش خودرو بیشتر خود را نشان می دهد زیرا اغلب مواد و قطعات مورد استفاده در این صنعت چه داخلی‌ها و چه وارداتی‌ها، بر اساس دلار نیمایی و یا آزاد، قیمت گذاری می‌شوند.

بازار خودرو رهاست

بر همین اساس، بررسی وضعیت بازار آزاد ۲ ماه مانده تا پایان مهلت وعده وزیر، نشان می دهد که قیمت ها کاهش خاصی را نداشته اند و هر چند وقت یک بار بنا به تاثیری که از نوسانات نرخ دلار می گیرند، کاهش بین ۲ تا ۵ میلیون تومانی می یابند.

در واقع خودروهایی که میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با کارخانه فاصله قیمتی دارند، به جای اینکه به قیمت درب کارخانه نزدیک شوند، هر چند وقت یک بار حداکثر ۵ میلیون تومان کاهش قیمت می خورند؛ این گزاره نشان می دهد که مدیریت خاصی بر بازار خودرو حاکم نبوده و قیمت ها با نوسانات نرخ دلار هماهنگ هستند.

بنابراین به نظر می رسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی هایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می یابند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو هستیم، اهمیت مدیریت بازار خودرو دوچندان می شود.

در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خودرو می گوید: قیمت خودرو یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.

فیروزی می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان‌هایی مانند ماه های پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد، تنظیم‌گری‌های لازم را انجام دهد.

به گزارش مهر، میانگین قیمت خودروهای پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.

خودرو (۱۴۰۰)قیمت بازار (۲۵ دی ماه)قیمت کارخانه
کوییک اتوماتیک۲۸۰ میلیون تومان۲۷۴ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان
پراید ۱۱۱۱۸۷ میلیون تومان
پراید ۱۳۱۱۶۹ میلیون تومان
تیبا صندوق‌دار۱۸۰ میلیون تومان۱۱۸ میلیون تومان
تیبا هاچ‌بک۱۸۳ میلیون تومان۱۲۵ میلیون تومان
ساینا دنده ای۱۹۰ میلیون تومان۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومان
رانا پلاس۲۷۰ میلیون تومان۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۲۲۶۵ میلیون تومان۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان
۲۰۶ تیپ ۵۳۲۱ میلیون تومان
سمند LX۲۵۶ میلیون تومان۱۵۵ میلیون و ۶۸۲ هزار تومان
پژو پارس۲۷۱ میلیون تومان۱۶۴ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان
پژو پارس LX۳۳۸ میلیون تومان۱۷۱ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان
دنا معمولی۳۵۷ میلیون تومان۲۰۳ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا