فرهنگ

شهریاری: دشمن با سیاهنمایی مشکلات مناطق سنی‌نشین تفرقه می‌اندازد


دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان اینکه برخی با سیاهنمایی مشکلات کشور درصدد ایجاد تفرقه هستند، گفت: برخی تصور می‌کنند فقط فرقه یا مناطق خاص کشور در تنگنا هستند،‌ اما ما در همین قم طلبه‌هایی داریم که به سختی زندگی می‌گذرانند.


به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌ حمید شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در افتتاحیه رادیو وحدت که امروز در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول اظهار داشت: خداوند ولّی مطلق هستی است و ولایت الهی یگانه محوری است که وحدت جهان را شکل داده است. اگر ما شاهد مخلوق واحدی هستیم، به دلیل آن است که خالق یگانه‌ای بر جهان حاکم است.

وی با بیان اینکه خداوند برای اینکه ولایت خود را در هستی برای ما ملموس کند، ریسمانی از آسمان آویخته و امر کرده به آن تمسک ‌جوییم تا بتوانیم سرپرستی او را بپذیریم، افزود: چنگ زدن به این ریسمان موجب اتحاد و‌ پیدایی اتحاد واحده می‌شود. ما امت واحده داریم که یک ولی بیشتر ندارد و آن هم خداوند متعال است و اگر به سوی او رکوع و‌سجود می‌کنیم، به خاطر این است که او خالق هستی است. به ما امر کرده که همه با هم به این ریسمان الهی چنگ بزنیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به لزوم جلوگیری از تفرقه گفت: ما در سازمان و ‌نهادهای کوچک شاهد اختلاف سلیقه و تفرقه هستیم، اما قرآن به ما تأکید می‌کند که به ریسمان الهی که همان سنت نبوی و مسیر پیامبر اعظم (ص) برای امت اسلامی ترسیم کرده است، توجه کنیم.

وی با بیان اینکه تفرقه کار دشمن است و دشمن همان شیطان است که قسم خورده انسان را فریب دهد، تصریح کرد: داشتن اختلاف، امری طبیعی است و همه با هم متفاوت هستیم. اما مفهوم اختلاف با تفرقه متفاوت است. امروز حداقل سه راه متفاوت در دیپلماسی عمومی ارائه می‌شود که این میدان اختلاف را چگونه باید مدیریت کرد که منجر به تفرقه نشود؟ اولین راه رعایت ادب اختلاف است. یعنی وقتی با کسی که اختلاف فکری یا قومی دارد، می‌رسیم باید گفتمان مودبانه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام شهریاری با اشاره به اینکه دشمن، توهین را ترویج می‌کند، گفت: نکته دوم اهمیت دعوت حکیمانه است، به طوری که باید در کنار عقلانی سخن گفتن، ‌نرمی محتوا در مقابل سخن جاهلانه داشته باشیم. یکی از مشکلات در جهان، جهل است که این کار شیطان است. 

‌وی موعظه پسندیده را از دیگر  اقدامات مهم برای جلوگیری از تفرقه عنوان کرد و افزود: اگر حربه دشمن را نشناسیم،‌ به طور حتم در چاله دشمن می‌افتیم. دشمن طوری سیاهنمایی می‌کند که انگار مشکل فقط برای عده‌ای خاص یا فرقه خاصی است و سعی دارد با سیاهنمایی مشکلات کشور بین شیعه و‌سنی اختلاف‌افکنی کند؛ به طوری که برخی تصور کنند فقط بعضی مناطق کشور همچون مناطق سنی‌نشین و ‌مرزی‌ در تنگنا هستند،‌ اما ما در همین قم طلبه‌هایی داریم که به سختی زندگی‌شان را می‌گذرانند.

‌حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه خداوند می‌فرماید‌ ‌اگر زیر چتر پیامبر هستید، نباید تنازع کنید، بلکه باید با زبان لیّن و ادب با او صحبت کنید، اظهار داشت: حتی قرآن می‌گوید به بت پرست هم ناسزا نگویید. ما اگر می‌خواهیم زیر چتر نبوی قرار بگیریم، باید وحدت را انتخاب کنیم.‌

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به اهمیت رادیو وحدت اشاره کرد و گفت: این ‌‌رادیو آمده تا ‌رحماهم بینهم را ترویج دهد. مبادا زیر چتر دشمن برویم. ان‌شاءالله همه ما زیر چتر پیامبر قرار گیریم و امت واحده اجرایی شو‌د. رادیو‌ وحدت‌‌ باید گفتمان امت واحده را برای ما فراهم کند و آرمانی بودن آن را برجسته کند و همه مسلمانان با این گفتمان‌سازی به آن سمت حرکت کنند.

در ابتدای این مراسم نیز، بخشی‌زاده، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران ‌با بیان اینکه وحدت امروز مسیر روشنی برای ما است، اظهار داشت: سازمان صداوسیما‌ و به تبع آن رادیو با سرعت مثال زدنی این موضوع را در دستور کار قرار داده و به صورت فنی به وحدت نگاه خواهد کرد.

‌وی با بیان اینکه کتاب شریف سنن النبی نوشته شهید علامه طباطبایی به عنوان ستون برنامه‌سازی ما قرار می‌گیرد، افزود: روخوانی بخشی از درد ما را دوا می‌کند. با زبان هنر باید وحدت شیعه و‌سنی را محقق کرد و تمام رادیوها با رویکردهای متنوع در هفته وحدت به موضوع وحدت بپردازند.

‌بخشی‌زاده ‌به صفات پیامبر (ص) اشاره کرد و‌ گفت‌:‌ پیامبر اعظم (ص) اکثر اوقات ساکت بود، متفکر بود، کسی را تحقیر نمی‌کرد، ناملایمات او را به خشم‌ نمی‌آورد و بیشتر خنده‌هایش تبسم بود. می‌فرمود حاجت افرادی را که به من دسترسی ندارند برسانید. افراط و ‌تفریط نمی‌کرد. در انجام وظیفه کوتاهی نمی‌کرد، با فضیلت‌ترین فرد نزد پیامبر خیرخواه‌ترین بود. این رفتار باید الگویی برای ما در ارتباط با یکدیگر و‌زندگی فردی و اجتماعی باشد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا