دانش و فناوری

پیگیری مطالبه رهبری درباره سند نخبگان/ معرفی دستگاههای همکار

بنیاد ملی نخبگان در راستای پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری در ارتباط با به روزرسانی سند راهبری نخبگان، نام دستگاههایی که برای اجرای این سند با بنیاد همکاری کردند را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته مقام معظم رهبری در مراسم دیدار جمعی از نخبگان با ایشان به موضوع به روز رسانی سند راهبری نخبگان تاکید کردند و در ۲ نامه جداگانه به بنیاد ملی نخبگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند که تمهیدات لازم در به روز رسانی سند را فراهم سازند.

با توجه به اینکه تهیه و تدوین سند راهبری کشور در امور نخبگان بر عهده بنیاد ملی نخبگان و تصویب آن بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است از این رو می بایست شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای به روزرسانی سند اقدام و به بنیاد ملی نخبگان اعلام کند.

اما در این میان تهیه گزارش از همکاری دستگاهها و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده بنیاد ملی نخبگان است در همین راستا برای پیگیری مطالبه رهبری در این زمینه و آخرین وضعیت همکاری  دستگاههای اجرایی گفتگویی با سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان داشتیم که به شرح زیر است.

دکتر داوود طالبی، سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تاکید بر اینکه اسناد ملی معمولا گفتمان ساز، حرکت آفرین و قانون ساز هستند،  گفت: این سند یک سند کشوری و ملی است که مربوط به همه دستگاه‌ها است.

وی افزود: طبق آنچه در فصل ۴ این سند آمده است، شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر راهبردی است و بنیاد ملی نخبگان مسئول تدوین سیاست‌های اجرایی و طراحی سازوکارهای تحقق اهداف سند است. همه دستگاه‌ها به عنوان نهادهای همکار در اجرایی‌شدن این سند نقش دارند و گفتمان سازی، ایجاد فضای همکاری و صمیمی و استفاده از روشهای نرم مدیریتی و رفتاری از مهمترین سازوکارهای موثر در اجرایی سازی این سند کشوری به شمار می رود.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه مسئولیت مشترک اجرایی‌سازی سند برعهده بنیاد ملی نخبگان و همه دستگاه‌های اجرایی کشور است، خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌های علمی، فناوری و فرهنگی در اجرایی‌سازی سند در ابعاد مختلف علمی، فناوری، فرهنگی نقش‌آفرین هستند. این سند فراگیر مربوط به همه بخش‌های کشور (دولتی و غیر دولتی) می شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای شروع اجرایی‌سازی سند، کمیسیون‌ها و شوراهای تخصصی با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مربوط در بنیاد تشکیل شد، بیان کرد: سند راهبردی کشور در امور نخبگان با ۸ هدف کلان، ۵ راهبردکلان، ۱۲ راهبرد  ملی و ۷۰ اقدام تدوین شد.

طالبی با بیان اینکه برای هر کدام از این راهبردهای کلان  کمیسیون‌های مختلفی با حضور نمایندگانی از  دستگاه‌های مربوط و در قالب شوراهای تخصصی شکل گرفتند، گفت: در این شوراهای تخصصی به تهیه و تدوین سیاست‌های اجرایی هر اقدام ملی پرداخته می‌شود؛ همچنین بررسی شاخص‌های مربوط و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی در بنیاد توسط کمیسیون‌ها و شوراهای تخصصی انجام شد و خوشبختانه تاکنون سیاست اجرایی ۲۹ اقدام ملی تهیه و به تصویب شورای سند رسیده است.

ایجاد مسیر نخبگی برای دستگاهها هدف سند راهبردی کشور در امور نخبگان

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با بیان اینکه در این سند به موضوعات مختلفی برای هم افزایی در نظام نخبگانی تاکید شده که مهم‌ترین آن همکاری و تعامل موثر دستگاهها است، تاکید کرد: بخش مهم این سند با محورهای شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگانی، توانمندسازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی ایرانی، زمینه‌سازی برای اثرگذاری افراد و گروه‌های نخبه در جامعه، ارتقا نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی پژوهشی و اطلاع‌رسانی نظام مرتبط با نخبگان در خصوص عملکرد دستگاه‌هاست. در اصل به واسطه اقدام‌های ملی این سند مسیرهای نخبگی برای دستگاه‌ها تعریف شده و سعی در نهادینه کردن آن است.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان عنوان کرد: در بررسی عملکرد این دستگاه‌های اجرایی میزان انطباق اقدامات‌شان با اقدامات و محورهای سند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

طالبی با اشاره به تقویم سند راهبردی کشور در امور نخبگان افزود: اکنون کمتر از ۳ سال از عمر بند «ث»  ماده ۶۴ قانون برنامه ششم می گذرد؛ در سال اول تعهدات برنامه‌ای دستگاه‌ها تهیه شد و میثاق نامه‌ای بین دستگاه‌ها و بنیاد ملی نخبگان به امضا رسید؛ سال دوم، اولین سال اجرایی تعهدات برنامه ای دستگاه ها بود و بیش از ۳۰ دستگاه با بنیاد همکاری کردند و امسال که سال سوم است قرار است دستگاه‌ها گزارش‌های خود را ارائه دهند. 

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان با تاکید بر اینکه از گزارشاتی که دستگاه‌ها به بنیاد ملی ارائه کردند راضی بودیم، گفت: تا کنون ۳۵ دستگاه از ۴۴ دستگاه گزارش های خود را ارائه کرده‌اند و منتظریم تا بقیه دستگاه‌ها هم برنامه‌های خود را به ما گزارش دهند که در حال انجام است.

طالبی با اشاره به نام این دستگاه‌ها گفت: بنیاد ملی نخبگان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان علوم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، جمعیت هلال احمر، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت امور زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی، وزارت دادگستری، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان انرژی اتمی، موسسه عالی وآموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد امور دارایی و دارایی، سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و وزارت ورزش و جوانان، جهاددانشگاهی، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش بنیاد مستضعفان از جمله دستگاه‌هایی هستند که تاکنون عملکرد سال دوم خود در راستای اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور برابر بند «ث» ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه گزارش ارائه کردند.

ارائه گزارش سند به شورایعالی انقلاب فرهنگی و تذکر به دستگاههایی که همکاری نکردند

وی با بیان اینکه تا پایان مهرماه فرصت باقی است که مابقی دستگاه‌ها گزارش دهند، گفت: ما نیز در بنیاد ملی نخبگان گزارش‌های دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و  پس از جمع‌بندی و تدوین در اختیار شورایعالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار می‌دهیم.

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان افزود: اگر دستگاهی هم راستای سند حرکت نکرده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مورد تذکر قرار می‌گیرد؛ در واقع بنیاد ملی نخبگان گزارشات را با سند راهبردی کشور در امور نخبگان مورد انطباق و بررسی قرار می دهد.

به گفته طالبی، ان شاء الله این گزارش های دریافتی در آینده نزدیک(در شش ماهه دوم سال) مورد بررسی قرار می گیرد و سپس گزارش نهایی تهیه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت سند به گونه ای است که نتایج این همکاری‌ها در  بلندمدت مشخص می‌شود، گفت: طبیعی است که به دلیل ذات کار در سال‌های اول با سرعت پایین مواجه باشیم اما دراصل هدف اولیه ما ایجاد گفتمان مبتنی بر سند و نهادینه‌سازی روح حاکم بر سند در کلیه نهادها، سازمانها و دستگاه‌ها است که خوشبختانه دستگاه‌ها از این کار استقبال کرده اند.

تسری امر اجرایی‌سازی سند راهبری کشور در امور نخبگان در استان‌ها

سرپرست دفتر راهبری اجرای سند راهبری کشور در امور نخبگان تاکید کرد: اکنون این دستگاهها که با ما در این خصوص همکاری می کنند دستگاههای اصلی و مرجع هستند اما ما ظرفیت های نخبگانی خوبی را در استانها می بینیم که توسط بنیادهای نخبگانی استانی رصد می‌شوند.

طالبی گفت: در این راستا در صدد هستیم که برنامه برش استانی اجرایی سازی سند و بند ث ماده ۶۴  را برای ۳۱ استان تهیه و اجرایی کنیم و محورهای نهادینه سازی گفتمان حاکم بر سند را در این استان ها پیگیر باشیم تا به مرور در کل کشور توسعه یابد تا زمینه های لازم برای اثرگذاری اجتماعات نخبگانی بیش از پیش در سراسر کشور فراهم شود. آنگاه می توانیم امیدوار باشیم که جامعه نخبگانی در کشور اثر گذار باشند.

وی گفت: ان شاء الله در برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور نیز به موضوع ادامه اجرایی‌سازی این سند خواهیم پرداخت. در این خصوص امیدواریم که دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط بویژه سازمان برنامه و بودجه همچون قبل یاریگر ما باشند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا