بین الملل

جباراف: انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری بزودی در کشور برگزار می‌شود


نخست وزیر قرقیزستان در دیدار نمایندگان پارلمان این کشور با اشاره به حوادث اخیر در این جمهوری و انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز گفت: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.


به گزارش خبرنگار دفتر خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» در دیدار با نمایندگان پارلمان قرقیزستان گفت: انتخاب وی به عنوان نخست وزیر کشور نمونهای از انتقال قدرت «به روش صلح آمیز و قانونی» بود.

به گفته وی ،انتخابات ریاست جمهوری جدید باید حداکثر تا 10 ژانویه برگزار شود و از زمان استعفای رئیس جمهور تا این تاریخ 90 روز فرصت خواهد بود.

نخست وزیر موقت قرقیزستان همچنین پیشنهاد اصلاح انتخابات پارلمانی را ارائه کرد و آستانه ورود احزاب به مجلس قانون گذاری را از 7 درصد فعلی به 5 درصد کاهش داد.

به گفته وی، پس از انتخاب پارلمان جدید قانون اساسی ممکن است بر این اساس اصلاح شود.

جباراف ادامه داد: این نظر شخصی من است  و من این نظریه را به کسی تحمیل نمیکنم. اما اگر پارلمان ابتدا اصلاحات قانون اساسی را انجام دهد، درست خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخابات پارلمانی ممکن است در تاریخ 20 دسامبر برگزار شود، اما تصمیم نهایی در مورد تاریخ انتخابات تا هفته آینده اتخاذ نخواهد شد.

«سورانبای جن بیک اف» رئیس جمهور مستعفی قرقیزستان در این زمینه عنوان کرد: برای من بیش از هر چیز یکپارچگی کشور، وحدت مردم ، هماهنگی در جامعه مهم است، من تصمیم گرفتم که برای حفظ صلح در کشورمان و جلوگیری از شکاف در جامعه پست ریاست جمهوری را ترک کنم.

جن بیک اف سومین رئیس جمهور قرقیزستان است که در میان ناآرامی‌های مردمی از سمت خود برکنار می‌شود اما برخلاف روسای جمهور اسبق قرقیزستان «عسکر آقایف» و «قورمان بیک باقی اف» که به ترتیب در سال 2005 و 2010 برکنار شدند ، به نظر نمی‌رسد که وی مجبور به فرار از کشور باشد این در حالی است که نمایندگان پارلمان قرقیزستان از تصمیم جین بیک اف برای ترک پست ریاست جمهوری حمایت کردند.

انتهای پیام/ح


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا