سیاسی

منابع ایران در چین بلوکه نیست/برخی جنگ سایبری علیه ماراه انداختند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ پولی از ایران در چین بلوکه نیست، گفت: ما منابعی در چین داریم که برای استفاده از برخی اقلام مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این پیام را همه برای هم مخابره کنیم که کرونا را جدی بگیرید، اظهار کرد: همه باید به یکدیگر کمک کنیم تا بتوانیم موج جدید کرونا، که کل دنیا را گرفته است، را با همدلی، همکاری و فداکاری کادر درمان با موفقیت طی کنیم.

خطیب‌زاده با مروری بر گاه‌شمار سیاست خارجی کشور، گفت: ۲۲ مهرماه آقای ظریف با همتای ژاپنی خود تماس تلفنی داشت و دو طرف در مورد مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفتگو کردند.

وی ادامه داد: البته موضوع دسترسی به منابع مالی ایران در ژاپن یکی از موضوعات جدی در این گفتگو بود و ما امیدواریم که طرف ژاپنی به تعهدات خود در چارچوب نظام حقوقی بین‌المللی کاملا شناخته شده عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ۲۴ مهرماه نیز وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان داشت و در این گفتگو مشخصا در مورد آخرین وضعیت بحران قره‌باغ صحبت و تبادل نظر صورت گرفت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ۲۶ مهرماه نیز تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عراقی خود انجام شد و در مورد پیگیری تفاهماتی که در سفر هیئت عراقی به ایران صورت گرفته بود، بحث و تبادل نظر شد انجام گرفت.

وی گفت: روز گذشته نیز آقای عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان وارد تهران شدند و ملاقات مفصل را با وزیر امور خارجه داشتند و همچنین در این سفر ملاقات‌هایی با مقامات جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محور تمام این ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفتگوهای بین الافغانی، موضوعات دوجانبه و مسائل فیمابینی است که در مرز وجود دارد. دامنه گسترده‌ای از این تحولات مورد بحث قرار گرفته است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما افغانستان آباد، مستقل، توسعه یافته و با صلح و ثبات را به نفع همه منطقه می‌دانیم و این خواست همیشگی تهران بوده است و در این راستا نیز تمامی تلاش خود را مبذول کرده‌ایم و خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می تواند کمک موثری به گفتگو های اصیل بین الافغانی باشد، گفتگوهایی که باید بین برادران افغانی اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان برگزار شود تا نتیجه آن سربلندی مردم و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای سال‌ها مقاومت این مردم باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برداشتن تحریم های ظالمانه سازمان ملل و تحریمات تسلیحاتی گفت: محدودیت های تسلیحاتی ایران دیروز عصر ساعت ۱۵ منقضی شد و ایران موفق شد بار دیگر یکجانبه گرایی آمریکا را متوقف کند.

وی در رابطه با اصابت موشک ها و خمپاره ها در جنگ ارمنستان و آذربایجان و اقدام ایران عنوان کرد: خط قرمز ما امنیت شهروندان است و در سطوح مختلف اخطارها به آنها داده شده و برخی توجیهات از طرف های مقابل بیان شده که قابل قبول نبوده است. امیدوار هستیم کاملا مراقب باشند تا اتفاقی نیافتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعاهای هر روزه ترامپ برای مذاکرات خاطرنشان کرد: پاسخ من همان پاسخ قبل است و مادامی که ایالات متحده به این باور نرسد که اقداماتش در مقابل ایران شکست خورده است چیزی تغییر نمی‌کند. ما ملت صبور و محاسبه گری هستیم.

خطیب‌زاده در رابطه با چین اظهار داشت: برخی اخبار نادرست در مورد چین منتشر می‌شود که متاسفانه اخبار درستی نیست. بانک های چینی برخی محدودیت ها دارند و ما گفتگوی خود با چینی ها را داریم و این مهمترین بعد روابط ایران و چین است.

وی در رابطه با سفر همتی به عراق گفت: سفر در رابطه با بانک مرکزی ایران و عراق بود و خود ایشان جزییات را می گویند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اینکه آیا ایران در زمینه حضور نیروهای تکفیری در قره باغ هشداری داده است؟ بیان کرد: من هم این فیلم را دیدم و بسیار منزجر شدم و نگران این موارد هستیم و از نزدیک پیگیری می‌کنیم. ما به هر دو طرف گفتیم اجازه ندهید این ماجرا از دست خارج شود. حقوق نظامیان و غیرنظامیان را رعایت کنند و به شهرها حمله نکنند. سعی کردیم کمک کنیم تا بیگناهان و حتی اسرای جنگی آسیب نبینند.

خطیب زاده در رابطه با لغو تحریم های تسلیحاتی و ادعای روس ها مبنی بر پذیرفتن داوطلبانه محدودیت های پنج ساله در ایران خاطرنشان کرد: آنچه دیروز ملغی شد ۱۳ سال تحریم ایران و لغو قطعنامه‌هایی بود که روسیه و چین به آن رای مثبت داده بودن. روایات هسته ای روایات بسیار خواندنی از اقدامات دیپلمات ها بود. طرف غربی اصلا در زمینه تحریم تسلیحاتی حاضر به صحبت نبود. بعد از آن هم ایالات متحده حق خود را تحریم های نامحدود تسلیحاتی می دانست.

وی افزود: این مساله آخرین موضوعی بود که در شب توافق مورد بحث قرار گرفت، به گونه ای که با جدیت دکتر ظریف، خانم وندی شرمن درخواست پایان جلسه کرد. ایران طی پنج سال گذشته نه ذره ای سیاست نظامی خود را براساس نیاز تغییر داد و نه توسعه موشکی را. برداشتن تحریم های تسلیحاتی جز شکوه برای ملت ایران چیزی ندارد. در حوزه دارو و نیازهای اساسی مردم ایالات متحده سعی در فشار دارد و ما باید نیازهای مردم را تامین کنیم. ۹۰ درصد نیازهای ایران نیازهای دفاعی است که در داخل تولید می شود. ایران مثل آمریکا نیست که رئیس‌جمهور به دنبال فروش سلاح کشتار جمعی در یمن باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین رایزنی ها در مورد هواپیمای اکراینی گفت: امروز هیئت اکراینی وارد ایران شد و جلسه خود را با معاون حقوقی وزارت خارجه آغاز کرد. جبران خسارت خانواده ها و خطوط هواپیمایی در جریان است و طبق معاهداتی که ایران عضو آن است انجام خواهد شد. ادبیات سخیف و کلمات دور از ادب و رفتار غیر دیپلماتیک که از وزیر خارجه کانادا دیدید پشت درهای بسته نبود. پست درهای بسته مودب‌تر هستند و می دانند هیچ جایگاه حقوقی در این مسأله ندارند. خیلی متاسفم که مردم کانادا باید چنین ادبیاتی را از وزیر خارجه کانادا بشنوند. دایره ادب ما اجازه نمی دهد مانند وزیر خارجه بی ادب کانادا صحبت کنیم.

خطیب زاده با بیان اینکه ما بدون هیجان و بدون اصرار بر موضوع خاصی به صادرات و واردات در چارچوب بین المللی اقدام خواهیم کرد. آمار و ارقام از هزینه های نظامی در منطقه اصلا به سمتی نیست که ایران یک دهم کشورهای دیگر داشته باشد. خرید نظامی که صفر است‌. ایران قدرت خود را از مردم می گیرد نه از سلاح و آن روزی که از مردم قدرت نگیرد سراغ سلاح می رود و آن روز اصلا اتفاق نخواهد افتاد.

وی در رابطه با رویکرد وزارت خارجه در مورد گنجه عنوان کرد: موضع ایران رد هرگونه استفاده غیرانسانی از خشونت و جنگ است‌. جمله ای می گویم که هم برای آذربایجان مهم است هم ارمنستان و  می گویم هدف وسیله را توجیه نمی کند. هم در طرف آذربایجان هم ارمنستان بارها گفتیم نمی پذیریم سری بریده شود و شهری مورد حمله قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا ما به اموال خود در چین دسترسی داریم، تصریح کرد: ما از بدنه همین مردم هستیم و از آسمان نیامدیم که ندانیم درد ملت چیست. ملت در یک جنگ ناخواسته و تحمیلی از ایالات متحده هستند و ما هیچ چاره ای جز پیروزی نداریم. فشارها به طرز جنون‌آمیزی وجود دارد که بخاطر شکست های مکرری است که آمریکا می خورد. آنچه دیروز برداشته شد یکی از ابعاد دستاوردهای برجام بود. بخاطر فشارهای آمریکا و نقض عهد و پیمان سه کشور اروپایی دچار مشکلاتی بودیم اما این وظیفه دولت و حاکمیت را ذره ای کم نمی کند و تا لحظه آخر با ملت هستیم و ملت با ماست‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: خبر از ابتدا اساسا غلط است و اصلا پولی از ایران در چین بلوکه نیست. دشمنان می خواهند تمام منفعت ما را از بین ببرند. هیچ دو کشوری نیستند که در دنیا مشکل نداشته باشند. ما با روسیه و کشورهای همسایه هم مشکلاتی داریم. ما منابعی در چین داریم که برای استفاده از برخی اقلام مصرف می‌شود. این جدا از بلوکه شدن اموال در عراق و .. است‌.

وی در مورد حملات سایبری تاکید کرد: روزانه حمله های بسیار وسیع به نهادهای جمهوری اسلامی صورت می گیرد و برخی کشورها علیه ایران جنگ سایبری راه انداختند ما در این جنگ ها ناتوان نیستیم و پاسخ‌های را دادیم اما مرجع پاسخگویی وزارت خارجه نیست.

ادامه دارد …

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا