سیاسی

برای ایران ترامپ و بایدن فرق نمی‌کند/ در چین پول بلوکه شده نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ پولی از ایران در چین بلوکه نیست، گفت: ما منابعی در چین داریم که برای استفاده از برخی اقلام مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این پیام را همه برای هم مخابره کنیم که کرونا را جدی بگیرید، اظهار کرد: همه باید به یکدیگر کمک کنیم تا بتوانیم موج جدید کرونا، که کل دنیا را گرفته است، را با همدلی، همکاری و فداکاری کادر درمان با موفقیت طی کنیم.

خطیب‌زاده با مروری بر گاه‌شمار سیاست خارجی کشور، گفت: ۲۲ مهرماه آقای ظریف با همتای ژاپنی خود تماس تلفنی داشت و دو طرف در مورد مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفتگو کردند.

وی ادامه داد: البته موضوع دسترسی به منابع مالی ایران در ژاپن یکی از موضوعات جدی در این گفتگو بود و ما امیدواریم که طرف ژاپنی به تعهدات خود در چارچوب نظام حقوقی بین‌المللی کاملا شناخته شده عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ۲۴ مهرماه نیز وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان داشت و در این گفتگو مشخصا در مورد آخرین وضعیت بحران قره‌باغ صحبت و تبادل نظر صورت گرفت.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ۲۶ مهرماه نیز تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عراقی خود انجام شد و در مورد پیگیری تفاهماتی که در سفر هیئت عراقی به ایران صورت گرفته بود، بحث و تبادل نظر شد انجام گرفت.

وی گفت: روز گذشته نیز آقای عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان وارد تهران شدند و ملاقات مفصل را با وزیر امور خارجه داشتند و همچنین در این سفر ملاقات‌هایی با مقامات جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محور تمام این ملاقات‌ها تحولات در افغانستان، گفتگوهای بین الافغانی، موضوعات دوجانبه و مسائل فیمابینی است که در مرز وجود دارد. دامنه گسترده‌ای از این تحولات مورد بحث قرار گرفته است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: ما افغانستان آباد، مستقل، توسعه یافته و با صلح و ثبات را به نفع همه منطقه می‌دانیم و این خواست همیشگی تهران بوده است و در این راستا نیز تمامی تلاش خود را مبذول کرده‌ایم و خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می تواند کمک موثری به گفتگو های اصیل بین الافغانی باشد، گفتگوهایی که باید بین برادران افغانی اعم از دولت، گروه‌های مختلف و طالبان برگزار شود تا نتیجه آن سربلندی مردم و ملت افغانستان و پاسداری از دستاوردهای سال‌ها مقاومت این مردم باشد.

خطیب زاده درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی گفت: محدودیت های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد دیروز به صورت خودکار منقضی شد و ایران موفق شد بار دیگر یکجانبه گرایی آمریکا را متوقف کند. آنچه که ما دیدیم بک پیروزی و دستاورد بود.

وی در رابطه با اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه هر شخص حقیقی یا حقوقی با ایران تجارت اسلحه داشته باشد تحریم می‌شود، عنوان کرد: اظهارات ایشان مهمترین نشانه است که خودش هم باور ندارد تحریم‌های یکجانبه آمریکا موفق بوده است. جمهوری اسلامی ایران هم همچنان در چارچوب معاهدات بین‌المللی می‌تواند کار کند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اصابت موشک ها و خمپاره ها در جنگ ارمنستان و آذربایجان به خاک ایران و اقدام ایران در این زمینه عنوان کرد: خط قرمز ما امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح ما از همان ابتدا اخطارهای لازم را دادند و در سطوح مختلف این موضوع بررسی شده است. برخی توجیهات از طرف های مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و ما اخطار دادیم هرگونه تعرض به خاک ایران به صورت متناسب پاسخ داده خواهد شد. امیدوار هستیم کاملا مراقب باشند اتفاقی نیافتد.

خطیب‌زاده درباره ادعاهای هر روزه ترامپ برای مذاکرات با ایران خاطرنشان کرد: به ادعاهای هر روزه ترامپ و ایالات متحده پاسخ دادم و پاسخ من همان پاسخ قبل است، مادامی که ایالات متحده به این عقلانیت نرسد که سیاست ها و برنامه هایش بر ضد ملت ایران شکست خورده است چیزی تغییر نمی کند. ما منتظر می شویم که به شکست سیاست های خود اعتراف کنند. حالا انتخاباتی هم در پیش است و باید دید چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما ملت صبور و محاسبه گری هستیم. ان شاءالله متناسب با اقدامات پاسخ داده می‌شود.

وی در رابطه با چین و مشکلات دانشجویان و خانواده های ایرانی در چین که برای برداشتن منابع خود با مشکل مواجه شدند، اظهار داشت: در مورد چین برخی اخبار نادرست منتشر می شود که واقعا جای سوال دارد که چرا منتشر می شود. بسیاری از اخبار در مورد روابط ایران و چین متاسفانه اخبار درستی نیست. در مورد برخی محدودیت ها در بانک های چینی، بله هست و ما گفتگوی خود با چینی ها را داریم و مهم این است که همواره گفتگوی دائمی، مثمر ثمر و روبه جلو با طرف چینی داشتیم و این مهمترین بُعد روابط ایران و چین است.

وی در رابطه با سفر همتی به عراق برای آزادسازی اموال بلوکه شده در عراق، گفت: در مورد سفر عراق خود آقای همتی توضیح دادند. سفر در رابطه با توافقات بانک مرکزی ایران و عراق برای استفاده ایران از منابع مالی بود و خود ایشان جزییات را می گویند و سفر خوب و موفقیت آمیزی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ظریف به اروپا و تعویق آن تاکید کرد: سفر آقای ظریف به کشورهای خارجی در شرایط فعلی تابع سیاست خاصی است. همین حالا ایشان باید در مسکو باشند و در مورد لغو قرارداد گردشگری ایران و روسیه آخرین بندهای اجرایی موضوع را نهایی کنند اما به دلیل گسترش کرونا در روسیه به این سفر نرفتند.

 وی در رابطه با اینکه آیا ایران در زمینه حضور نیروهای تکفیری ترکیه در قره باغ و فیلمی که در فضای مجازی در این رابطه منتشر شده است، هشداری داده است؟ بیان کرد: من هم این فیلم را دیدم و بسیار منزجر کننده است به شرط اینکه صحت داشته باشد. ما فقط شبیه آن را در سوریه دیدیم که جای بسیار نگرانی جدی دارد. ما بسیار نگران این تحولات هستیم و از نزدیک پیگیری می‌کنیم. ما با هر دو طرف در تماس هستیم و به هر دو طرف می گوییم اجازه ندهند این جنگ از دست خارج شود. حقوق نظامیان و غیرنظامیان را رعایت کنند و به شهرها حمله نکنند. سعی کنند به تعهدات خود در مورد آتش بس پایبند باشند و ما هم همانند کشورهای دیگر در منطقه سعی کردیم کمک یار باشیم تا بیگناهان و غیرنظامیان حتی اسرای جنگی آسیب نبینند.

خطیب‌زاده در رابطه با لغو تحریم های تسلیحاتی و ادعای روس ها مبنی بر پذیرش داوطلبانه محدودیت های پنج ساله ایران خاطرنشان کرد: آنچه دیروز اتفاق افتاد یک پیروزی بزرگ برای مقاومت ملت ایران بود. آنچه دیروز ملغی شد ۱۳ سال تحریم ایران و لغو قطعنامه هایی که متاسفانه دوستان ما در روسیه و چین هم به آن رای مثبت داده بودند، بود. روایات مذاکرات هسته ای روایات بسیار بسیار خواندنی از شکوه اقدامات دیپلمات های ایران بود. طرف غربی اصلا در زمینه تحریمات تسلیحاتی اساسا حاضر به صحبت نبود و استدلالش این بود که تحریم های تسلیحاتی خارج از موضوعات هسته ای است که خودش ماه ها مذاکرات فشرده به همراه داشت. بعد از آن هم ایالات متحده که حق خود را تحریم های نامحدود تسلیحاتی می‌دانست.

وی افزود: شاید خوانده باشید آخرین موضوع که در شب توافق مورد بحث قرار گرفت به گونه ای که با جدیت دکتر ظریف، خانم شرمن بخاطر شدت مذاکرات درخواست ترک جلسه را داشت که آخرش تبدیل به یک محدودیت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نظام خودکار لغو که خودش یک نظام ماشه بود و دوم نظام داوطلبانه درخواست مجوز بود. جمهوری اسلامی ایران طی پنج سال گذشته نه ذره ای سیاست دفاعی خود را براساس نیاز تغییر داد و نه توسعه موشکی خود و نه اهداف منطقه‌ای اش را.

خطیب زاده بیان کرد: دیروز هم محدودیت های تسلیحاتی برای همیشه برداشته شد. برداشتن تحریم های تسلیحاتی جز شکوه برای ملت ایران چیزی ندارد. ایالات متحده در حوزه دارو و نیازهای اساسی مردم سعی در فشار حداکثری دارد و حق حاکمیت برجاست و ما باید نیازهای مردم را تامین کنیم. ۹۰ درصد نیازهای نیازهای دفاعی ایران در داخل تولید می شود. البته ایران مثل آمریکا نیست که رییس جمهورش به دنبال فروش سلاح کشنده برای کشتار مردم یمن باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین رایزنی های ایران و اوکراین در مورد هواپیمای اکراینی و نقش کارشکنانه کانادا در این مورد، گفت: امروز هیئت اکراینی وارد ایران شده و از صبح امروز جلسه خود را با معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه آغاز کردند. در مورد هواپیمای اوکراینی کاملا روشن است و اتفاق بسیار ناگواری بود. احقاق حقوق جانباختگان و خانواده ها و تامین ان وظیفه ایران است. از روز اول همکاری فوق العاده ای با تمام طرف های موضوع داشت. کانادا ظرفیتی در این موضوع ندارد. دولت و مردم اوکراین طرف ما هستند.

وی افزود: جبران خسارت ها و خسارت خطوط هواپیمایی در جریان است و طبق معاهداتی که ایران عضو آن است انجام خواهد شد. در مورد کانادا، ادبیات سخیف و کلمات دور از ادب و رفتار غیر دیپلماتیک که از وزیر خارجه کانادا دیدید چیزی نیست که پشت درهای بسته باشد. پست درهای بسته مودب تر هستند و دو زانو می نشینند و می دانند هیچ جایگاه حقوقی در این مسأله ندارند. متاسفانه سیاست مداری در غرب تبدیل به سیاست بازی برای کسب دو سه رای شده است و خیلی متاسفم که ملت کانادا باید چنین ادبیاتی را از وزیر خارجه کانادا بشنوند. دایره ادب ما اجازه نمی دهد مانند وزیر خارجه بی ادب کانادا صحبت کنیم.

خطیب‌زاده در رابطه با اینکه ایران در اولین گام قصد دارد با کدام کشور داد و ستد سلاح و تجهیزات انجام دهد؟ گفت: این سوال را باید از وزارت دفاع بپرسید. مسئولیت مسائل دفاعی با آنها است. نکته مهم این است که ما بدون هیجان و بدون اصرار بر موضوع خاصی براساس نیازهای دفاعی و پتانسیل خود به صادرات و واردات در چارچوب قانون بین المللی اقدام خواهیم کرد. اساسا با تسلیح منطقه وتسلیح بی‌جای کشورها موافق نیستیم. آمارها و ارقام ها از هزینه های نظامی در منطقه اصلا به سمتی نیست که ایران حتی یک دهم کشورهای دیگر هزینه های نظامی داشته باشد. خرید نظامی که صفر است‌. جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را از مردم می گیرد نه از سلاح و آن روزی که قدرت را از مردم قدرت نگیرد سراغ سلاح می‌رود و آن روز اصلا اتفاق نخواهد افتاد چون پایه های انقلاب اسلامی پایه های مردمی است.

وی در رابطه با رویکرد وزارت خارجه در مورد گنجه عنوان کرد: موضع ایران رد هرگونه استفاده غیرانسانی و غیرمنطبق بر حقوق بین الملل از خشونت و جنگ است‌. جمله ای می گویم که هم برای آذربایجان مهم است هم ارمنستان و می گویم، هدف وسیله را توجیه نمی کند. هم در طرف آذربایجان هم ارمنستان بارها به وضوح گفتیم نمی پذیریم سری بریده شود و شهری و بی گناهانی مورد حمله قرار گیرند. هر دو طرف معادله بسیار دور از انصاف و خارج از حقوق بین الملل است‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عادی سازی روابط کشورهای عربی از سوی ترامپ خاطرنشان کرد: این موضوع چند بعد دارد. فروکاستن انتقام بین معدودی از کشورهای عربی البته میان حکام آنها با اسرائیل فقط موضوع اصلی آمریکا و ترامپ نیست. اما این حکام یک اشکال شناختی دارند که فکر می کنند می توانند موقعیت خود را باز تعریف کنند با مشروعیتی کسب کنند. امنیت خریدنی نیست و کالایی است که براساس رفتار توانمندی کشورها به صورت بومی تولید می شود. فاسدترین نخست وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی در صحنه سیاسی این رژیم قرار دارد و بدترین سیاستمداران دنیا یکدیگر را پیدا کردند که به برخی حکام عرب تسری پیدا کرده و باعث شرمندگی تاریخی ما است.

خطیب زاده درباره اقدامات وزارت خارجه برای تامین ارز مورد نیاز کشور تاکید کرد: ما از بدنه همین مردم هستیم و از آسمان نیامدیم که ندانیم درد ملت چیست. ملت در یک جنگ ناخواسته و تحمیلی از سوی ایالات متحده هستند و ما هیچ چاره ای جز پیروزی نداریم و به این پیروزی در بسیاری از ابعاد دست یافتیم. فشارها به طرز جنون آمیزی وجود دارد که بخاطر شکست های مکرری است که ایالات متحده می خورد.

وی ادامه داد: تحریم های تسلیحاتی اساسا ربطی به تحریم های ایالات متحده بر ضد ایران ندارد. آنچه دیروز برداشته شد یکی از ابعاد دستاوردهای برجام بود نه همه آنها. ما بخاطر فشارهای آمریکا و ناتوانی شرکای مان به ویژه اروپایی ها و نقض عهد و پیمان سه کشور اروپایی دچار مشکلاتی بودیم اما این وظیفه دولت و حاکمیت را ذره ای کم نمی کند و دولت و حاکمیت وظیفه تامین نیاز مردم را دارد و ما تا لحظه آخر با ملت هستیم و ملت با ما است‌ و ما نیروی خود را از ملت می گیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دسترسی به اموال ایران در چین ادامه داد: خبر از ابتدا اساسا غلط است و اصلا پولی در چین بلوکه نیست. دشمنان، رقبا و بدخواهان ایران می خواهند تمام منفعت ما را از بین ببرند. ما با چین مشکلاتمان را داریم و هیچ دو کشوری نیستند که در دنیا مشکل نداشته باشند. ما با روسیه و کشورهای همسایه هم مشکلاتی داریم. ما منافعی در چین داریم که اتفاقا برای چرخش چرخ اقتصادی و برای استفاده از برخی اقلام مصرف می شود. این جدای از بلوکه شدن منابع در عراق و ژاپن و کره جنوبی است‌ اما موضوع چین متفاوت است‌.

وی در مورد حملات سایبری هفته پیش به مراکز دولتی تاکید کرد: روزانه ده ها حمله بسیار وسیع به نهادها، سایت ها و سامانه های جمهوری اسلامی و هزاران حمله متوسط و کوچک صورت می گیرد و متاسفانه برخی کشورها علیه ایران جنگ سایبری راه انداختند. ما در این جنگ ها ناتوان نیستیم و پاسخ های خود را دادیم اما مرجع پاسخگویی وزارت خارجه نیست.

خطیب زاده درباره اینکه آیا ایران در مورد انتخابات آمریکا برنامه ای دارد و متمایل به انتخاب جو بایدن است؟، گفت: شما می شنوید فلان کشور مایل است ترامپ ببرد یا فلان کشور موافق است بایدن ببرد یا اتحادیه اروپا مایل است بایدن ببرد. اینها همه گمانه زنی تحلیلگران است که در مورد ایران هم گفته می شود. واقعیت این است که برای ایران  بخاطر استقلالی که دارد تفاوتی ندارد ترامپ ببرد یا بایدن.‌ البته ترامپ جنایاتی مرتکب شده که بایدن مرتکب نشده است‌. باید منتظر بود و دید، ما براساس اتفاقات ایالات متحده تصمیم گیری می کنیم اما به معنای این نیست که ذره ای علاقه داشته باشیم این بشود یا آن بشود. حقوق مردم ایران باید تامین شود.

وی افزود: خود ترامپ می داند که با توصیه نابخردانه افرادی که دورش هستند در چه باتلاقی افتاد. جنایاتی که مرتکب شده از ذهن ما و ملت ایران نخواهد رفت. اگر پخش زنده نبود چند خاطره می گفتم که وقتی روز گفتگو فرارسید همه این موضوعات باید بحث می شد و مقامات ایران با ذره ذره پوست و خون برای ملت ایران حاضر شدند باز هم حاضر خواهند شد. اگر مصالح ملت ایران بر چیزی قرار بگیرد آن را انجام خواهد داد.

خطیب زاده در رابطه با ادعای فعالیت هسته ای ایران در سایت جدید، و واکنش وزارت خارجه در مورد آن پاسخ داد: واکنش ما خنده است. همه بخندید. واقعا این گروهک ورشکسته فرزندان این ملت را گروگان گرفتند، لباس تنشان می کنند، سالها مجرد نگاهشان می دارند و در خیابان های اروپا می گردانند برای دو دلار پول گرفتن. این گروهک تروریستی خود فروریخته خدمت و نوکری صدام حسین که بزرگترین دشمن ملت بود را کردند که خنده دار است. اصلا جدی نگیرید. خودشان هم باورشان نشد. خبر را گذرا دیدم اما واقعا نگران فرزندان و عزیزانمان هستیم. دامان این ملت باز است تا تمام آنهایی که باورشان این است ایران را بسازند، برگردند. امروز به این بدبختی خود خاتمه دهند بهتر از فردا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار مثبت از آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی بیان کرد: منابع ما در کره چند میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع از جمله دارو ادامه دارد و به کندی پیش می رود و این کندی اذیت می کند. وزارت بهداشت به طور منظم و روزانه در حال رایزنی با طرف کره ای است. در سطحی که انتظار داشتیم محقق نشده است. دولت کره هرچه زودتر تعهدات خود را انجام دهد برای روابط ایران و کره بهتر است. دستاوردها مثبت بوده است و ما امیدواریم در این شرایط از منابع برای دارو و غذا استفاده کنیم البته منظورم مواد اولیه است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا