فرهنگ

سلیمی نمین: پایه انقلاب بر اساس جنگ شناختی بود نه اسلحه/ نظر امام درباره کار فرهنگی


سلیمی نمین گفت: وقتی ما اسلحه را کنار گذاشتیم، مبارزه مسلحانه را نفی کردیم و گفتیم که انقلاب ما انقلابی نیست که از طریق ترور و زور تحولی را به‌رسمیت بشناسد، در واقع جنگ شناختی را مبنا قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از کتاب «جنگ‌ شناختی؛ علم پیروزی در نبرد ذهن‌ها»، تألیف حمیدرضا مقدم‌فر و ابراهیم محسنی آهویی صبح امروز، ۲۵ دی‌ماه،‌ در سالن اجتماعات خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

پایه انقلاب اسلامی بر اساس جنگ شناختی بود نه اسلحه

در این مراسم عباس سلیمی نمین، پژوهشگر و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در این جلسه با انتقاد نسبت به بی‌تفاوتی در قبال ماهیت انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی براساس جنگ آگاهی یا جنگ نرم یا فکری و شناختی رقم خورد، سپس در مورد انقلاب اسلامی مطالعه شد، حرکتی در غرب صورت گرفت و بعد به خودمان برگشت و الآن داریم انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک پدیده جدید مورد بررسی قرار می‌دهیم. این در حالی است که وقتی ما اسلحه را کنار گذاشتیم، مبارزه مسلحانه را نفی کردیم و گفتیم که انقلاب ما انقلابی نیست که از طریق ترور و زور تحولی را به رسمیت بشناسد، در واقع جنگ شناختی را مبنا قرار دادیم.

انقلاب اسلامی براساس تحول در شناخت انسان‌ها ایجاد شد

وی ادامه داد: ما نسبت به انقلاب اسلامی مطالعات بسیار کمی انجام داده‌ایم. آن هم انقلابی که براساس تحول در شناخت انسان‌ها ایجاد شد، آنها را به‌سوی آزادگی سوق داد و از اسارت سلطه و استبداد خارج کرد و در نهایت توانست بدون هیچ درگیری نظامی، یک تحول بزرگ در جامعه ایران ایجاد کند، این بی‌توجهی در ایران برای ما هزینه بسیار زیادی دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه انقلاب اسلامی انسان‌ها را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی متحول کرده بود، با نقل خاطره‌ای از شهید عراقی اضافه کرد: شهید عراقی را در تاریخ، انسان بسیار صادقی یافتم. او در حزب مؤتلفه، فرد فرهیخته‌ای بود. شهید عراقی در خاطراتش می‌گوید که در ابتدای دهه ۴۰ از امام (ره) پرسیدم که «وظیفه اصلی ما چیست؟»، امام (ره) پاسخ می‌دهند که «انجام کار فکری و فرهنگی روی مردم». شهید عراقی تصور می‌کند که امام (ره) دارند به‌نوعی مخفی‌کاری می‌کنند. بنابراین مجدداً سؤال را مطرح می‌کند، در هر سه‌باری که از امام (ره) این موضوع پرسیده شد، امام (ره) بر همان انجام کار فکری و فرهنگی تأکید کردند؛ این یعنی ایجاد تحول در شناخت انسان نسبت به جامعه خودش و خلقت.

سلیمی نمین در ادامه با اشاره به تأثیر فعالیت‌های فکری و فرهنگی پیش از انقلاب بر جامعه ایران گفت: همین امر موجب شد انسان‌هایی که اسارت را برای بهره‌مندی از متاع دنیوی می‌پذیرفتند، دیگر حاضر نبودند زیر بار این اسارت بروند، حاضر بودند تن به شهادت بدهند، اما ذلت را نپذیرند؛ چون در شناختشان نسبت به پدیده‌ها تحول ایجاد شده بود. شخصیت‌های بزرگی مانند شهید بهشتی، دکتر شریعتی، آیت‌الله طالقانی و… توانستند این تحول شناختی را در جامعه ایجاد کنند، اما متأسفانه امروز از این جهت دچار فقر و تنگدستی شده‌ایم.

وی ادامه داد: خوشبختانه خبرگزاری تسنیم عنایتی به این مسائل در بحبوحه سطحی‌گرایی داشته است که غنیمتی است، باید تأسف خورد که انقلابی که براساس تحول در شناخت انسان‌ها ایجاد شده است، به تدریج به مرحله‌ای سوق پیدا می‌کند که افرادی داعیه‌دار مسائل فکری در جامعه می‌شوند که به‌هیچ‌وجه شأن این معنا را ندارند، اصلاً تحمل این معنا و سعه صدر لازم برای تعامل برقرار کردن با افکار و اندیشه‌های مختلف را ندارند. پیش از انقلاب اسلامی نیز این‌طور نبود که یک فکر صرفاً وجود داشته باشد، اندیشه‌های مختلف وجود داشت، در این میان کسانی توانستند یک تحول شناختی در جامعه ایجاد کنند که یک سعه صدر داشتند و با افکار و سلایق مختلف تعامل داشتند.

زارعی: کتاب جنگ‌ شناختی یک گام اساسی در محیط ملی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آید

سعدالله زارعی، پژوهشگر و کارشناس مسائل بین‌الملل، در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اهمیت موضوع جنگ‌ شناختی، بر جدید بودن این علم تأکید کرد و گفت: بحث درباره این علم در کشور ما بحث جدیدی است؛ کما اینکه در سطح بین‌الملل نیز نسبتاً جدید است، از سوی دیگر، سوءتفاهماتی نیز در داخل کشور و سطح بین‌الملل نسبت به ماهیت و قلمروی جنگ شناختی وجود دارد؛ به همین دلیل تألیف این اثر که توسط برادر اندیشمندمان، دکتر مقدم‌فر به‌همراه محسن آهویی نوشته شده است، یک گام اساسی در محیط ملی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌آید.

وی با بیان در شرایطی هستیم که به‌مرور اقتدار رسانه‌ها، حوزه‌ها و تأثیرگذاری آنها در سطوح مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی و… رو به گسترش است، ادامه داد: در زمان حاضر پیچیده‌ترین سیاست‌ها در بستر رسانه‌های نوین به وجود می‌آید و مدیریت می‌شود، در این میان، آن کشوری می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که به جنگ شناختی مجهز شده باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با ابراز اینکه تسلط بر جنگ شناختی، از هزینه‌های کشور در مواجهه با قدرت‌های رقیب می‌کاهد، اضافه کرد: اگر کشوری به این مهم مجهز نباشد، هزینه بسیار سنگینی را بر ملت خود تحمیل می‌کند؛  این رمز اهمیت مقوله جنگ شناختی در عصر ماست.

زارعی افزود: پیروزی در این جنگ به یک تعهدی نسبت به پایه‌های یک نظام سیاسی استوار است که در این میان نقش رسانه‌های متعهد برخط و عالم بسیار بسیار ارزشمند است، به همین جهت خبرگزاری‌هایی مانند تسنیم که برگرفته از نیروهای متعهد و عالم نسبت به این عرصه‌ها است، در عرصه جنگ شناختی جایگاه مهمی دارند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا