اقتصاد

انتخاب ترامپ یا بایدن چه تاثیری بر بورس ایران دارد؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که در صورت انتخاب ترامپ، بازار انتظار رشد قیمت کامودیتی ها را خواهد داشت که برای صنایع کامودیتی‌محور خوب است.

به گزارش خبرنگار مهر، رویا ذبیحی، تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی به تحولات بازار سهام پرداخته است که از نظرتان می گذرد:

با توجه به نحوه معاملات در بازار سرمایه به نظر می‌رسد مقداری از نقدینگی از نمادهای شاخص‌ساز به سمت نمادهای کوچک حرکت کرده است؛ به نحوی که با تشکیل صف خرید برای نمادهای خودرو و بانک و مثبت شدن نمادهای دارویی، می‌توان به مثبت شدن شاخص هم وزن امیدوار بود؛ ضمن اینکه در مدت اصلاح بعضی از نمادها حتی ۷۰ درصد هم اصلاح داشته‌اند؛ این در حالی است که بعد از مدتها اقبال به سمت صنعت پالایشگاه هم می‌تواند باشد.

درباره تاثیر انتخابات آمریکا برای بازارهای جهانی و ایران، معمولا سیاست پولی و مالی جمهوری خواهان انبساطی بوده است و در صورت انتخاب ترامپ انتظار رشد قیمت کامودیتی ها را خواهیم داشت که برای صنایع کامودیتی محور خوب است. 

برای بازار ایران، این انتخاب باعث افزایش ریسک سیاسی در نهایت افزایش نرخ می شود و احتمال می رود شاخص در بالای ۱.۸میلیون واحد قرار گیرد. در صورت انتخاب بایدن، احتمال توافق ایران با آمریکا در برجام بیشتر می شود و کاهش قیمت دلار را به صورت هیجانی خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود بعد از آن دلار در محدوده ۱۹تا ۲۱هزارتومان قرار خواهد گرفت. در زمان حال بر اساس معیار برابری قدرت خرید(PPP) ایران با کشورهای همسایه، دلار در محدوده۱۵تا ۱۷هزار تومان قرار دارد، که با درنظر گرفتن نرخ تورم می تواند در آخر سال به ۲۰هزار تومن هم برسد.

ریزش بازار با انتشار اخباری از صندوق دارا دوم و انتشار اوراق نفتی شروع شد. تایید و تکذیب چند باره این اخبار باعث کاهش اعتماد به بازار شد و خروج نقدینگی از بازار شد. در کنار آن، بسیاری قانون جدید بر بازار وضع شد که باعث کاهش اعتماد به بازار شد.

قانون های جدید همانند ممنوعیت معاملات الگوریتمی و نوسان گیری باعث کاهش نقدشوندگی بازار می شود. کاهش نقدشوندگی بازار باعث کاهش حجم معاملات می شود. این قوانین جدید باعث از بین رفتار اعتماد مردم، افزایش ریسک بازار و خروج پول از بازار سرمایه می شود. معیار درست بودن ۱قانون، نباید بر اساس مثبت کردن بازار در مدت کوتاه باشد، بلکه باید بلند مدت نگاه کرد.

بسته ماندن طولانی مدت نمادها به کاهش نقدشوندگی بازار و از دست رفتن اعتماد مردم به بازار منجر شود. نماد شستا از اواسط شهریور بخاطر افشا پالایشگاه ستاره خلیج فارس همانند تاپیکو بسته شد، اما هنوز بدون هیچ توضیحی بسته شد. از اخبار خوبی که در مدت اخیر منتشر شد می تواند به الزام شرکت ها برای داشتن بازارگردان تا ۱۵مهر اشاره کرد، که می تواند به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند. از قوانین جدید که بر بازار وضع شد، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی بود نه تنها آموزشی به مردم داده نشد در کنارش، حجم این اوراق برای بیمه کردن سهام به قدری کم بود که نمی تواند بر روند قیمت سهم تاثیرگذار باشد.

از قوانین جدید دیگری که در این مدت وضع شد، اجازه افزایش ۲۰درصدی سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای در بازار و برداشتن ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس بود، با توجه به عدم اعتمادی که در بازار وجود دارد، این ۲گروه نیز رغبتی به سرمایه گذاری در موقیعت فعلی ندارن و نهایتا از شرکت های مرتبط خودشان در بورس حمایت کنند. این قانون نیز بی اثر بود. خبر دیگر، تخصیص سالانه ۱درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در بورس به صورت بلند مدت ۲۰ ساله بود.

در این میان، تخصیص این مبلغ و تاثیرگذاری آن بر افزایش تورم هنوز در هاله ای از ابهام است. اخبار مربوط به فعال شدن مکانیزم ماشه و افزایش ریسک سیاسی به کاهش بازار سرمایه سرمایه منجر شد. این کاهش اعتماد خروج نقدینگی از بازار سرمایه و حرکت آن به سمت بازارهای موازی را باعث شد که منجر به رشد قیمت ارز و طلا شد، در عین حال بازار سرمایه با وجود رشد نرخ دلار و گزارشات خوب شهریور ماه، هنوز در فاز اصلاحی می بود.

در اوایل تیرماه شاخص در محدوده کنون قرار داشت، اما در آن زمان دلار حوالی ۲۰هزار تومان بود. اکنون شاخص در محدوده ۱.۵میلیون واحد قرار دارد ولی دلار در حوالی 32هزار تومان! چنان چه بتوان شفافیت را در بازار سرمایه بالا برد و از قوانین ۱شبه جلوگیری کرد، می توان به برگشت اعتماد به بازار و جریان نقدینگی امیدوار بود. انتشار دوباره گزارش پیش بینی سود شرکتها در کدال هم میتواند به شفافیت بازار کمک کند و کاهش زمان پیش گشایش هم می تواند به معاملات بهتر بازار کمک کند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا